Aanschaf

Hallo,

Ten eerste even voorstellen, Ron, 43 jaar te Didam (bij Arnhem) niet geheel onbekent met rc (vliegtuig/boot/auto enz.)
Voornamelijk in de gewone rc en wil de stap gaan maken met het heli-vliegen.

Nu is mijn vraag, TOCH NOG omdat ik er niet echt wijs uit kan worden via het forum.

Wat is wijsheid om mee te gaan beginnen???.
Ik twijfel tussen de RTF Walkera Dragonfly DF 22E of de E-SKY HONEY BEE CP 2 Modell EK 005
Of zijn er andere optie's in dezelfde grote/ prijsklasse?.
Ik wil er voornamelijk buiten mee vliegen en later (als ik wat, een heleboel! geleerd heb) ook de 3D vlucht.
Daarom zoek ik een goede beginnersheli die dus straks zonder moeite ook hiervoor geschikt is.

Beide heli's zitten ongeveer in het zelfde prijssegment maar er zullen ongetwijfeld voor en nadelen aan deze beide heli's zitten voor een beginner.

Graag jullie mening(en) cq. opmerkingen over de voor/ nadelen voordat ik een bestelling ga doen.
Eventueel ook adressen hier in de buurt van Arnhem.
Alvast hertelijk bedankt en ik hoop nog veel te leren en te lezen hier op het forum.

Groeten uit het Diemse.
Ron

Welkom Roon!

Toch best wel uitgebreid besproken in dit forum trouwens, dus als je de zoekfunctie gebruikt en bijv.: beginners-guide-een-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.... ;)

Mijn mening:
Zeker als je al wat ervaring in het RC gebeuren hebt, zou ik je echt aan willen raden om je budget aan te passen (700-1000 Euro incl.besturing).
Als je serieus RC-heli wil gaan vliegen...
D.w.z. veel vliegen, buiten vliegen zoals je zelf aangeeft, zo min mogelijk onderhoud..
Dan moet je minimaal een kwaliteits 450 size heli gaan vliegen, MiniTitan of T-rex450SE.
Liefst nog groter (makkelijker leren), maar dan gaan de kosten ook weer wat omhoog.

De heli's die je opnoemd kan je, zeker in het begin, vliegen tot Max. windkracht 2.
(windkracht 3 is normaal in ons kikkerland :) )
Hebben veel afstelwerk nodig om goed te vliegen en te blijven vliegen, slijten vrij snel..
Het bedrag wat ik eerder noemde ben je waarschijnlijk ook kwijt over een iets langere periode met de heli's die je noemde, alleen dan met meer kopzorgen en veel minder vlieguren.

Groeten
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Met die micro helies kun je bijna nooit buiten vliegen !
Neem gewoon iets fatsoenlijks, zoals de Logo 10 ! staat momenteel voor 95 euro bij Quartel. Met behulp van dit forum kun je hem dan leuk aankleden want er zit dan niks bij.

Met beide heli's die jij noemt kun je niet of nouwelijks buitenvliegen, En denk maar helemaal niet aan 3d vliegen. Om te beginnen een kleine heli kopen is wel goed, Maar moet er egt niet veel van verwachten. Zoals hier al gezegt werdt, Je budget flink aanpakken.

een king 2 van esky is ook een optie en veel beter als de cp 2 en kost vlieg klaar 159€
en zijn vlieg kwaliteiten zijn beter als de cp en de (z)walkera
en tot wk 2 prima buiten mee tevliegen

Ik ga ermee akkoord dat het een goede keuze is om ineens 1000 euro uit te geven aan een t-rex of mini titan.
MAAR als ik vroeger ineens zo'n smak geld moest uitgeven aan een fladderende heli die wel graag eens wilt crashen had ik de prachtige hobby waarschijnlijk nooit volgehouden.

Ik ben begonnen met een walkera df04, een erg leuke heli voor zijn geld. Hij vliegt verschrikkelijk instabiel, dit lijkt een nadeel, maar als je daar enmaal mee kan vliegen kan je makkelijk overschakelen op zo'n mooie grotere heli ... zonder een fortuin aan brokken te maken.

Ik zou nu misschien wel een esky collective heli kopen in plaats van die walkera.
Met een collective kan je op kalme dagen makkelijk buiten vliegen (ik vloog met mijn 04 soms zelfs buiten).

DUS, als je zoveel geld kan opbrengen, rekening houdend met het feit dat een crashes je nog wat geld zullen kosten (crashes die je zowiezo gaat krijgen) zou ik opteren voor een t-rex of mini titan. Voor iets minder geld kan je een protech zoom 450 kopen, die heb ik ook, vliegt vrij goed als hij goed afgesteld is, maar het is toch geen t-rex.
Als je het geld niet kan opbrengen zou ik een Belt cp nemen, ik ben ervan overtuigd dat dit ook erg goed vliegt.

