Aanschaf Raptor 50 - Wat er nog meer bij gekocht moet worden???

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Kempje, 28 mrt 2010.

  1. Kempje

    Kempje Guest

    Hallo Allemaal.

    Na een aantal jaren zin te hebben in een brandstof helicopter ben ik tot een besluit gekomen om er een te gaan halen.
    Maar omdat ik er weinig tot geen verstand van heb wilde ik een aantal vragen stellen.

    Heb al wel de beginners guide gelezen maar ik zit toch nog even met een aantal dingen.

    Ik heb intussen een heli kunnen vinden.
    De Raptor 50 V2.5 Pro (titan) op www.rcheliparts.nl

    Aan de prijs te zien lijkt het me sterk dat deze Heli kant en klaar is daarom wilde ik van jullie weten wat ik er nog bij moet kopen.
    En welke zender er het beste bij past.

    Of is er iemand die weet waar ik een kant en klare heli kan kopen met alles erop en eraan??:)

    Ik hoop dat er iemand mij kunt helpen.
    Bedankt
     
  2. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Minstens benodigd:

    zender (min. 6 kanalen)
    ontvanger
    ontvangeraccu
    lader
    3 tuimelschijfservo's
    gasservo
    gyro
    staartservo
    rotorbladen (zitten misschien in kit)
    motor (er is ook de k11 kit; met motor)
    startmotor
    brandstof
    tanksysteem
    gereedschap
    veel geduld
     
  3. Kempje

    Kempje Guest

    Nou dat is toch nog wel wat.
    Dan kan ik misschien beter verder zoeken naar een kant en klare kit.

    Heb net op deze site (Modelbouw Hobby Centrum) dit gevonden:
    Spektrum Raptor 50V2,5 Titan Kit.

    Deze is volgens mij helemaal compleet.

    Maar wat voor functie hebben de Servo's en Gyro's.
    Zijn dat soort van accu's voor de draaiende delen.
     
  4. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Servo Bewegen van de tuimelschijf en "gaspedaaltje spelen".
    Gyro Doel in modelbouwheli's: stabiliseren van de staart.
     
  5. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    je hebt dus nog geen kit gekocht?

    waarom geen electro als ik vragen mag?
    properder (geen olie en vet), minder lawaai, geen last van buren, en zelfde prijs.... wel een hogere 2de handsprijs bij verkoop. Nitro moet niemand nog hebben, kijk maar eens naar de nitro helis hier te koop en dan nr de prijs die ze er nog vr krijgen...

    en neen ik heb niets tegen nitro, ik heb vandaag ook nog e raptor 50 nitro (ik wilde zelf niet omschakelen toen het niet meer mocht op onze club..maar uiteindelijk toch gedaan en zeker niet ontevreden over!)

    (moeilijkheden met nitro: afstellen motor, motor te warm, gloeiplug versleten, niet starten, hydrolock etc etc..)

    heb je iemand om je te helpen bij het bouwen en leren vliegen? Een club is een mega hulp!!
    heli is echt niet onderschatten hoor!

    goede heli sim (onder andere) phoenix
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  6. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Ook nog geen vliegervaring, denk ik.
    Beginners gids al gelezen?
    Al een simulator?
    Bij een club op bezoek geweest? Da's een aanrader, ook al besluit je geen lid te worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.350
    Locatie:
    Oudenaarde
    Een brandstof valt heel makkelijk te regelen en onderhouden.
    Wat het oppoetsen betreft ben je er binnen de 3 minuten mee klaar,
    ik spuit glasreiniger op alle vette onderdelen en droog ze af met huishoudpapier.
    Laat ons niet de vergelijking maken tussen electro en brandstof.

    Topicstarter vroeg zelf om Raptor Brandstof kit.
    ik raad je aan beste Kempje om je een volledige RTF kit te kopen,
    zo heb je dan meteen alle electronica, zender, etc.....

    Je moet je ook een startbox kopen.
    Ga eens langs bij een modelbouwzaak en laat je eens inlichten.
    Zoek dan ook zeker hulp van iemand met kennis ter zake.
    Het doet veel pijn om door onkunde ettelijke 100'n Euro's kapot te vliegen
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.028
    Locatie:
    Rotterdam
    En kijk meteen voor een simulator
    Ze hebben tegenwoordig een uitgeklede versie van realflight incl controller (soort zender voor op de pc) voor ong 60 eur.

