Aansluiting Rokraft 120up navy

Hallo Raf,

Een aparte BEC???

Laat ik zo zeggen. De meeste servo's en switches worden gevoed vanaf de normale accu's via een multi-switch en daarnaast nog een multi-servo. Dus op de ontvanger zit alleen het roerservo en de beide rokrafts, de multi-switch en de multi-servo aangesloten.

hallo
dat zijn dus 4 verbruikers die aangesloten zitten op de ontvanger /bec
als je op 12 volt vaart zit je boven de limiet van de bec
ik post dat niet voor niks hé

Mit dem BEC System dürfen bei 8 - 10 NC- Zellen max. 2 Servos und bei 5 - 7 NC-Zellen max.3 Servos betrieben werden.

vertaalt in vloams
op 12 volt 2 verbruikers
op 8 volt 3 verbruikers

hoe ge het ook bekijkt je zit er langs alle kanten boven
krijgt die multy servo zijn stroom vanaf een accu of trekt die ook stroom uit de ontvanger om al die servo's aan te sturen????

gr raf

@Raf, Daar zit toch geen logica in ? Hoe meer stroom des te meer verbruikers je erop aan kunt sluiten?? toch?
Bij jou verhaal maak ik dus op uit dat hoe minder stroom,hoe meer je er op aan kunt sluiten :confused: beetje tegenstrijdig,.

Heb je veel "verbruikers" dan kan niets op tegen een losse ontvangeraccu. Dus wat Jonkje zegt, waarom het moeillijker maken dan het is. BEC is in eerste instantie bedoeld om het gewicht van een extra accu uit te sparen. Hoef je niet zo op het gewicht te letten, dan zet je er een goed pakket in voor de ontvanger, met ruime capaciteit, hoef je ook niet bang te zijn dat die accu op het water ineens leeg is, en ook niet op te letten of je de BEC niet te zwaar belast.

Al ram je die hele ontvanger vol met servo's... zelfs met een 4.8V 2000mah pack kom je al een heel eind. Voorbeeldje:

In mijn heli zitten 5 servo's die gedurende de vlucht allemaal bijna continu tegelijk werken. Heli is 160cm rotordiameter (700 size)

3 analoge S9206 9 kg servo's op de rotorkop, 1 digitale S9253 op het gas en een snelle digitale S9254 op de staart met een gyro. Na zo'n 10 min vliegen is het verbruik rond de 250 mah met een 4.8v 2000mah pack.

Kan je nagaan hoe lang je met een boot kan..

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

@vincent

gij weet blijk baar weinig van electronica af zo te zien
eertens is dit NIET mijn verhaal maar dat van robbe zelf (zie de duitstalige posting)

uit eigen ervaring
hoe meer verschil dat er is tussen die 5 volt en de accu spanning hoe meer de stabilisator moet weg werken
dit gaat gepaard met warmte ontwikkeling welke doorgegeven wordt naar de enige koel plaat die in de regelaar zit
dus hier zitten ook de eind trappen op die op hun beurt ook warm worden
zo stoken die dan op hun beurt ook de stabilisator nog eens extra warm
en dan geeft die er de brui aan

daarom zet ik eerst een 7809 en dan pas een 7805 om tot de 5 volt te komen bij een 12 volt systeem

en begin niet over shopperd stabilisatoren want die zitten niet in zo een regelaar
die zijn qua opbouw voor de fabrikanten veels te duur

snappie nu of moet ik er een tekeningetje bij maken

gr raf

@Raf, Je slaat de spijker op zijn kop. :thumbsup: voor de rest zeg ik er niks over.

