Aansluiting Syma X5C camera

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Bert V, 15 mrt 2016.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi,
    Ik heb onlangs in CN onderstaande camera / monitor setje besteld.
    Het is een lowbudget setje van in het totaal nog geen 50 €uro en wat oorspronkelijk bedoeld is om onder een (bepaald type) drone te hangen maar bij mij krijgt hij een andere functie n.l. het overzicht geven op ketel, brander en machine in een van mijn stoom aangedreven scheepjes.
    [​IMG]
    Het betreft de Syma X5C-1 X5SC JJRC X1 5.8G FPV 720P Camera with Monitor Real Time Transmission C4001
    Inmiddels heb ik het in huis en het valt op het eerste gezicht - rekening houdende met zijn prijs - niet tegen.
    Wat voor mij belangrijk was - maar niet duidelijk in de productomschrijving stond - was dat hij met een afstand van 20 á 30 cm ook nog een voldoende scherp beeld geeft.
    Dit is tijdens het varen nodig om de manometer en het waterpeil van de stoommachine in de gaten te kunnen houden.
    Zowel het monitor schermpje als de camera hebben allebei hun eigen accu en zijn dus onafhankelijk van een externe voeding.
    Aan de camera zit echter nog een extra kabeltje (geel-zwart) waarvan ik alleen ergens op een filmpje kan ontdekken dat deze in de drone (waar hij eigenlijk voor gemaakt is) geplugd wordt.
    Ik denk te begrijpen dat dit te maken heeft met het bedienen van de video/foto modus via de afstandbediening?
    Verder weet ik dat geel normaal gesproken video(signaal) en zwart de min is maar ik kan voor mezelf hier de link niet in gevonden krijgen.

    Mijn vraag - nadat ik het via allerlei google werk niet gevonden kan krijgen - is; Wat doet dit kabeltje en hoe zou ik het eventueel werkend (voor dit geval in mijn boot) kunnen maken?

    Voor de duidelijkheid; De camera functioneert voor datgene ik hem besteld heb maar als ik er eventueel extra functies uit kan halen of mee kan bedienen (foto's en video opnemen?) zie ik dat als een leuk extraatje voor mij en dit setje.

    [​IMG]
    Camera met het zwart/geel kabeltje.

    M.v.g. Bert
     
  2. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Dat kabeltje is puur voor de besturing op afstand ( aan uit zetten opname) , je ziet in het filmpje dat hij hem inplugt en zegt " to trigger recording"

    Ook op de website :

    Suitable for X5C X5SC , can use their transmitters to control the camera for taking photo or recording video.

     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedankt voor je reactie Schiksie en de genoemde filmpjes had ik al gezien, maar weet jij (of iemand anders?) ook wat er in de drone gebeurt met de twee draden?
    Worden deze - na bediening van/op de zender - met elkaar doorverbonden of gaat er slechts iets als bijvoorbeeld een puls signaal naar de camera?
    In geval van doorverbinden (zwart aan geel) zou ik dat met een vrij kanaal op mijn zender en een switch module in de ontvanger ook voor mijn scheepsmodel werkbaar kunnen maken.
    Maar - hoewel dat laatste wel het mooiste is - vraag ik mij af of het echt zo simpel is als dat ik hoop dat het is?!
    Ik ben erg benieuwd naar een antwoord hierop.
    Groet, Bert
     
  4. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedankt voor je reactie Schiksie en zeker heb ik hier wat aan!
    Je eerste link vertelt zelfs buitengewoon veel over de ins en outs van dit camera/monitor setje.
    Op meerdere plaatsen kom ik delen van mijn vraag tegen en bij post #804 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2447198&page=54 staat een kort maar compleet Youtube filmpje.
    Eerst alles nog eens goed er omheen doorlezen en dan de boel eens uitproberen.
    Per slot kan je voor dit geld best een beetje experimenteren en proberen dit setje ook voor andere toepassingen geschikt te maken :).
    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
  6. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ik hoop dat je het voor elkaar gaat krijgen Bert :) succes :thumbsup:
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je.
    Ik zal binnenkort - als ik een passende mauele switch gevonden heb - me er eens verder in verdiepen / uitproberen en als dat werkt vervolgens de stap via iets van een multiswitch over de zender maken.
    Het verloop en resultaat ervan zal ik hier t.z.t. laten weten :).
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2016

Deel Deze Pagina