Aansluiting Rokraft 120up navy

Hallo, Even een klein vraagje, want ik heb een klein probleempje. Ik ben op dit moment een Robbe Dusseldorf aan het restaureren. Deze heb ik overgenomen van iemand die er niets meer mee deed. De electronica, zender, alles zat er al in en bij. Echter alles moest uit elkaar omdat alles met tapen aan elkaar vast zat en dit wilde ik niet. Nu stuite ik op het volgende:

Er zitten 2 vaartregelaars in van het merk Robbe type rokraft 120up navy 20/30A eventueel met water te koelen. Hiervan heeft mijn voorganger van de servostekker de rode draad van doorgeknipt en hangt dus los. Hij werkt verder wel in voor en achteruit.

Weet iemand waarvoor dit is en waarom dit wel of juist helemaal niet kan?
Oftwel wat moet ik hiermee aan.

Graag reactie.
mistermxz

kan geen kwaad.

waarschijnlijk heb je ook een boegschroef?

en is 1 regelaar voor de boegschroef. en de ander voor de motoren.

de roode draad wordt meestal los gehaald als je 2 regellaars op 1 accu hebt.
anders krijg hij dubbel stroom geleverd.

Niet helemaal...

De rode draad word afgekoppeld van de stekker wanneer men gebruikt maakt van een aparte ontvangeraccu.

Een pdf van de manual is zo gevonden via google.

Wel zonde dat jouw voorganger de draad lomp heeft doorgeknipt. De "pin" waarmee deze geborgd in de stekker zit is immers zo los te halen door het borglipje omhoog te wippen.

Nog iets anders, dacht ik:
De rode draad voorziet de ontvanger van spanning, om te kunnen werken, en die spanning heeft hij maar 1 x nodig, daarom wordt van 1 van de regelaars de rode draad verwijderd. Die heeft dan geen nut meer.
Waarvoor die motor regelaars gebruikt worden, dus voor welke motor(en) doet niet ter zake. Die regelaar met afgekoppelde rode draad doet gewoon zijn werk, want hij heeft nog de min (-) en de puls.
Dus altijd slechts 1 regelaar die de ontvanger van spanning voorziet, al zijn dat er meer in 1 voertuig/boot.
Cor

Er zitten 2 regelaars voor de twee schroeven op de achterzijde beide onafhankelijk te regelen i.c.m. een twinstick. Dus geen boegschroef. Echter zijn beide rode draden doorgeknipt en niet van 1

Zoals ik al zei, zo staat het in de manual van de esc... Had zelf een gewone rokraft 120 up in mijn U-47. De manual heb ik in pfd nog wel op de pc staan

de roode draad wordt meestal los gehaald als je 2 regellaars op 1 accu hebt.
anders krijg hij dubbel stroom geleverd.

Klopt niet helemaal wat je zegt, als je 2 regelaars van het zelfde merk/type hebt en ze pakken alle bij de zelfde stroom (dus 1 accu of 2 de zelfde accu's,elke accu eigen regelaar) kunnen ze allebei gewoon in de ontvanger stekken,

Als je 2 regelaars hebt van het zelfde merk/type maar 2 verschillende voltage's (dus 1 6v en de ander 12v) dan kan het weer niet,

Loop je geen risico op een "vereffeningsstroom" door de mogelijkheid dat de BEC van elke regelaar een fractie andere spanning af kan geven door afwijkingen?

Zolang de stroom parallel hebt staan is er geen probleem, Ook niet op piek spanningen,
De meest (bijna alle) ontvangers mogen 6v hebben met een tolerantie naar boven van 10% (dus 6,6v max) maar omdat de BEC regeling van bijna alle regelaars op 5v staan is er niks aan de hand,

Voordeel van dubbele BEC is dat je amperage stijgt, in dit geval is dus 2x 1.2amp , dus je kan meerdere servo's aansturen .

Vindt dat persoonlijk een nadeel, Waarom ? Omdat als je ontvanger accu leeg is valt het bereik weg en als je schip midden op het water ligt dan heb je een probleem,
Als je BEC gebruikt heb je daar bijna geen kans dat je model er mee uitscheid, Als het model minder snel gaat varen weet je dat je accu bijna leeg is, dus heb je nog tijd om haar aan de kant te krijgen,.

BEC is een spanningsregelaar, die op de print van de regelaar zit, het kan een analoog, of schakelend exemplaar zijn.