Als je het op kunt brengen zo ik een mini titan kopen. Als je hem 2e hands koopt bespaar je veel geld. Nieuw heb je er een vanaf 600 euro met zender, Lader, En goeie setuo (GY401, hs 65 mg, 9257, 1 lipo pack van aplus 3s 2200mah 20c, en standaard motor en regelaar). Ook kun je ee hdx500 kopen voor 30 euro minder ongeveer. Succes met je keuze.

Tussen alle adviezen door wil ik je nog even ten sterkste AFRADEN om aan een Honey Bee CP2 te beginnen. Dat is bijna niet fatsoenlijk te vliegen!!

Tussen alle adviezen door wil ik je nog even ten sterkste AFRADEN om aan een Honey Bee CP2 te beginnen. Dat is bijna niet fatsoenlijk te vliegen!!

Ok, tussendoor wil ik je nog even zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met een belt cp dus ik ga ook maar uit van wat ik lees ;-)

Hubris kan dus wel gelijk hebben.

De DF22 van Walkare is ook utter crap, is een (veel te) goedkope kloon van de MS Hornet. Frame en kop breken bij een lichte crash.

idd lees die link die erikW geeft eens door, als je wat meer rond kijkt voor een heli die goed buiten kan vliegen en 3d figuren kan vliegen zul je al snel merken dat je niet weg komt met een walkera of een dergelijk model...

de prijzen lopen snel op naar 1000-1500 euro en meer,....veel meer.

wat een echt beginners model is, DAAR zijn de meningen nogal over verdeeld hier en vaak roept iedereen vanalles en nog wat,... dus orienteer jezelf goed!

succes!

Mijn route: Piccolo > Moskito (Crap) > Rap 30 > Rap 50. De overstap van Piccolo naar grotere brandstoffer was een no-brainer, toen ik eenmaal vloog met de Pic was het vliegen met de brandstoffers een eitje. Je kan dus ook gewoon indoor of met licht weer buiten beginnen met een DF4 oid, en als je dan kan vliegen (8-jes, nose in) koop je wat dikkers.

Ga eens naar doetichem daar zit 4rc..
Ik ben daar nog nooit gewwest maar uit de ervaringen van frans en fransis gaande kun je daar binnen vliegen of ze zien vliegen.
Zij kunnnen je zeker opgang helpen..
Heb zelf de honeybee king 2 en ben na de nodige veranderingen(lees verbeteringen) nog steeds zeer tevreden..
Kan ruistig met windkracht 3 hier wat rond hoveren (echt vliegen kan ik nog niet na ruim 2 maanden zelfteaching)
Hij heeft kracht genoeg, kan 3D vliegen check maar op youtube, is in ruime mate in nederland (en op dit forum) vertegenwoordigd..
Crash kosten ligt normaal rond de 5 tot 10 euro(een nieuw setje bladen is 8 euro een servo 5,50 enz....) Vliegt 20 minuten op een 2500 mah lipo... Als je begint ben je wel een uur bezig om die 20 minuten te vliegen (uit eigen ervaring) Tuurlijk er is zat beter (blijft een made in china toestel) Maar kosten/baten is het een leuk opstap toestel voor het eerste jaar crashen en als je dan kunt vliegen ga je door met beters en groters maar dan worden de crash kosten ook lager door een betere piloot...
Als je zo'n 1000 euro toesten 100x tegen de grond aan smijt wordt die echt niet beter....
Mijn honeybee ook niet maar voor 60 euro (zonder elektronica) lach je en ga je gewoon verder.

Ga anders een in warnveld kijken bij frans (is echt niet zo ver bij jou vandaan).
Check effe op het draadje [40908] eerste-fotos-en-ervaringen-met-de-e-sky-hb-king-ii

Suc6
Benno

De vraagsteller Roon ( waar ben je Roon!! ;) ), geeft duidelijk aan dat hij uiteindelijk Sport/3D wil vliegen...
Dat wil je dan liever gisteren als vandaag lijkt mij, OK niet realistisch want helivliegen is gewoon erg moeilijk te leren, en moet je echt stapje voor stapje doen, maar goed...
Ik doe nu aan "zelfstudie" vanaf maart 2007.
En vlieg nu echt gecontroleerd rond (vind ik zelf tenminste, kijkers die links en rechts wegduiken iets minder ;) ), en sinds kort inverted, rolls, stallturns met pirouette, korte tictocs...
Niet alles perfect, maar we gaan nog steeds vooruit..
Hoeft natuurlijk ook allemaal niet!, maar ik vind dat leuk om te doen/leren
Alles bij elkaar ben ik 1x echt gecrashed door orientatieverlies, netto crashkosten aan de heli 50€ (heb iets meer uitgegeven uiteindelijk ;) ).
Als ik 100x een smakker had moeten maken was ik denk ik al lang gestopt

Als je dat wil doen heb je echt een heli nodig die dat technisch kan...
Iemand die een honeybee King goed sport/3D vliegt, is waarschijnlijk ook een poosje bezig en heeft dan m.i. behoorlijk wat moeten versleutelen (upgraden $) om het toestel deze prestatie te laten leveren.

