Aansluiten elektrische poten

Ik dacht even eenvoudig de batterij houder weg te kunnen halen en deze te vervangen door een accu. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig :(

Ik wil dus de batterijen weg hebben en deze unit aansluiten op mijn accu. Het is nu werkend en aangesloten zoals op de foto hieronder.
Ik heb een 7,2v nimh accu welke naar een 5v BEC gaat. Bij meten geeft deze 5,5V.

Maar hoe moet ik de kabels aansluiten? Heb al veel geprobeerd maar dan gaan de poten maar 1 kant op. :confused:

Hier is een foto. De schakelaar is een "aan uit aan" schakelaar.

full

Voor het communiceren heb ik bij de aansluitingen van de houder a b c d gezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat niet werken, maar dat heb je zelf al ontdekt. Het batterijenpakket werkt met een middenaftakking (de aansluiting B-C). Die zorgt er voor dat de motor naar twee kanten kan draaien.

Je schakelaar zul je moeten vervangen voor een dubbelpolige 3standen schakelaar.

\ ........|......... /
+(A) Poot(+) -(D)
- (B) Poot (-) +(C)

D en C zijn dezelde aansluiting op je accu
In de midden stand wordt er niets doorverbonden naar Links wordt A en B gekoppeld aan Poot + en Poot -
naar rechts wordt C en D gekoppeld aan Poot + en Poot -

Door de neutrale middenstand heb je nooit kortsluiting

Volgens mij b en d op de min en a en c op de plus zou naar mijn mening moeten werken zoals op de tekening staat over nemen alleen met de BEC in plaats van.

Gaat echt niet werken! de motor werkt op twee cellen voor linksom en de twee andere cellen voor rechtsom. Om dat te laten werken is de middenaftakking essentieel. Dit werk eigenlijk op dezelfde wijze als de oude 4-draadsservo's.

Laatst bewerkt:
Gebruik je ook het plaatje links op het schema?
Zijn dat de eindschakelaars voor maximaal naar beneden en maximaal omhoog?

Zoals ik kan opmaken uit het bestaande schema werkt de poot-moter op twee batterijcellen in serie ...dus 3 volt.

5,5 volt lijkt dan een beetje aan de hoge kant.

Wat voor spanning meet je tussen A en B en tussen C en D...waarschijnlijk 3 Volt !
Je schrijft dat de schakelaar de aan/uit/aan functie heeft?
Is dit niet de hoog/uit/laag schakelaar?

En hoe wil je het geheel bedienen via je RC? Vrij-kanaal od multi-switch of ID.?

Mvg. Richard

Plaatje links gebruik ik ook. Mijn truck kan namelijk met een pen deze schakelaars omduwen. Hiermee kan ik dus op afstand de poten omhoog/omlaag doen. Doen dus hetzelfde als de schakelaar. Kan het dus met hand of met truck doen.

En ik meet inderdaad 3V. 5,5V zal ik dus nog moeten temperen.
Aan/uit/aan moet inderdaad hoog/uit/laag zijn. ;)

Als ik goed naar de batterijhouder kijk zijn de linker 2 batterijen niet in de houder doorverbonden met de rechter 2 batterijen.

Zoals N.P.S. ook al opmerkte het rechts- en linksom draaien van de motor wordt mogelijk gemaakt door 2 losse pakketjes van 2 cellen.

Dus de batterijhouder vervangen door 2 1S lipos zou kunnen werken, tenminste als de motoren de 4.2 V van een volle lipo kunnen hebben....

Danny

Balen dat het dus zo lastig blijkt :(
Hoopte hem eenvoudig via één accu aan te kunnen sluiten...
Maar we geven nog niet op! We proberen nog verder.

Wie kan mij op we helpen met het berekenen van een weerrstandwaarde om de 5V terug naar 3V te brengen?
Welke info is daar nog meer voor nodig...

Balen dat het dus zo lastig blijkt :(
Hoopte hem eenvoudig via één accu aan te kunnen sluiten...
Je kan wel met één (3V of 4V) accu werken maar dan moet je de hele zaak grondig ombouwen en eigenlijk een soort "power servo" gaan bouwen. Daar komt de nodige elektronica bij kijken. Vreselijk ingewikkeld is dat niet maar als je niets van de elektronica af weet valt het altijd tegen. Als je interesse hebt wil ik wel proberen een voorbeeld schakeling te ontwerpen.

