Aansluiting van low voltage cut off

beekman

verslagschrijvers
Hoi,
Heeft iemand een idee hoe ik het deze Auto cell low Voltage Cut off (AVC) moet aansluiten??
Ik heb de volgende configuratie: brushless motor & regelaar (zonder BEC en low voltage cut off), een losse kleine ontvangeraccu en als motoraandrijving een 4s1p 3200 lipopakket.
De AVC dient tussen de ontvanger en de regelaar aangesloten te worden. Nu zit er een + aansluiting om aan de lipo te solderen om de spanning te meten. Nu zal er dus ook en referentie waarde (negative pool) moeten worden aangesloten om de spanning te meten.
Hier ook een schets geplaatst om het een en ander te verduidelijken.

suggesties zijn welkom!!

beekman

ps: ik weet niet hoe groot de afbeelding op beeld komt

thumb_Auto%20cut%20off%20lipo6%20%28Custom%29%20%28Small%29.jpg

Even de foto in het groot:
Auto%20cut%20off%20lipo6%20%28Custom%29%20%28Small%29.jpg

Ik weet niet precies hoe zo'n AVC werkt. Maar deze moet natuurlijk ook referentie(-pool)van de accu hebben. Dan zal dit wel werken.

Handig dingetje, maar tegenwoordig zitten die dingen allemaal standaard in regelaars. Ik zag trouwens dat graupner ook zo'n ding in haar asortiment krijgt. Maar dan een versie die de onderspanning per cel meet. Dus mocht je tijdens het vliegen ineens onbelans krijgen, dan gaat de regelaar ook af. Lijkt me ook een beetje onzinnig, maaropzich wel leuk bedacht.

Je hebt gelijk dat je ook ergens een min vandaan moet hebben. Met een bec regelaar gaat dat via het servo snoertje, maar met een opto regelaar kan dat helemaal geisoleerd zijn.
Helaas twe weinig info om te weten hoe het dan wel moet.

Dat metenb per cel is helmaal niet zo onzinning. Balans problemen uiten zich voornamelijk bij het diep ontladen. Wel zo veilig.

Dit zou wel eens een probleem kunnen zijn, die AVC heeft inderdaad een + en - nodig van de lipo. Omdat je een regelaar met optocoupler? klopt dat? gebruikt (gescheiden circuit met aparte ontvanger accu) is het ontvanger circuit galvanisch geheel gescheiden van het motorcircuit. Voordeel: minimale storing van de regelaar.
Als je dan die AVC wil laten werken heb je een probleem, je moet dan de min van de lipo en de min van de ontvangeraccu doorverbinden, helaas, dan is het voordeel van het gescheiden circuit vervallen, de AVC zal werken maar de eventuele storing is weer aanwezig.......................
het is het een of het ander, helaas..............
Ik zou zelf de voorkeur geven aan zo weinig mogelijk storing, dus vergeet de AVC, eigenlijk had die AVC (low voltage cut off) in de regelaar ingebouwd moeten zijn, tegenwoordig een normale zaak, misschien een liposave gebruiken?

Ik dacht er ook inderdaad aan om de min van de Lipo en de ontvanger accu aan elkaar te leggen zodat ze dezelfde referentie spanning hebben.
De regelaar die ik toepas is inderdaad een optocoupler van Mega.
Ik heb deze al een tijdje, en om deze toch met Lipo's te gebruiken heb ik de AVC aangeschaft.
Inderdaad is het jammer om de min te koppelen maar ik verwacht daar niet veel problemen van.
Volgens het tekeningetje wil ik het aansluiten.
Omdat de verwachte motorstroom rond de 35Amp zal liggen gebruik ik toch liever een apparte ontangeraccu dan een BEC.

groet Beekman

AVC%20%28Custom%29.JPG

Een BEC gebruiken is geen optie met 4 lipo's.
Als je alleen de min doorverbind dan valt het met die storing wel mee.

Het apparte + snoertje is voor het meten van de accu spanning.
via het "servo snoertje" (min, plus en puls) is de min doorverbonden.

Het zou dus zo moeten werken.... (eerste aansluit tekening, op de 2e zijn niet alle draden getekend)

Rob

Bij een goede opto regelaar is er geen enkele verbinding tussen servo aansluitingen en accu. Die verbinding moet je dan zelf maken.

Harold zei:
Bij een goede opto regelaar is er geen enkele verbinding tussen servo aansluitingen en accu. Die verbinding moet je dan zelf maken.

Dat is zo, maar in dit geval gaat het niet om een opto regelaar.

Rob

Mega? hebben die eigen regelaars dan?
Meestal worden ze aangeboden met regelaars van tsjechische collega's: Jeti of Modellmotors.

Back