Aansluiten brushless c05m

Hoi forumleden
Vandaag eindelijk mijn brushless motor voor de mcpx binnen.
Ziet er leuk uit.
Maar kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik hem aan ga sluiten
Daar kom ik niet helemaal uit.
Gr. Elwin.
 
5418f065-370d-fc19.jpg
 
Gewoon

Zoals de handleiding zegt

3 motordraden aansluiten op de drie draden die van de regelaar af komen (3 recht naast elkaar )
 
De drie draden oké. Daar was wel iets van in te komen. Maar ik houd een stekker over. Of is deze om de esc in te stellen ?
 
Uit de reacties ga ik er stiekem nu een beetje van uit dat je dus niet alleen je motor aan moet sluiten :mrgreen:

Je regelaar werkt net als alle andere regelaars.
Je hebt:
- uitgang voor de motor, 3 draden naast elkaar recht van de pint af (of er zit al een stekker op gesoldeerd zoals bij sommige leveranciers)

- een ingang voor stroom recht van de accu
- een +,- uitgang
- een signaaldraad

Oftewel die onderste is gewoon je servostekker.
Die + en - van de regelaar (dunne draadjes) gaan op het mcpx board aan de andere kant van waar je batterijdraden het board in gaan. (solderen dus)
Of je maakt een aftak van je batterij.

Ingang recht van de accu spreekt voor zich.

Signaaldraad komt OF van de plaats waar de oude motor ingeplugt was (dan zit er een stekker aan, en kun je hem daar insteken)
OF je moet hem op het board vastsolderen op een friemelig klein minidingetje.
ff googlen dan vind je hem wel.

En aangezien je verder 0,0 verteld over je regelaar, zou het nog kunnen dat er een steve converter tussen moet.
Dan wordt het nog leuker
Maar bij sommige leveranciers hoeft dat weer niet, die hebben de regelaar al aangepast.

Of help jij de TS met het aansluiten?
Zo ja, lijkt de regelaar wel een beetje op deze
Eronder staat uitleg, even klikken op "additional images" dan wordt er al meer duidelijk.
 
We weten waar alle draadjes naartoe moeten. Gelukkig. Maar uit de motor komen 3 zwarte draden.
Allemaal identiek.
Die moeten op de print. Maar in welke volgorde.
We hebben geprobeerd deze op dezelfde volgorde op de esc te zetten maar de motor komt helemaal niet op toeren.

Waar zijn we aan begonnen :s
 
En aangezien je verder 0,0 verteld over je regelaar, zou het nog kunnen dat er een steve converter tussen moet.

Gezien de foto te zien hoeft dat niet, deze zit al in de regelaar ingebakken. Er loopt namelijk een draad met 1 aansluiting naar de regelaar, deze is bedoeld voor de standaard aansluiting van de standaard motor.

We weten waar alle draadjes naartoe moeten. Gelukkig. Maar uit de motor komen 3 zwarte draden.
Allemaal identiek.
Die moeten op de print. Maar in welke volgorde.
We hebben geprobeerd deze op dezelfde volgorde op de esc te zetten maar de motor komt helemaal niet op toeren.

Waar zijn we aan begonnen :s

Je kunt de plug die bij de motor zit solderen en deze in de regelaar steken. Sommigen kiezen ervoor om de draden rechtstreeks op de printplaat te solderen aangezien dat soms beter werkt (zonder stotteren). Mocht de motor verkeerd omdraaien dan moet je 2 van de 3 draden even ruilen.
Je moet de stekker met 1 rode draad in de standaard aansluiting op je printplaat steken (dus waar je oude motor eerst op aangesloten was, zorg ervoor dat het rode draadje aan de pus kant zit (witte draad van de oude motor).
 
Die drie draden maakt geen ruk uit hoe die zitten.
Als de motor verkeerd om loopt, draai je er 2 om.

Dat hij niets doet geeft aan dat een van de andere draden niet goed zit.

Doet de regelaar uberhaupt iets? Licht, piep etc?

Trouwens, dat er 1 draad uit de regelaar komt zegt ook geen klap.
Ik heb er hier ook 1 die op dezelfde manier aankwam, maar dus overduidelijk wel een converter nodig had.
Was een andere leverancier dan degene die ik linkte, kwam er achter dat deze idd geen convertor nodig heeft..
 
Het is me gelukt.
Nu is ie echt lekker fel.
Kan ik er nog meer plezier mee hebben.
Dank jullie voor de hulp.
 
Ik zal dat voor jou wel hetzelfde maken Martijn.
Zorg dat je die moffetje ook hebt dan zet ik die er ook wel op.
 
Het is me gelukt.
Nu is ie echt lekker fel.
Kan ik er nog meer plezier mee hebben.
Dank jullie voor de hulp.

Hoelang doe je nu met een batterij?
Hoe heb je je throttle curve staan?

Wat was trouwens het punt waarom hij het niet deed?
 
Ik was er om 0.30 pas mee klaar.
En dat terwijl mijn wekker weer om 4.30 ging (maar je kent het zoiets moet af)
Dus helaas heb ik maar 1 lipo leeg gevlogen.
Dat de motor niet op toeren kwam zal aan de stekkers hebben gelegen.
Ik heb er alles afgeknipt en gesoldeerd.
Ik kan niet wachten tot ik hem vanaaf weer kan proberen.
Ik vlieg hem nog met een dx4 dus alles staat 100%. Eind van de week schaf ik een andere zender aan. Dan zal het iets meer gemak opleveren.
Want nu is ie nog wel ff heel erg fel.
 
Er zit aan de linkerkant van het fototje een stekker, waar 3 pinnen in gaan.
Daar moet de motor op aangesloten worden.

en het maakt gewoon echt geen klap uit hoe die drie om zitten.
steek ze er gewoon in.
Draait de motor de verkeerde kant op, draai je er 2 om.

Die drie draden zijn de drie fasen van de motor
de esc moet ze alledrie zien, en krijgt van alledrie een seintje.
Zitten ze niet goed, is het allerergste wat er kan gebeuren een verkeerdom draaiende motor (niet erg dus..)

Ook als er wel kleurtjes op de motordraden zitten, zegt dit nog niet dat de motor de goede kant op draait...
 
Kijk wel even voordat je hem verder in bouwt of de motor de goede kant op draait.
Ik deed dat niet.
Dus als gevolg weer alles uit elkaar en terug in elkaar.
Een dik uur te lang bezig geweest.
Maar ja ook dat zie ik als hobby :)
 
Ik vlieg binnen nu toch nog 5 min.
Dan is het wel vrij rustig vliegen (je kent het)
Maar dan zal dat buiten een minuut of 3 zijn op de batterijen die ik nu heb.
Valt me nog niks tegen.
Al ga ik wel opzoek naar iets sterkere batterijen. Heb nu: beez2b 220mah 25c.
 
Back
Top