Wie kan mij op we helpen met het berekenen van een weerrstandwaarde om de 5V terug naar 3V te brengen?
Welke info is daar nog meer voor nodig...
Met alleen een simpele weerstand kan je niet van 5V naar 3V gaan. Dat kan alleen als er een constante stroom loopt en dat is in dit geval zeker niet zo. Als je voor een elektronisch oplossing gaat zoals ik hierboven aangaf kan je makkelijk met een enkele LiPo cel werken. Zo'n cel geeft nominaal 3,7V af. Als hij helemaal 100% geladen is zal die spanning 4,2V zijn en helemaal leeg is 3V. Daarmee zou deze motor goed moeten kunnen werken en is dus geen weerstand of zo iets nodig.

Die moeite kan je je besparen. Alleen met één batterij (dus zonder een middenaftakking) en met een enkelpolige wisselschakelaar is het onmogelijk de elektromotor die de poten bedient twee kanten uit te laten draaien. Is ongeveer hetzelfde als proberen lood in goud te veranderen. Alchemisten hebben dat eeuwenlang geprobeerd, maar nu weten we dat dit onmogelijk is.

Als je dat toch voor elkaar krijgt met één batterij en één schakelaar dan kan je volgend jaar de Nobelprijs voor natuurkunde in Oslo gaan ophalen...

Er zijn wel mogelijkheden, ook elektro-mechanisch, maar dat heb je ten minste een dubbelpolige wisselschakelaar nodig en een avondje nadenken over een werkende schakeling.

Laatst bewerkt:
Is ongeveer hetzelfde als proberen lood in goud te veranderen. Alchemisten hebben dat eeuwenlang geprobeerd, maar nu weten we dat dit onmogelijk is.

Als je dat toch voor elkaar krijgt dan kan je volgend jaar de Nobelprijs voor natuurkunde in Oslo gaan ophalen...

Dat hoeft dan ook niet meer...:p

Alchemisten hebben dat eeuwenlang geprobeerd, maar nu weten we dat dit onmogelijk is.

Dat is niet helemaal zo, we weten juist dat het theoretisch wel kan (er zijn verhalen over gebeurtenissen waarbij het ook praktisch is gebeurd, maar die zijn twijfelachtig).
Via nucleaire transmutatie is het in principe wel mogelijk, maar de energie die het kost om 3 protonen uit de stabiele kern van lood te verwijderen (van 82 naar 79) is dusdanig gigantisch dat het nooit een commercieel aantrekkelijk proces zal kunnen zijn. Andersom gaat makkelijker, maar wie ziet daarop te wachten:D.

Die Nobel prijs is trouwens in 1951 al opgehaald door Glenn Seaborg, een Amerikaanse nucleair chemicus/fysicus die bismuth (atoom nummer 83) in goud wist om te zetten door nucleaire transmutatie. Niet meer dan een paar duizend atomen, maar toch....

Groet,

Ad

Volgens mij heb ik al min of meer het schema aangegeven voor een 2polige 3 standen schakelaar(zie post 3). scheelt weer een avondje puzzelen.

Als ik niet van 5v naar 3v kan komen dan blijf ik gewoon de originele configuratie behouden.... Iedereen iig bedankt...

Met een spanningsregelaar is dat wel mogelijk. Het probleem is alleen dat je daar niets aan hebt. Je zal dan twee 5V accu's moeten hebben en voor elk een spanningsregelaar om 3V van die 5V te maken. Dat alles bij elkaar neemt meer ruimte in dan de 4 losse cellen die je nu gebruikt.
Wil je toch accu's gebruiken neem dan 4 NiMH cellen dan werkt alles precies hetzelfde als het nu is. Ga niet zitten piekeren dat die cellen "maar" 1,2V zijn en alkaline cellen zijn 1,5V. In de praktijk zal het verschil veel kleiner zijn dan het lijkt. Alkaline cellen zakken vrij ver in elkaar als je er flink stroom uit trekt. Dat doen NiMH veel minder.
Een goed geladen NiMH cel zal ongeveer 1,35V zijn. Dat zakt misschien in tot 1,3V als het motortje gaat draaien.
Een Alkaline cel is 1,5V maar zakt ook in tot 1,3V of misschien wel minder als het motortje gaat draaien. Het is dus niet onmogelijk dat je geen enkele verschil zal merken.

Als ik het goed begrijp dan kan je ofwel met de schakelaar de poten op en af laten, de microswitchen op de trekhaak zorgen er dan voor dat wanneer je de aanhanger aanhangt de poten automatisch omhoog gaan of werkt dit anders? of worden de microswitchen aangestuurd door een servo?

Ik kan via een servo op mijn truck een schuif op mijn truck bedienen. Als ik deze half in een stuk op mijn trailer schuif dan gaan de poten omlaag (1 switch) duw ik de schuif er volledig in dan worden beide switchen ingedrukt en gaan de poten omhoog.
Gaat dus niet automatisch. Ik moet dit zelf met de zender bedienen.

Back