Ik zeg niet dat het geen goed toestel is hoor!,

Maar als je echt ambitie hebt en uiteindelijk een echte prestatie heli wil gaan vliegen, dan moet je oppassen niet iets te kopen wat een paar maanden later op de plank komt te staan, en daar niet meer afkomt...
Ik heb nog een DF60 op de plank staan die fungeert als stofmagneet ;)
Het gaat er maar net om wat je ambitie is, wat dat uiteindelijk gaat kosten, en positief meewerkt aan waar je uiteindelijk terecht wil komen...

De heli's die ik opnoem hoef je niet veel te versleutelen/upgraden om 3D te vliegen daar zijn ze namelijk voor ontwikkeld, je kan ze uiteraard gewoon "lui" afstellen, je gebruikt gelijk een goede zender/ontvanger die je op een volgende heli kan gebruiken, en je kan er die hele leercurve gewoon mee doorlopen.

En heb je het virus echt te pakken dan komt die volgende/grotere/mooiere heli er ook...punt

Sorry voor het lange verhaal..:lol:

Eric

Erik kijk eens naar deze youtube..
TyZbz42xg0w[/media] - RCHelicopterShop.com - ESky Honey Bee King 2 - Stunt Flight
Aan het einde verteld hij wat voor een setup..
Ok hij gebruikt wel een andere zender en een BL maar verder is het gewoon de plastic king2.
Het zal wel een jaartje duren voor ik zover ben maar ik denk dat ik met mijn king over een jaartje ook wel inverted vlieg. In iedergeval lijkt het vliegen veel op het vliegen met de duurdere toestellen.
Benno

Dat is i.d.d. 3D, niet super strak vind ik, maar hij doet het wel.

Wat ik zie in het filmpje:
Buiten de zender + ontvanger, een (focking) DX7 in dit geval.
Hoge headspeed en maar 3:40 vliegtijd...
Daarnaast moet je je afvragen hoe lang hij het zo blijft doen....
Wel grappig, maar een beetje misleidend vind ik.

Nogmaals als zo vliegen iemands ambitie is...
Dan kan je m.i. gewoon beter gelijk een MiniTitan of een T-rex450 of liever nog iets groters bestellen naast die DX7.
Daar kan je die figuren ook nog eens makkelijker mee leren vliegen denk ik, omdat er bij deze helie's qua ontwerp (zwaartepunt en sterkte/stijfheid van de onderdelen) rekening mee is gehouden.
Ik heb geen spijt van mijn "eerdere" aankopen, maar had ze achteraf gewoon beter niet kunnen doen.

Over ambitie gesproken, een niveau wat ik als ouwe bok niet meer zal halen denk ik :)
Maar dit is wat ik bijv. "klasse" gevlogen vind, weliswaar een T-rex700 Nitro, maar echt strak gevlogen:
http://www.tuks.ch/video/first700.wmv

Eric

Zoals ik het al zij, het kan altijd beter...
Voorlopig ben ik tevreden als ik mijn honeybee een rondje rond het veld krijg zonder kleerscheuren.
Benno

nou ook mijn route dan maar :

piccolo hoveren --> raptor 30 hoveren --> pc sim --> raptor 30 vliegen --> pc sim --> t-rex 450s --> raptor 50

Het is fijn om ff met een cheap fixed pitch het hoveren te leren.
Dan in combinatie met een SiM een heli aanschaffen.

Ik raad die esky king en dragonfly 22e af. Je bent gewoon echt snel veel geld kwijt aan reparatie en een fatsoenlijk stabiel ding krijg je gewoon niet.

Je hoeft ook niet meteen top of the bill aan electronica aan te schaffen.

Gewoon een degelijke zender (MX12/16, FF7/9), een GOEDE gyro met staart servo en wat normale andere servo's.
En dan kijken wat voor een heli je wilt. 450 size (t-rex) is goedkoper crashen dan een raptor bv. En daarnaast is het makkelijker leren vind ik persoonlijk, je durft/kan wat meer omdat een 450 size net ff iets minder schade aan kan richten dan zon grote heli :)

Back