Aanschaffen van een gyrocopter

Hallo,
Ik heb bij http://www.khk-flugmodelle.de/produkte.php een leuke gyrocopter zien staan, nu heb ik zelf totaal geen ervaring hiermee en op het forum is er ook weinig info over te vinden. Is dit een goede aankoop, of waar moet ik op letten??? Zijn er mensen die mij raad kunnen geven over het vliegen met gyrocopters, ik wil niet door schade en schand het wiel weer gaan uitvinden. Zelf kom ik uit Eindhoven.
Gr. Hans

Hoi,

Ik woon ook in Eindhoven en vlieg in Son bij de MVSB. Ik heb wel interesse en ben benieuwd naar deze gyrocopter. Helaas kan ik er niets over vertellen.

Groetjes, Erik. :D

Ik heb de DB Autogiro die vliegt met twee tegen elkaar in draaiende rotors aan de tippen van een heel kort vleugeltje. De DB Autogiro vliegt heel erg makkelijk bijna net zo makkelijk als een trainer.
Dit model heb ik wel diverse keren gezien maar ik heb er zelf nooit mee gevlogen. Wat ik gezien heb is dat het op zich goed vliegt maar het is minder makkelijk dan je denkt. Zo moet je heel erg opletten dat je niet te steile bochten maakt en ook de snelheid moet je goed in de gaten houden. Als je die te hoog op laat lopen kunnen er vreemde dingen gebeuren. Het model kan dan plotseling "op z'n kant" gaan maar ook in een duikvlucht terecht komen waar hij moeilijk uit te krijgen is. Dit gebeurt echter alleen als je echt te snel wilt gaan vliegen dus als je te stijl gaat duiken bijvoorbeeld. Als je rustiger aan vliegt en geen gekke dingen doet is dit model niet echt moeilijk te vliegen.
Als je meer wilt lezen over model autogyro's dan moet je HIER een kijken. Dit is een zeer goede Amerikaanse site meet heel veel uitleg en dingen die je eigelijk moet weten als je met een autogyro gaat vliegen.
Wil je een wat grotere keuze uit modellen dan kan je HIER eens kijken.
Succes.

Hallo,
Laurens; de autogyro die je bedoeld is slechts enkele euro's goedkoper ( excl. portokosten e.d. vanuit Amerika) dan degene die ik bedoel in Duitsland.
Ik bestel wel vaker wat in Duitsland of Oostenrijk en dat gaat uiteraard zonder invoerkosten, met een paar euro aan verzendkosten.

Ernst; Ik heb geen ervaring over hoe men bv stijgt en daalt met een autogyro, gebeurt dit met het hoogteroer of verstel ik de hoek van de wieken, zodat hij harder gaat draaien en dus meer lift krijgt??
Ook zie ik bij de wieken dat er twee stuurstangen naar toe gaan, waarvoor dienen deze??
Ook hoe gaat men door de bocht; gaat dit met richtingsroer of door het kantelen van de wieken??
Gr. Hans

De bladen zijn fixed pitch, je stuurt dus door de hele kop te kantelen. Omhoog en omlaag gaat dmv gas.

bosreus zei:
Ernst; Ik heb geen ervaring over hoe men bv stijgt en daalt met een autogyro, gebeurt dit met het hoogteroer of verstel ik de hoek van de wieken, zodat hij harder gaat draaien en dus meer lift krijgt??
Ook zie ik bij de wieken dat er twee stuurstangen naar toe gaan, waarvoor dienen deze??
Ook hoe gaat men door de bocht; gaat dit met richtingsroer of door het kantelen van de wieken??
Gr. Hans
De besturing van een autogyro kan op diverse manieren. Wat laurens zegt klopt, de rotors zijn fixed pitch en je klimt en daalt hoofdzakelijk door gas te geven of minderen. Mijn DB Autogyro heeft een normaal hoogte en richtingroer die op de normale manier gebruikt worden. De Autogyro die jij op het oog hebt heeft ook de mogelijkheid om de rortoas te kantelen wat vergelijkbaar is met de rolroerfunctie. Dit maakt het sturen makkelijker zeker met een enkele rotor.
Er zijn ook Autogyro's waarbij de rotoras ook voorover en achterover kan kantelen. Dit is vergelijkbaar met de hoogteroer functie. Ik heb wel eens een model Autogyro zien vliegen die alleen deze twee functies samen met het gas had om hem te besturen. Dat werkte goed maar je moest voorzichtig sturen want je overstuurde hem makkelijk.

