Aansluiten electromotor

• Topicstarter Topicstarter grc3030
  • Startdatum Startdatum
G

grc3030

Guest
Hallo mensen,

Ik ben een beginner, maar het wel een motorzwever gekocht. Nu zit ik met de aansluiting van de electromotor, regelaar en ontvanger. Als ik de motor en regelaar aansluit zoals het mij verteld is dan weet ik niet hoe ik de motor kan laten draaien. Vanaf de regelaar gaat er wel een 3-polig draaitje naar de ontvanger, maar volgens mij is deze alleen voor de voeding van de ontvanger. De zender die ik gebruik is een Graupner MX-12 (en ik gebruik de ontvanger die in de doos zit). Hoe kan ik nu mijn electromotor laten lopen??

Gr. Frans

accu(juist gepoolt) aan de regelaar aansluiten, moter aan de regelaar aansluiten. de 3 aderige 'servo' draad in je ontvanger prikken(wel op het juiste kanaaluitgang!)
Als je een regelaar met bec hebt, zou zo alles moeten werken. met een regelaar met opto moet je nog een aparte ontvangeraccu aansluiten op de ontvanger.

ps. goede zenderkeuze ooverigens! :wink:

Bedankt voor je antwoord, maar ik heb het zo aangesloten maar de motor draait niet. De motor werkt wel (motor rechtstreekt op de accu werkt dus). Ik hou het schema aan wat bij de Graupner in de handleiding staat dus zou het moeten werken. Of ik zou de juiste regelaar niet moeten hebben, maar toen ik de zwever kocht heb ik juist verteld dat ik de Graupner MX-12 als zender gebruikte. En daar kreeg ik een regelaar voor.

Gr. Frans

heb je de eht goede kanaal op de ontvanger? probeer eens een servo erop aan te sluiten om te kijken of dat kanaal goed werkt ;) Het kan ook zijn dat je de knuppel andersom moet gebruiken, dan moet het kanaal REVERSEN. Kan je makkelijk testen door de knuppel in de andere stand te zetten (moet altijd helemaal naar onderen OF helemaal naar boven). Je hoort de motor vaak heel even piepen. Dan is hij klaar om te draaien. Dit kan soms even een apar seconde duren.

Ik heb eens zitten kijken maar tussen de ontvanger en de regelaar heb ik een aan-uit-schakelaar gezet wat volgens de gebruiksaanwijzing kan. Alleen heeft deze schakelaar maar twee draden (plus en min) en wordt de derde niet aangesloten. Met deze aansluiting werkt wel mijn hoogte- en richtingsroer (meer roeren heb ik niet) maar niet de motor. Haal ik de schakelaar er tussen uit dan werkt er niets meer.
Dan is er nog een mogelijkheid, een tweede accu voor de ontvanger (zou niet hoevel aldus de verkoper omdat de reglaar gevoed wordt uit de vliegaccu en de ontvanger hiervan zijn spanning krijgt) en de regelaar aansluiten op het kanaal voor het gasgeven. Als dit werkt dan is dit verkeerd verteld door de verkoper.

GEEN 2e accu en GEEN schakelaar. Het afkoppelen van de vlieg accu is het uitzetten van alles ;)

zit de servo kabel van de regelaar goed in de ontvanger??? als de servo eerst werkt moet hij zonder schakelaar ertussen ook werken ;)

Tandago zei:
probeer eens een servo erop aan te sluiten om te kijken of dat kanaal goed werkt

Heb je dit al eens geprobeerd? Als dat ook niet werkt dan heb je misschien het verkeerde kanaal, of is er iets anders mis.

Mischien een gekke optie hoor maar dit had ik zelf dus ook.
Ik had alles nieuw gekocht en tijdens het bouwen ff testen of alles het deed.
Motor op de lipo (er zat kennelijk nog power in de nieuwe lipo's) en ja...hij deed het.
Toen alle ellectra aangesloten en nix meer.
Heel gepuzzel en gezoek via google wat het nu zijn kon.
Wat bleek..mijn lipos waren gewoon te leeg dus de regelaar sloeg uit.
Ik moest gewoon eerst de lipo opladen.
Geen idee of jij met lipo's werkt maar mischien heb je hier wat aan.

grc3030 zei:
Ik heb eens zitten kijken maar tussen de ontvanger en de regelaar heb ik een aan-uit-schakelaar gezet wat volgens de gebruiksaanwijzing kan. Alleen heeft deze schakelaar maar twee draden (plus en min) en wordt de derde niet aangesloten. Met deze aansluiting werkt wel mijn hoogte- en richtingsroer (meer roeren heb ik niet) maar niet de motor. Haal ik de schakelaar er tussen uit dan werkt er niets meer.
Dan is er nog een mogelijkheid, een tweede accu voor de ontvanger (zou niet hoevel aldus de verkoper omdat de reglaar gevoed wordt uit de vliegaccu en de ontvanger hiervan zijn spanning krijgt) en de regelaar aansluiten op het kanaal voor het gasgeven. Als dit werkt dan is dit verkeerd verteld door de verkoper.