    De simulator is van alle investeringen de grootste kostenbesparing...

    En voor de elektro - brandstof vergelijking: Niets kan op tegen de lucht en herrie van een lekker pruttelend nitrostokertje:D
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.239
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm,

    Prijs is niet een echt argument als je voor electro de hong kong prijzen van motor, LiPo's en regelaars gaat vergelijken met de nederlandse brandstofprijzen. Koop je alles in Nederland (of België) dan ben je met Nitro qua aanschaf goedkoper uit naarmate de heli groter word. Voor het prijsverschil kun je toch in sommige gevallen dusdanig veel brandstof verstoken, dat je dat in de levensduur van de heli niet gaat lukken.
    Een Raptor 50 heb je toch echt vliegklaar voor een bedrag waarvoor je een T-rex 600 in Nederland of België nét hebt, en dan moet je nog accu's (2 à 3 paketten) en een goede lader.....
    Een jaar of twee geleden heb ik de afweging gemaakt om door te gaan met lessen met Vario SkyFox Cubs, of over te stappen op T-rex 600's, maar die T-rexen bleken in aanschaf duurder te zijn t.o.v nieuwe SkyFox Cub-vervangers dan ik met het wegvallen van de brandstofkosten zou gaan besparen.... Let wel: ik reken wel Nederlandse handelsprijzen, want je moet geen appels met peren gaan vergelijken.

    Rekening houden met de tweedehandsprijs vind ik eigenlijk blijk geven van weinig vertrouwen in jezelf. Ga je nu vliegen, of ga je na een paar maanden weer verkopen? En aan de andere kant: zie het als voordeel, je kunt nu spotgoedkoop aan goede gebruikte Nitro-heli's komen.....:D

    Moeilijkheden met afstellen, het kan, maar verdulleme, we zijn toch met een technische hobby bezig? dan mag je ook wel wat gevoel voor techniek hebben hoor! Buiten dat, eens afgesteld hoef je er zelden wat aan te verstellen, en op het moment dat je hydrolock ervaart, moet je je afvragen of brandstofmotoren überhaupt wel je ding zijn. Ik heb daar in de 27 jaar dat ik heli vlieg eigenlijk nog nooit last mee gehad, zelfs niet met de oude HB/Graupner machines, waarbij de motor met de cylinder naar onderen ingebouwd was.....

    Toegegeven, electro heeft en heel groot gebruiksgemak, véél meer als een brandstofheli. Maar gisteren had ik toch twee leerlingen die al twee jaar electro vlogen, en na een middagje stoeien met een brandstof heli de "vliegbeleving" als héél anders, en vooral véél leuker ervoeren....

    Is een kwestie van smaak denk ik..... Topicstarter gaf aan graag met een Nitroheli te willen vliegen.

    Groet, Bert
     
  10. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    qua beleving is nitro inderdaad veel intenser en echter. Eerste keer dat ik mijn 600 E starte had ik het gevoel met speelgoed te vliegen... het geluid en geur vd nitro motor is veel stoerder!

    is idd ook niet de bedoeling er over te discusieren over wat wel, wat niet, wilde gewoon heel kort de beide naast elkaar zetten.
    (je kan ook veel langere vluchten doen met nitro ;-) )

    als je nu idd e nitro tweedehands kan kopen doe je zeker goede zaakjes!

    (ps hydrolock had ik nu ook niet elke week, mr is iets die kan gebeuren, afstellen met bv carbsmart is veel simpeler en volgens mij zeker een aanrader)

    have a great flight!
     
  11. Kempje

    Kempje Guest

    De vraag waarom ik graag nitro wil en geen electra is omdat ik het mooi vind de herrie die ervan af komt. En het trekt me wel, de techniek die erbij komt kijken. Heb zelf een jaar geleden een robotje gebouwd en daar veel van geleerd. Je kunt het niet vergelijken met elkaar.

    Maar iets waar een motorje op zit zie ik wel zitten.