Ik heb de Whopper van Robbe gehad en die stuurde met de rolfunctie op de kop en met het hoogteroer.
De bladen stonden gewoon vast dus geen bladverstelling. Ik dacht dat hij ook een richtingroer had maar zeker weet ik dat niet.
Nickfunctie had hij niet. Echt makkelijk vloog hij niet.

Als ik de tekeningen goed bekijk, vliegt die Whopper met een vast ingestelde rotorstand; dus hij stuurt met zijn richtingsroer; ik heb uit de filmpjes de indruk dat hoogte alleen "gestuurd" wordt met de motor, klopt dat?
Bart

Oh nee - bij nog eens bekijken zie ik dat-ie wel degelijk een hoogteroer heeft. (landing)

Hoogte wordt in zeker zin wel met gas geregeld.

Als de kist sneller door de lucht wordt getrokken gaan de rotors ook sneller draaien en komt er meer lift.
Wil je dus sneller voorwaarts vliegen dan moet je wat 'down' geven.
Die depron Whopper kan ook een looping indoor :D

Pjotrrr zei:
Als de kist sneller door de lucht wordt getrokken gaan de rotors ook sneller draaien en komt er meer lift.
Wil je dus sneller voorwaarts vliegen dan moet je wat 'down' geven.
Die depron Whopper kan ook een looping indoor :D
Tja, met een neigbare rotorkop zou je de invalshoek kunnen verstellen.
Kom je al gauw aan vijf kanalen om te sturen... hoe moet je dat over de twee knuppels van je zender verdelen?

Ik raak langzamerhand opgewarmd voor een autogyro... die depron versie is misschien een leuke om het eens te proberen. Wel een echt rompje voor maken lijkt me, want die 3D rompjes vind ik niks... zijn voorlopig drie kanalen voldoende.
Bart

Ah... hoe gaat dat dan?
Ik heb een FX 18 maar zover ben ik nog niet...
Op zich zou het, op een autogyro met neigbare rotor, zinvol kunnen zijn om bij hoge draaisnelheden van de motor, de rotor meteen een lagere invalshoek mee te mixen.
Dwarshelling van de rotor lijkt me eigenlijk nauwelijks funktioneel, de pylon is doorgaans zo hoog dat het hele bakkie toch wel in de juiste rolhoek zal pendelen, zoals ook die depron Whopper aantoont.

laurens zei:
Als het goed is kan je dat programmeren via een heliprogramma in je zender.
Ja, ik zie al wel voor me hoe je bijvoorbeeld de invalshoek van de rotor op de FX-18 kan mixen bij het gas...
Maar hoe moet ik me voorstellen dat je 5 functies (richting, hoogte, motor, en pitch en bank van de rotor) op twee knuppels stuurt?
Ben het voorlopig niet van plan op die manieer, maar wel wat nieuwsgierig...

