Aansluiten ontvanger>regelaar>motor. werkt niet

Ok stomme titel maar ik kan geen betere bedenken.
Ben bezig me eerste rc wagen in elkaar te zetten, maar ik heb een probleem :(

Ik krijg het electrisch gedeelte niet werkend.
Ik heb
-Graubner sb6 ontvanger (hoort bij de xs-6 zender set)
- Nosram Hawk reverse18T
- Carson 27 motor (heb ook een standaard tamiya motor)

Probleem
Volgens de graupner handleiding moet
accu op de regelaar
de regelaar in Aansluiting 1. de servo in 2. en dat zou het moeten zijn.
maar als ik dat doe :
Werkt er helemaal niks.

draai ik het om. (Dus de servo in 1 en de regelaar in 2)
doet de motor nog steeds niks.
dan werkt de servo wel, maar via de gas-trigger.

Stekkertjes lijken er maar op 1 manier in te gaan, dus denk niet dat ik ze omgedraaid heb.
regelaar is nieuw. ontvanger is 2e hands.

Heb ik iets fout gedaan, of is er iets kapot ?
(en wat dan. )

Alvast bedankt.

/me bid dat zijn ontvanger nog goed is.

lijken de stekkers er maar op 1 manier in te gaan of kunnen ze er ook echt maar op 1 manier in. ik heb zelf hitec en daarbij kan hij op 2 manieren erin. bij mij moet het zwarte/bruine draadje aan de buitenkant van de ontvanger. mischien lukt dat. zitten de kristallen er goed in?

imprezapino zei:
aan/uit schakelaar aan het regelaartje ??

lege accu??

Zit geen schakelaar op. (cheap ass regelaar :) )
en de accu is nog goed genoeg. lampke op de regelaar gaat branden, en als ik hem rechtstreeks op de motor aantik loopt die ook.

r-s racer zei:
lijken de stekkers er maar op 1 manier in te gaan of kunnen ze er ook echt maar op 1 manier in. ik heb zelf hitec en daarbij kan hij op 2 manieren erin. bij mij moet het zwarte/bruine draadje aan de buitenkant van de ontvanger. mischien lukt dat. zitten de kristallen er goed in?

de zwarte draad zit idd aan de buitenkant. en of ze er nu andersom inkunnen.
Op het oog zie ik geen verschil. maar op de ene manier vallen ze er bij wijze van spreken in, en als ik ze omdraai krijg ik ze er niet in geduwd.

Tis trouwens een synthesizer, dus geen kristallen.

Zal er wel op uitlopen dat ik tot maandag moet wachten en hopen op een aardige verkoper die even een andere regelaar/ontvanger met me wil testen :(

ok,

naar mijn weten moet de stuurservo altijd in aansluiting 1 (kanaal 1) en de regelaar altijd in aansluiting 2 (kanaal 2). als je dit hebt gedaan, moet je je regelaar instellen. ik neem aan dat dat bij jouw type ook moet en dat is een kwestie van de handleiding lezen.
meestal gaat het als volgt: alles aansluiten, dan gemiddeld 3 seconden op een klein knopje drukken op de regelaar (meestal heet dat knopje SET). nu zie je meestal het LED-lampje veranderen van kleur (of een andere waarneembare verandering). dat is het moment om je SET-knopje los te laten en op je zender eerst vol gas geven. het ledje zal nu weer veranderen, dan meteen voluit remmen en vervolgens de gasstand in neutraal laten. het LED lampje zal nu waarschijnlijk continu rood branden (of groen/oranje of iets anders) en dat betekent dat de regelaar is ingesteld.
dan even testen door gas geven en achteruit en klaar.

succes

Uiteindelijk bleek het dus de accu te zijn :oops:
Hij had genoeg spanning om de motor los aan te sturen, maar niet genoeg om de tegelijk de snelheids regelaar aan te sturen
alleen had ik toen nog geen lader om dat uit te testen/verhelpen.

Nou ja, allang blij dat ik niks kapot heb, en in ieder geval bedankt voor het meedenken !!!

Back