    Ik heb al wel een compleet kitje gevonden van de Raptor 50 V2.5 op Modelbouw Hobby Centrum

    denk wel dat dit iets is??
    Heb inderdaad nog geen ervaring met deze heli's. Ik heb al wel de beginners guide gelezen.

    Bij ons in de buurt zit er ook een modelbouw shop en daar ga ik zeker een keertje langs om wat info te vragen. Maar ik weet al bijna zeker dat het het kitje word wat ik hierboven heb beschreven. Tenminste als jullie het een goede keus vinde.

    Ben al wel veel van die clubs tegengekomen op braderie's waar ze ook de heli's lieten vliegen. Echt mooi en wil het daarom ook dol graag zelf leren.

    Ontzettend bedankt voor de info tot nu toe :D
     
  12. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Simulator met controller is een goede tip, maar ik ben blij dat ik een simulator ZONDER aparte controller heb; ik hang mijn zender gewoon aan de pc (van dsc naar line in op geluidskaart).
    Die dummy zender heb je niet meer nodig eens je een echte zender hebt.
     
  13. nwolsink

    nwolsink Guest

    Als je nieuw koopt haal dan geen Raptor, je koop dan in feite een bijna 10 jaar oud design, 2de hands als koopje leuk maar nieuw is het echt zonde van je geld.

    Niet dat ze slecht vliegen maar er zijn gewoon veel betere helies voor vergelijkbaar geld:
    -Outrage 50
    -T-REX 600N
    -Vibe 50N

    en zo zijn er nog wel wat, Thunder Tiger heeft overigens ook een opvolger voor de Raptor 50, de X50
     
  14. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    als ik nog 1 kleine maar belangrijke tip geven mag...
    kijk EERST voor een club en dan pas de heli te kopen...
    want mss mag je gewoon niet nitro vliegen in de club...

    Als een donderslag bij heldere hemel kregen wij op de club melding dat we niet meer mochten nitro vliegen.. en dit zowel vr helis als vliegtuigen... het zwaard van damocles hangt boven vele clubs hoor (hier toch)

    en als ik nog iets persoonlijks zeggen mag, voor ogenblik ligt raptor slecht in de markt (ze hebben veel te lang gewacht met nieuw model), en zou ik persoonlijk vr e ander model kiezen (bv Trex) ik raak mijn raptor spares mr met heel veel moeite kwijt omdat er gewoon bijna niet meer mee gevlogen wordt)
    (edit: zoals nwolsink hieronder ook meldt...)
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  15. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.350
    Locatie:
    Oudenaarde
    Dat is idd geen al te slechte prijs voor de Raptor kit.
    Zeker ook een startkist kopen,
    wat zit daar in :
    Brandstoftank
    benzine pomp
    starter (om heli-motor te starten)
    gloeiplug aansteker
    batterij

    Zelf heb ik deze :
    http://www.precoshop.be/product_inf...d/712?osCsid=39e0293aedcf5c675b6743a30a2fdede

    als je dan nog centen over hebt, koop jezelf een simulator om het vinger gevoel te leren kennen.
    Zelf heb ik de Realflight 4.5 sim en ik moet zeggen dat deze toch wel 98% de realiteit benadert.

    Nog iets,
    Je zou zelf beter de heli bouwen, dan weet je waar elk vijsje en onderdeeltje in past en waarvoor het precies dient.
    Doe je dit niet, geen probleem maar als je later eens crasht dan zul je het moeilijker hebben te begrijpen wat er precies stuk is en dient vervangen te worden.
    is ook niet erg, dan ga je naar de wnkel voor een vriendelijke babbel en een leuk praatje