bdoets zei:
Ah... hoe gaat dat dan?
Ik heb een FX 18 maar zover ben ik nog niet...
Op zich zou het, op een autogyro met neigbare rotor, zinvol kunnen zijn om bij hoge draaisnelheden van de motor, de rotor meteen een lagere invalshoek mee te mixen.
Dwarshelling van de rotor lijkt me eigenlijk nauwelijks funktioneel, de pylon is doorgaans zo hoog dat het hele bakkie toch wel in de juiste rolhoek zal pendelen, zoals ook die depron Whopper aantoont.
Als je meer gas geeft moet je niet direct de invalshoek van de rotor verminderen. Als dat wel doet duikt de autogyro direct naar beneden! Dat is waar ik al eerder voor waarschuwde, je moet met een autogyro niet te snel willen vliegen! Hoe sneller je vliegt des te lager wordt het toerental van de rotor en des te instabieler wordt het vliegtuig! Denk er dus goed aan dat een autogyro geen snel vliegtuig is!
De rotor laten kantelen is een zeer effectieve manier van sturen, zowel in rol als in pitch. Het is zo effectief dat je makkelijk te veel stuurt daarom waarschuwde ik al eerder tegen oversturen.
De draagkracht van de rotor wordt bepaald door diverse fatoren onder andere het rotortoerental. Als je wilt klimmen met een autogiro MOET de draagkracht van de rotor groter worden. Als je met een normaal hoogteroer up geeft zal de invalshoek van het hele vliegtuig en dus ook de rotor groter worden. Hierdoor krijg je meer lucht door het rotorvlak en loopt het rotortoerental op, resultaat het vliegtuig klimt. Hetzelfde gebeurt als je de rotor naar achteren kantelt. Het resultaat van beide manieren van sturen is eender het ziet er alleen heel anders uit vanaf de grond.
In het eerste geval zie je de neus omhoog gaan en daarna het vliegtuig. In het tweede geval blijft het vliegtuig in dezelfde positie maar het klimt doordat de rotor wel is gekanteld. Net als bij een "gewoon" vliegtuig kan je niet oneindig veel "up" geven want op een gegeven moment zal het vliegtuig niet meer klimmen omdat de weerstand te groot is geworden. Alleen door meer gas te geven kan je dan doorgaan. Vlieg je al vol gas dan houdt het op.
Het grote voordeel van de autogyro is dat de rotor niet overtrokken KAN worden. Wanneer je de invalshoek van een gewone vleugel te groot maakt verliest de vleugel op een gegeven moment alle lift (overtrekken) en het vliegtuig komt als een steen naar beneden. Bij een autogyro gaat de rotor steeds sneller draaien waardoor hij steeds meer lift krijgt. Gelijk met de lift wordt ook de weerstand steeds groter. Op een bepaald moment wordt die weerstand dus zo groot dat je niet meer verder klimmen kan zonder het motor vermogen te verhogen. Ga je door met het vergroten van de invalshoek van de rotor dan gebeurt er niets anders dan dat de autogyro langzaam gaat zakken en als je het goed uitkient kan je in sommige gevallen je autogyro zelfs vertikaal landen. Dat kost wel de nodige oefening en een beetje "tegenwind" helpt er ook bij.

Dank je Ernst, dat is tot zover duidelijk.
Er is één ding dat ik nog niet goed snap aan autogyro's, nou eigenlijk twee... ik hoop dat ik het goed kan uitleggen.

Stel je voor, we kijken van achteren naar een autogyro. De rotor is gemaakt om rechtsom te draaien, dwz links staan de bladen in een positieve invaslhoek, rechts in een negatieve.
Dat betekent wél dat de bladen links de grootste luchtweerstand hebben. Dus het lijkt me dat als de autogyro begint te rijden, de rotor linksom gaat draaien.
Maar dan zal hij natuurlijk nooit draagkracht leveren.
Dus hoe werkt dat in de praktijk? (Tja, nog nooit zo'n ding gezien afgezien van foto's...)

En nog eentje:
In de situatie die je beschreef: je geeft teveel up voor het gegeven motorvermogen, de autogyro krijgt teveel weerstand, en komt min of meer rechtstandig naar beneden.
Zolang de rotor door zijn massa nog enige vaart heeft, levert hij draagkracht. Maar als het te lang duurt, zal hij toch uiteindelijk de verkeerde kant op gaan roteren?
Maar overal in de theorie kom je tegen "een autogyro kan niet stallen"!
Dus: hoe zit dat?

Bart Doets

De bladen hebben beiden een negatieve invalshoek, anders zou de rotor stoppen.
Doordat de rotor vooruit wordt gesleurd blijft hij draaien, als er niet meer wordt gesleurd zal hij vallen en blijft de rotor alsnog draaien mits vlak gehouden. Simpel gezegd blijft de rotor draaien zolang er tegenaan wordt geblazen, hetzij door valsnelheid, hetzij door een combinatie van invalshoek en voorwaartse snelheid geleverd door een propeller.
De rotorbladen hebben een vleugelprofiel dus zorgen voor lift.
De rotor van een autogyro wordt voor de take-off op snelheid gebracht door een koppeling, daarna moet de voorwaartse snelheid het werk doen om de rotor op gang te houden.

hopelijk heb je hier wat aan.

Back