Aanschaf van een Tamiya truck

Sinds een paar maanden ben ik bezig met RC modelbouw en ik krijg de smaak flink te pakken. :D Mijn 'vaste' auto is een Baja Champ elektro buggy die zeker deel uit blijft maken van mijn wagenpark. Daarnaast heb ik wat gedaan met TL-01 en TB-01 straat auto's. En eigenlijk was ik van plan om over een tijdje een TB-02 te gaan kopen, maar ben nu aan het twijfelen.

Ik heb gemerkt dat ik het bouwen eigenlijk net zo leuk vind als het rijden er mee. Met een TB-02 weet ik in ieder geval zeker dat ik snel klaar ben met bouwen en daarom heb ik mijn oog laten vallen op trucks.

Mijn voorkeur gaat uit naar Mercedes modellen van Tamiya dus dan kom je uit op de volgende opties:

56305_g.jpg

Mercedes-Benz 1838LS
Artikelnummer 56305

56307_g.jpg

Mercedes-Benz 1850L
Artikelnummer 56307

Daarnaast is de prijs voor mij belangrijk, ik kan me nu eenmaal niet veroorloven om er vele honderden euro's in te gaan steken. In Nederland zie ik deze prijzen:

Conrad:
MB 1838LS: € 399
MB 1850L: € 529
Volvo: € 429

PK Racing:
MB 1838LS: € 337
MB 1850L: € 443
Volvo: € 318

Quartel:
MB 1838LS: € 339
MB 1850L: € 445
Volvo: € 319

Nou ja, Conrad is dus erg duur en de rest is met elkaar vergelijkbaar. Dan maar eens kijken in Hong Kong:

Stellamodels.net:
MB 1838LS: $ 185
MB 1850L: $ 250

RCMart:
MB 1838LS: $ 209
MB 1850L: $ 255

Als ik het goed heb dan komt er bij deze laatste 2 ongeveer $ 75 verzenkosten bij waardoor je dus op $ 260 of $ 330 uit komt. Omgerekend is dat € 230 en € 295. Dat scheelt bijna de helft!

Hoe is jullie ervaring hiermee?

Het lijtk mij dat je met de MB 1850 net wat meer kunt, doordat er al een bak op zit. Maar het nadeel is dat er later geen oplegger achter kan. Wat nu? :)

Die 3-bak, kun je die eenvoudig handmatig verstellen zolang je geen 3-kanaals zenderset hebt?

Hoe moet ik de snelheid inschatten, weet iemand hoe hard zo'n ding standaard rijdt?

Iemand nog tips?

Gewoon kopen zo'n ding!
Welke, tja... echt persoonlijke voorkeur is dat,
muntje opgooien?
Maar een aanhanger achter een merc 1850 kan best wel hoor,
http://www.tamiyaclub.com/showroom_model.asp?cid=28713&sid=1546
(dit is ooit begonnen als een 1850L)

De 3 bak kan je vastzetten, geen probleem
Snelheid, te hard (in schaal) , km of 20/25 in z'n 3
maar zou wel aanraden om een (simpele) 4 kanaals zendertje
aan te schaffen.
Die 3 bak maakt t toch allemaal net wat leuker natuurlijk!

Bestel zelf alles bij stellamodels, zeker een aanrader, dief van eigen beurs als je nog in nederland koopt.
(wat iedereeen natuurlijk voor zichzelf moet weten)

Mvg , Stefan

Even een gekke vraag. Zou het wat zijn om er eentje uit Hong Kong te kopen, netjes op te bouwen en hier weer te verkopen? Geen idee of een netjes afgebouwde trekker een beetje zal verkopen.

Ik hoef er niet eens winst op te maken, het lijkt me alleen een mooie manier om toch plezier te hebben aan het bouwen en de kosten een beetje in de hand te houden.

Hai Jazzy,ja gewoon doen!!!Mijn trucks heb ik 2e hands gekocht van Marktplaats.
De Mercedes was eerst geel van kleur.En ja ,daar achter hoort dus een trailer.Het werd een racetrailer.(een beschrijving van de bouw staat ook op dit forum)
Magisch mooie truck van Tamiya.Ik hoef geen ander merk.En trouwens,Wedico en Robbe zijn een stuk kleiner van schaal.

Na een klein tijdje heb ik een King Hauler gekocht met een trailer voor €175,-.Was wel zonder zender enz enz.
Daar had ik achter een tanktrailer gebouwd.(staat ook beschreven op dit forum) van een kachelpijp.
Nu heb ik deze truck onder handen genomen en de zaag erin gezet.