    In iedere geval welkom in de Methanol heli wereld.
    Als je deze heli's hoort draaien en vliegen dan stroomt de adrenaline als een drug door je aders.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.239
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Zonder wie dan ook te willen aanvallen: Dit soort beweringen vind ik een beetje onzin. twintig jaar geleden was dit wellicht waar, want toen waren tien jaar oude ontwerpen letterlijk uit de begintijd van het helivliegen. Tegenwoordig zit zeker in de kleinere modellen nog veel ontwikkeling en vooral de precisie (van de fabricage) van de kleine heli's (450 size en kleiner) neemt nog steeds toe waardoor de vliegeigenschappen nog steeds fors verbeteren. Vanaf pak hem beet een .30 size vinden er nog wel ontwikkelingen plaats, maar die hebben meer met prestaties te maken als met vliegeigenschappen. Tenminste, niet met de vliegeigenschappen waar een beginner mee gebaat is.
    Ook al zijn er nieuwere, modernere of betere heli's, de Raptor (onder andere) is een ontwerp wat zijn kwaliteiten bewezen heeft, waar alle kinderziektes uit zijn, alle zwakke punten van bekend zijn, en zoals ketnet al aangeeft: ook de onderdelen kun je goedkoop krijgen bij iemand die ze op de plank heeft liggen en er wanhopig vanaf probeert te komen:p

    Toegegeven, de nieuwe modellen vliegen beter, hebben (vooral) hogere prestaties, maar zit je daar als beginner op te wachten?
    Iedereen rent maar als een dolle op de nieuwste 3D-geschikte heli af, leert "effe snel" hooveren en gaat vervolgens op hoogte rond rausen, mede mogelijk gemaakt door de nieuwste, beste en modernste gyro's V-stabi's en andere hulp systemen. De Carbsmart word ook al genoemd hier, en het is net alsof je zonder dat soort electronica niet meer fatsoenlijk met een nitro kunt vliegen. Maar de werkelijkheid, is dat deze electronica voor een hoop mensen aanleiding is, om dát specifieke aspect van helivliegen wat door die respectievelijke hulpmiddelen uit handen genomen word, dan ook gelijk maar helemaal niet meer te hoeven leren. Sorry dat ik het zeg, maar het is iets wat ik regelmatig zie als instructeur. Fatsoenlijk écht leren vliegen, met alles wat daar bij hoort, is er vaak niet meer bij. Als je niet binnen een jaar kunt beginnen met 3D, is er blijkbaar iets niet goed (aan jezelf of aan je heli), en dat word opgelost door het nieuwste type heli, de meest geavanceerde electronica en noem het maar op. Vergelijk het maar met autorijden: dat leer je ook niet in de duurste BMW met semiautomatische flippeer-versnellingsbak, ABS, Traction control en al die andere bull... In de autosport hetzelfde: waar begint een coureur mee? Met een kart of zo, in elk geval zelden in eeh geavanceerde formule wagen....

    Je kunt wellicht hogere prestaties laten zien met zo'n top-machine, maar mijn onomwonden advies: leer nu maar eerst eens écht vliegen met een gewoon, bewezen en betrouwbare eenvoudige machine, zonder dat alle hiaten in je eigen kennis verdoezeld worden door allerlei ingewikkelde electronica waar de meeste gevorderden al moeite met instellen mee hebben.

    Nu moet niemand zich aangevallen voelen: iedereen die die accesoires wil gebruiken moet dat zelf weten, en iedere topvlieger die zijn prestatieniveau ermee omhoog krikt, prima. Maar voor beginners vind ik het net zoiets als dopinggebruik onder amateursporters.... Nergens voor nodig en hoewel het niveau omhoog LIJKT te gaan, haalt het het gemiddelde niveau in werkelijkheid alleen maar omlaag....

    Groet, Bert
     
  17. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ik volg Brutus helemaal
    Voor een beginner maakt dat idd weinig uit. (en ik vrees dat ik me ook schuldig maak aan al die "upgrades", maar wat moet een mens anders doen in de wintermaanden? ;-) )
    het duurt zowieso minstens een half jaar voordat je je eerste goede achtjes doet :)
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2010
  18. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.350
    Locatie:
    Oudenaarde
    jongen, jij lult en kletst te hard uit je nek.
    ooit al met een Raptor gevlogen?
    Iemand die de basis van heli vliegen in zijn vingers heeft kan hooveren met een Raptor zoals je dat met een coaxiale kan.
    Ze vliegen enorm stabiel en zijn enorm betrouwbaar.
    ik sluit me volledig aan bij wat Brutus zegt.
    Iedereen die denkt aan heli vliegen wil 3D vliegen en de meest geavanceerde setup erbij.
    Maakt dat het helivliegen spannender?
    Je portemonee zal het voelen maar als beginner heb je er niks aan !