@Jonkje, En er wel eens over na gedacht over een kapotte cel,? Als je een goede en uitgebreide lader hebt valt dat wel op, maar als een simpel ladertje van de con*** hebt zal je een defecte cel niet makkelijk vinden,.
En als de mutlimeter pakt meet je gewone waarde,maar zodra je hem belast dondert gelijk je spanning naar beneden,
Daarom zeg ik op mijn beurt een losse ontvangeraccu is niet altijd beter als een BEC, (of het nu van de regelaar komt of een aparte BEC vanaf de hoofd accu)

Kijk, er zijn meningen en verschillende ervaringen, Daarom reageerde ik met als eerste zin "Persoonlijk vindt ik" een losse ontvangeraccu een nadeel, Ik heb die ervaring namelijk wel gehad en met gevolg dat ik dus in me ondergoed het water in kon omdat ik alleen aan het varen was,.

Euh... vincent. Die heli in het voorbeeld was een Henseleit, kost vliegklaar nieuw 2000 euro. Goed spul is het halve werk, je zegt het eigenlijk zelf al. En nu praat ik over de rc vliegerij ( wat over het algemeen toch een stuk kwetsbaarder is voor schade dan een boot) daar vliegt men al decennia lang met ontvangeraccu's. Hoor je in het algemeen ook niks over.

Dan zijn er nog zaken als een battery switch om maar een zijstraat te noemen. Of nog makkelijker... een voltspy led indicator. Even met alle sticks roeren en als de rij ledjes terugvalt richting het rode weet je dat je accu of te leeg is of dat er mogelijk iets mis is met een cel.

De wereld stopt niet bij een BEC. Ik geef enkel wat andere opties. Wat de TS daar mee doet zijn mijn zaken niet. Dat bepaalt hij zelf. Ik neem enkel de moeite om wat opties neer te zetten.

Een lipo met stepdown kan ook prima als ontvangeraccu. Koop voor 4 tientjes een lader bij HK ( Heb er zelf ook een en gebruik em vaker dan de Hyperion lader) en je kan alles prima monitoren... de lader slaat zelfs alarm als een van de cellen achter blijft in het proces ( je weet wel cellen balanceren enzo )

En al zou er eens iets kapot gaan... zoals bijv de regelaar. All part of the game. Die boot blijft wel drijven. Waait vanzelf wel weer terug als er wind staat.

Maar inderdaad ieder zn ding. Schijnbaar is aandragen van andere mogelijkheden buiten het bekende voor sommigen not done en ik bemoei me er verder ook niet meer mee. ;) En daarbij Vincent, in tegenstelling tot wat jij zegt heb ik nooit beweerd dat het beter zou zijn. Enkel een andere optie...

@ TS: Welke optie je ook kiest, het zal ongetwijfeld werken en wens je dan ook veel plezier met het bouwen en varen! :)

Laatst bewerkt:
Ho, Ho jongens ik wil geen ruzie veroorzaken met mijn vraag. We hebben idd allemaal zo onze eigen meningen berteffende de functionaliteit van onze hobby en er zijn meerdere wegen die naar Rome kunnen leiden (of was het nu met een lange ij). Maar mijn vraag is reeds meerdere malen beantwoord, daarvoor dank. Ik laat mijn rode draden van de rokraft in eerste instantie er eerst uit en ga werken met een losse ontvanger accu. Mocht dit niet naar mijn zin werken, dan kan ik altijd nog op een andere versie overgaan zoals het BEC systeem.

In ieder geval allemaal bedankt voor de moeite.

Groet Martijn.

hallo martijn
wij maken geen ruzie we discuteren alleen maar en dragen voor onze beweringen geschriften aan die onze ziens wijze ondersteunen LOL

er zijn inderdaad veel mogelijkheden die allemaal voor en nadelen hebben
zo vaar ik 9 schepen op 1 zender wat makkelijk is om te gaan varen
zender leeg gedaan met alles wat ik bij heb
zender vergeten zelfde resultaat
met meerdere zenders zou ik dus toch nog hebben kunnen varen maar ik vind het gewoon handig het zo te doen
en iemand anders sleept graag een koffer aan materiaal mee

gr raf

Back