Het BEC (Battery Elimination Circuit) stelt 5V beschikbaar voor de regelaar, ontvanger en de servo's.

Groeten, Jan.

En die BEC [battery elimination circuit =batterij vervanging circuit] is juist dat doorgeknipte rode draadje; dus als je er 1 van weer doorverbindt, dan hoef je de ontvanger accu niet meer aan te sluiten; in dat geval komt er dus NIETS op je batterij aansluiting van de zender, want de voeding kan via ALLE kanalen aangesloten worden, dus in dit geval via de regelaar aansluiting.
En de min aansluiting [van de voeding] , die zit er al gewoon op, anders werkt je regelaar niet.
Cor

Vindt dat persoonlijk een nadeel, Waarom ? Omdat als je ontvanger accu leeg is valt het bereik weg en als je schip midden op het water ligt dan heb je een probleem,
Als je BEC gebruikt heb je daar bijna geen kans dat je model er mee uitscheid, Als het model minder snel gaat varen weet je dat je accu bijna leeg is, dus heb je nog tijd om haar aan de kant te krijgen,.

Wat natuurlijk weer simpel te elimineren is door een goede ontvanger accu met genoeg capaciteit te nemen en de zaak van te voren op te laden. Op bijv 4000mah kan je tich uur de boel aansturen...

Beide systemen hebben voor- en nadelen. BEC is eenvoudiger, maar 1 accu om op te letten, het voordeel wat Vincent aanhaalde. Soms is een systeem wel stabieler als de stroom van een aparte bron komt, niet elke BEC levert een even mooie stabiele stroom af. En die ene accu moet wel in zeer goede conditie zijn, dat niet de door de BEC geleverde stroom even inklapt als je een dot gas geeft. Bij sommige 2.4 GHz systemen kan dat tot verlies van de verbinding leiden, doordat de ontvanger gaat "rebooten".

Een ander voordeel van losse ontvangeraccu is dat je de besturing kan testen zonder dat de motoren kunnen gaan draaien en je daarvoor geen stekkers los hoef te halen. Neem je, zoals Jonkje aanhaalt, een ontvangeraccu met goede capaciteit, en liefst ook met lage zelfontlading, dan hoef je die maar eens in de zoveel keren op te laden, en kom je niet snel op het water zonder ontvangerspanning te zitten.

Persoonlijk gebruik ik beide systemen, maar net hoe het zo uitkomt, wat dan het handigste is.

hallo

aan al de slimmerikken hier die info geven
lees eens zelf eerst de bijgeleverde handleiding van de rocraft
daar staat duidelijk in dat als je der twee gebruikt je van een de rode draad UIT de stekker MOET halen om geen problemen te krijgen

het probleem met de rocraft is namelijk dit
de regel transistor zit mee op dezelfde koelplaat als de eind trappen van de regelaar
dus als die eind trappen warm worden dan gaat ook die van de BEC mee opwarmen
als die een bepaalde temperatuur berijkt dan stopt die er gewoon mee en ligt je model stil op het water

als je dus meer dan een regelaar hebt in je boot dan kun je het beste kiezen voor de regelaar die het minste wordt gebruikt of belast
in dit geval bij u is dat die van de boegschroef
haal dus uit beide regelaars de rode draad weg en gebruik de BEC van de boegschroef regelaar daar deze het minste gebruikt wordt

de rocraft werkt vanaf 6 volt maar als je spanning gaat dalen dan kan ook de bec weg vallen
Mit dem BEC System dürfen bei 8 - 10 NC- Zellen max. 2 Servos und bei 5 - 7 NC-Zellen max.
3 Servos betrieben werden.
hoe hoger je accu spanning hoe minder servo's je mag aan sluiten

gr raf

Goede tip, Raf, om de regelaar te nemen die het minst wordt belast. Maar in dit geval is de belasting gelijk:

Er zitten 2 regelaars voor de twee schroeven op de achterzijde beide onafhankelijk te regelen i.c.m. een twinstick. Dus geen boegschroef. Echter zijn beide rode draden doorgeknipt en niet van 1

hallo

dan raad ik een aparte BEC aan daar er in de dusseldorf nogal veel servo's en andere schakel ellementen zitten
in mijn duikboten gebruik ik nooit de bec van de regelaars en zijn dus ook beide draden uit de stekkers verwijderd
ik heb een 5 volt regelaar in zo een TO behuizing die op een dik stuk alu is gemonteerd
nooit ontvangst problemen daar mee

gr raf

Back