    Als je voor de Raptor kit gaat heb je een prima machine waarmee je enorm veel plezier zal beleven en een setup waar je uiterst tevreden zal van zijn.
    Zelf heb ik er 2 en denk er helemaal niet aan deze bv in te wisselen voor een Trex of andere soort.
    Waarom...?
    Gewoonweg omdat ik mezelf niet direct een betere heli kan voorstellen voor de vliegstijl die ik hanteer.
    ik vlieg geen 3D maar doe er voor de rest wel soms heel wild mee.
    Het is een heli die heel traag kan gevlogen worden en heel hard.
    Maar vooral een droom om mee te vliegen en één die betaalbaar is !
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.028
    Locatie:
    Rotterdam
    Wil je spanning?

    Haal de flybar eens van een 250 af, en ga dan eens vliegen (zonder stabilisatie) :D
    Erg spannend, kan ik melden

    Brutus heeft mijns inziens gewoon gelijk.
    Zelfde als een driftsensor in rc wagens, dat haalt de lol er ergens toch vanaf?

    Maar even verder gekeken..
    Het ontwerp van een raptor heeft al wat ervaring om het netjes te zeggen..
    Dus zullen ze waarschijnlijk binnen een jaar of wat met een volledig nieuw type komen.
    Blijjft de reservedelen stroom dan op peil?
    Ik heb geen ervaring met TT en hun oude modellen op dit gebied..
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.239
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is nu precies de reden waarom ik Vario zo trouw ben: De huidige SkyFox is een doorontwikkeling van het originele ontwerp van 20 jaar oud, maar vrijwel alle nieuwe onderdelen passen op de oude (hier en daar hebben ze wat asdiameters aangepast en zul je ook nieuwe lagers moeten steken, maar dat is het dan ook wel), en verder kun je gerust een 20 jaar oude SkyFox kopen, en vliegend houden met de onderdelen van nu. Of het economisch verantwoord is is iets anders, maar technisch is het zondermeer probleemloos mogelijk.
    Je kunt zelfs moeiteloos van het ene type skyFox (Colibri, SkyDragon, Kobold, basis, EVO, SX) ombouwen naar het andere type, omdat alles gewoon op elkaar past of passend te maken is vanwege het modulaire ontwerp.
    Er zijn niet veel merken die dat doen. Gezien het aantal rompen wat voor het skyfox mechaniek verkocht word, zal dit mechaniek voorlopig nog niet uit productie gaan.

    Voorheen vloog ik Hirobo, en als ik met een twee jaar oude heli crashte, moest ik ook niet-beschadigde onderdelen vervangen omdat de specs ondertussen stiekum gewijzigd waren (één keer een frame gebroken, en daardoor tank, hoofdlagers, rotor-as en tandwiel moeten vervangen omdat het niet meer bleek te passen in de nieuwe frameplaten. Ook al eens een hekrotor volledig kunnen vervangen omdat het nieuwe huis anders was, paar voorbeelden....)

    De Raptor is nu nét een van de eerste "japanse" heli's die hier minder last van hadden, en ik denk dat er voorlopig nog wel even onderdelen blijven bestaan.

    Groet, Bert

    PS, @ Crazykuki:

    Doe een beetje kalm aan jongen, het was niet mijn bedoeling om iemand tegen de schenen te schoppen of een welles/nietus discussie te veroorzaken... Doe jij dat alsjeblieft nu ook niet. Er liep al een hele discussie in het modelbouwcafé over omgangsvormen op het forum. Laten we het leuk houden.... En buiten dat, als ik nwolsink de rest van zijn posts zo eens doorlees, dan denk ik dat hij geen beginner meer is en dus inderdaad wel eens met een raptor gevlogen heeft. Hij zal dus echt wel een goede reden hebben voor zijn bewering. We hoeven het er niet mee eens te zijn, dat is iets heel anders, maar zijn opmerking heeft toch echt wel zijn waarde....
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2010

Deel Deze Pagina