Ho stop allemaal.

grc3030, heb jij de kabel die van de ontvanger naar de regelaar gaat doorgeknipt en daar een schakelaar tussen gezet?

Die kabel mag je niet doornemen. Een van die draden is de stuurdraad (puls) en de andere 2 zijn de stroomdraden van de regelaar naar de ontvanger. Hier mag je dus niets onderbreken door een schakelaar of je moet die stuurdraad (puls) gewoon heel laten. Jij hebt Graupner, dan is de codering van de kabel als volgt, Oranje=puls Rood=plus Bruin=min.

Maak anders eens een foto van de regelaar en de aansluitingen en plaats die dan hier.

Hallo iedereen,
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben vandaag naar de verkoper geweest (was trouwens Elbé in Gilze) en die heeft me weer verder op weg geholpen. Als eerste was mijn Graupner MX-12 niet goed . Daar moesten twee plaatjes in voor de trottle en die zijn er mooi ingezet. Ook moest de Graupner nog ingesteld worden, wat ik niet had gedaan omdat ik hier niets van wist. Dit is ook gedaan. Bleek ook het draadje van de regelaar in de eerste kanaal geplugd moest worden. Dit had ik niet gedaan omdat in het schema van de Graupner stond dat deze ergen anders in gestoken moest worden. Wat ik niet wist is dat in zo'n ontvanger de plussen en de minnen met elkaar verbonden zijn, dus maakt het voor de spanning schijnbaar niets uit waar je deze inplugt. Maar nu de aan-uit schakelaar. Aan deze schakelaar zitten maar twee tweepolige draden, voor de + en -. Deze schakelaar komt tussen de regelaar en de ontvanger. Maar inderdaad word de draad voor de puls (inderdaad oranje) niet doorverbonden. Dan werkt wel mijn hoogte en richtingsroer en niet de trottle. Dus dacht ik slim te wezen en hebben we er een draad erbij gezet. Alleen dan doet alles het niet meer wanneer de boel aangezet wordt. Schakelaar er tussen uit (dus regelaar en ontvanger worden weer op elkaar aangesloten) en alles werkt naar behoren. Schakelaar ertussen en niets doet het. Ga zo meteen eens kijken waar het eventueel aan kan liggen. Het draadje ter overbruggen voor de puls was trouwens geen elegante oplossing werd er gezegt.
Ik hou jullie op de hoogte.

Wel (nu tenminste)
Er stond echter achter de link dat er niets te vinden zou zijn over RC en dat is (voorlopg?) nog steeds zo. :wink:

Laat die schakelaar er toch tussen uit. Velen van ons gebruiken geen schakelaar meer bij de electromodellen, hooguit een schakelaar bij "heel zware/sterke" electromotoren die grote props met veel toeren rondslingeren.

Erwin Lokhorst zei:
Wel (nu tenminste)
Er stond echter achter de link dat er niets te vinden zou zijn over RC en dat is (voorlopg?) nog steeds zo. :wink:

Nee, link werkte net niet. Zag nu iets over een cave-radio. Straks eens kijken wat dat nu is. Ben ook nog zendamateur en verzamel dumpapparatuur. Is ook leuk.
-----------------------------------------------
Leuk die frequenties op 87 kHz. Ik heb enkele ontvangers die vanaf 5 of 10 kHz werken. O.a een Telefunken peil-ontvanger die van de RCD geweest is van de jaren 90 van de vorige eeuw en een duikbootantenne bestaand uit 4 ferrietstafen van 2 cm doorsnede en ongeveer 90 cm lang. Leuk als richtantenne voor LF.

Theo Coenen zei:
Laat die schakelaar er toch tussen uit. Velen van ons gebruiken geen schakelaar meer bij de electromodellen, hooguit een schakelaar bij "heel zware/sterke" electromotoren die grote props met veel toeren rondslingeren.

Dat is inderdaad een optie, ware het niet dat de cockpitkap met schroefjes vastgezet wordt. En ik dus eerst moet schroeven als ik spanning van mijn ontvanger af wilt halen. Als de zender namelijk uitgezet wordt en er staat spanning op de ontvanger gaan de servo's maf lopen doen.

Het werkt. Het draadje wat erbij getrokken werd was met bij behorende mannetje en vrouwtje voorzien zodat ze in het stekkertje geklikt konden worden. Alleen zat een van deze pennetjes niet ver genoeg in het stekkertje geklikt. Nu dus wel en werken.
Kan ik tenminste het cockpitkapje vastschroeven. :D :D :D

Nu moet ik alleen die MX-12 instellen. De trottle moet maar voor de helft en hoogte- en richtingsroer moeten verplaatst worden. En met dat Duits en die nieuwe termen kom ik ook niet ver. Maar Rome is ook niet in een dag gebouwd.

En Ron, ik heb me na het vliegkamp twee weken geleden al opgegeven bij de vereniging Midden Nederland daar, maar voordat ik mijn pasje en lidmaatschap van de KNVVL ook rond heb zijn we weer enkele weken verder. En de mensen daar willen al mijn vliegtuig uitproberen en intussen tijd kijkt men naar een instructeur. Dus ook dat komt wel in orde.

Gr. Frans

Back