Aansluitdraden regelaar uitzoeken

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ben20, 22 aug 2020.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Hallo

    Na wat sorteerwerk vond ik een Modelcraft regelaar waarvan de connectors los zijn. Probleem is nu dat ik niet weet wat de aansluiting voor de motor en de accu is aangezien er 2 paar rode en zwarte draden uitkomen. Staat ook nergens een aanduiding op. Kan je dit testen met multimeter of aansluiten zonder gevaar (als je bv de accu aansluit op motordraden dat dan gewoon niet werkt en dan simpelweg wisselt)?
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Plaats anders even een foto.
     
  3. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgiƫ)
    welke regelaar is het , voor in een rc wagen of iets anders , foto van het gegeven kan helpen , bedoel je 2 paar rode en 2 paar zwarte , de regelaar is dit met sensor of zonder ? , denk zonder , aangezien de kleuren , ik heb juist hetzelfde probleem maar met een sensor regelaar , daar zitten de kleuren op de draden en op de motor staat A B en C , maar er staat niets op de regelaar , welk kleur stemt overeen met A B en C ? bij een regelaar/motor zonder sensor mag je deze 3 kabels wisselen , maar met een sensor mag dit niet . OPLETTEN niet de stroomdraden wisselen + blijft + , - blijft - .
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 22 aug 2020
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Accu-min is doorverbonden met servosnoer-min, dus met dit gegeven kun je met je multimeter vaststellen welke zwarte draad de accu-min is.

    Als de vier draden naast elkaar zitten zijn als regel de buitenste twee de accudraden en de binnenste twee voor de motor.
     
  6. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
  7. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
  8. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Dus zoals te zien zitten ze in 2 paar van rood en zwart en is het een gewone brushed regelaar met aan uit schakelaar en verder niks speciaal. Morgen eens proberen of ik aan de servokabel de min met 1 van de 2 zwarte kan linken
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Geen modelnaam op de regelaar te vinden? Met een modelnaam kan je altijd foto's of een manual opzoeken.

    2 rode en 2 zwarte en nog een rood-zwarte ernaast?
    Kan ook voor bv een 2 motorige monstertruck zijn of andersom een 2 accu voeding.

    Edit:
    Even op plaatjes gezocht (foto's hadden duidelijke gemogen), het lijkt dus deze. Gezien de aansluitingen een regelaar voor kleinere schaal auto's

    Image1.jpg
     
  10. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Deze is het idd!
    Heb je een link van de site, mss dat ik daar de stekkeraansluitingen in detail kan zien. Hartelijk bedankt voor opzoekwerk!
    En ps, ik mag idd eens investeren in een wat betere camera :)
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat was het enige plaatje die ik na veel zoeken tegen kwam.... Nog maar eens verder gezocht met google images waar ik dat plaatje heb genruikt en kwam ik uit bij een modelnaam....

    Tadaaaaa: https://www.conrad.nl/p/modelcraft-carbon-serie-brushed-rijregelaar-voor-rc-auto-belastbaarheid-max-54-a-motorlimiet-turns-20-207369
    (manual daar te vinden, maar praat over een groene conector voor de motor?)

    Even verder gezocht.
    https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CAIQjRxqFwoTCPjDja-LsusCFQAAAAAdAAAAABAF

    In deze PDF een plaatje van de regelaar, even inzoomen....
     
  12. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Via de manual van Conrad gelezen dat de rode connector van de batterij was, dus dat was snel duidelijk
    Nogmaals bedankt voor de hulp!
     

Deel Deze Pagina