Maar ik zou het zeker doen.die Tamiya truck kopen.
veel succes met je beslissing.
Gr Marcel.

amerikaansetruck005.jpg

9-8-05005.jpg

05-11-05005.jpg

Geheel eens met rottierood !
Wedico, veel opties, heeeeeel mooi te maken, maar (naar mijn mening)
voor dat geld lang niet mooi genoeg.
Tja, in abs (tamiya) kan je gewoon veel meer details verwerken
als in alluminium/blik

JA , er zijn HELE mooie bij, maar (naar mijn mening weer), als je er niet verschrikkelijk veel werk in stopt, neigt wedico toch meer naar een "speelgoed" uiterlijk, en tja... tamiya is uit de doos meteen strak.

(niet slaan, ok?)

Even een gekke vraag. Zou het wat zijn om er eentje uit Hong Kong te kopen, netjes op te bouwen en hier weer te verkopen? Geen idee of een netjes afgebouwde trekker een beetje zal verkopen

Niet intressant, je houd em na bouw toch wel :)
Even zonder flauwekul, kan, maar dan moet je net diegene vinden die de prijzen in HK nog niet weet.
Hoe lang staan die 1250 euro knight hauler nu niet al op martkplaats?
zo zijn er nog vele meer die er lang op hebben gestaan en nog niet verkocht zijn.

Heb vrij veel van dat soort trucks opgekocht, voor een veel fatsoenlijkere prijs , maarja, voor de eigenaar er achter is dat er toch niemand om komt, moet je wel geduld hebben :)

Stefan

Weet iemand of de handleiding/bouwinstructies van de Mercedes trucks ergens online staan? Het lijkt me leuk om een beetje een indruk te krijgen van de bouw van zo'n truck.

Bah zeg, had ik bijna een nieuwe 1838LS voor iets meer dan $ 200 incl. verzenden, gaat het op het laatste nippertje niet door. :cry:

Maar goed, dat wordt toch maar even doorsparen dan. Mijn verlanglijstje ziet er nu even zo uit:
- Tamiya 56305: Mercedes-Benz 1838LS ($ 185)
- Futaba 4YF-FM 4 kanaals zenderset ($ 88 )
- Lagerset ($ 11)
- LPR Truck Puller 7.2V
- Regelaar (?)

En toch twijfel ik nog sterk tussen deze en de MB 1850L. En van beiden weet ik nog niet in welke kleur ik ze zou maken. De 1838LS lijkt me wel heel mooi in Ferrari-rood, de 1850L lijkt me wel gaaf in het DHL-geel. Al die twijfel, en het feit dat ik nog door moet sparen zorgt er waarchijnlijk voor dat dit topic nog wel een paar maanden in gebruik blijft. :D

Heej Jazzy

Ik wil ook op korte termijn de TA56312 Volvo FH12 Globetrotter 420
aanschaffen.
Ik heb nog 0,5! ervaring op dit gebied, die zendersset waar jij het over hebt, is dat incl servo's e.d.? of zitten er ook servo's bij de TA56312 Volvo FH12 Globetrotter 420?

Wat heb ik nu nog buiten de TA56312 nodig om deze aan het rijden te krijgen??

Houwie[/img]

Houwie zei:
Heej Jazzy

Ik wil ook op korte termijn de TA56312 Volvo FH12 Globetrotter 420
aanschaffen.
Ik heb nog 0,5! ervaring op dit gebied, die zendersset waar jij het over hebt, is dat incl servo's e.d.? of zitten er ook servo's bij de TA56312 Volvo FH12 Globetrotter 420?

Wat heb ik nu nog buiten de TA56312 nodig om deze aan het rijden te krijgen??

Houwie

Als ik het goed heb zit er geen servo's, ontvanger, zender en accu bij. Ik dacht dat er wel een regelaar bij zat maar daar twijfel ik nu aan, ik zie het nergens vermeld staan. Bij de meeste zendersets zitten ook servo's dus dat is geen probleem.

Die zenderset die ik noemde staat hier: klik en wordt zo te zien geleverd met meer servo's dan je nodig hebt.

Waar ga je hem aanschaffen, of ben je nog niet zo ver?

Ik ben zelf ook pas sinds een paar maand bezig en ik vind het een leuke hobby. De reden dat ik nu een truck wil kopen is dat je meer plezier aan het bouwen zelf hebt. Bij een simpele buggy ben je in een avondje klaar en kun je daarna 'alleen nog maar rijden'. Wat natuurlijk ook wel leuk is maar ik vind het lekker knutselen aan de achtertafel eigenlijk wel heel relaxed.

Helaas moet ik nog even sparen, ik heb een gezin met vrouw en 3 kinderen en mijn vrouw wil graag een nieuw bankstel. :D

Kijk anders ook eens bij www.stellamodels.net , daar kost hij maar $ 178, komt dan nog wel $ 57 verzendkosten bij dus ben je in totaal € 210 kwijt.

Back