aansluitschema wasmachinemotor ??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Erik van Nes, 20 jul 2017.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Ruim 25 jaar geleden heb ik een motor uit een wasmachine gedemonteerd (gesloopt) en daarvan een schuurtafel gemaakt. Dat heeft heel lang en heel goed gefunctioneerd.
    Recent kwam de motor niet goed op gang en had hij een 'zetje' nodig (op de schuurschijf). Tot dat ook niet meer werkte.

    Het betreft dus een heel oude wasmachinemotor met een condensator. Daar heb ik een vervangende (zelfde waarde) voor gekocht. Helaas heb ik bij het uit elkaar halen niet gelet op hoe het aangesloten zat.

    De motor heeft één aansluitsnoer met vier aders (twee zwart en twee rood). Zie de foto. Verder geen electronica of andere dingen. De condensator heeft twee aders. Er staan geen gegevens op de motor. De grote condensator is de oude, de witte de nieuwe.

    Wie weet hoe ik de motor moet aansluiten?

    groet,

    Erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lastig.
    Er is geen universele kleurcode voor aansluitingen op een motor.
    Heb je nog een idee hoe hij aangesloten was?

    Normaal gesproken zou je bij een oude motor een aarde, nul en fase hebben en dan nog aansluitingen voor de opstartcondensator.
    De aansluiting voor de opstartcondensator loopt naar een aparte winding op de motor om hem op gang te helpen.
    Doormeten van dit alles (windingen) is lastig zonder gegevens en goede multimeter.

    Als je de aansluitingen nog weet dan zou je hem net zo aan kunnen sluiten, eventueel zonder opstartcondensator.
    Als je hem dan op het lichtnet aansluit gaat ie brommen en door de as een zetje te geven zou hij dan moeten gan draaien.
    De opstartcondensator zorgt voor een faseverschuiving waardoor de motor "aangeslingerd" wordt.
    Aarde is makkelijk te vinden, meet tussen huis en een aansluiting, als die 0 ohm is dan zal dat de aarde zijn.
    De rest is lastiger, de hulpwikkeling is vaak lager in weerstand maar dat is zo minimaal dat je echt een hele goede meter en meetkabels moet hebben om dat te zien.

    GJ
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Nee, geen idee meer van hoe het aangesloten Te veel tijd tussen losmaken en nu weer opbouwen en niets genoteerd. Zou mezelf graag de suggestie doen om even een foto te maken. Zal wel even meten of ik de aarde kan vinden. Dan maar weer verder fantaseren. Of proefondervindelijk uitproberen !?

    Erik

    Ja de aarde gevonden (één van de zwarte draden natuurlijk). Hoeveel mogelijkheden heb dan? Twee draden naar het net en de condensator over de derde draad en naar één van de net draden. Ik kom al aan vier mogelijkheden. Welke biedt welk risico en welke kans op succes?
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is vrij lastig om de juiste aansluitingen te vinden.
    Toen ik nog bij Bosch werkte en bij sommige machines geen schema's had was het trial and error.

    Je moet in ieder geval iets vinden met weerstand, misschien tussen de 2 rode en 2 zwarte draden.
    Dat de rode draden 1 wikkeling zijn en de zwarte draden 1 wikkeling?
    De aarde kan ook op het huis zitten, dus dat hoeft geen draad te zijn.

    Als je ergens een trafo hebt liggen die een veilig voltage (tot 50V) levert dan kan je die ervoor zetten, dan zit je in ieder geval niet met 230V te werken.
    De motor zal op die 50V ook wel werken.

    Als er nou iets op die motor zou staan zou het makkelijker zijn.
    Type, nummer, merk....
    Vroeger werkten de motoren vaak met een Steinmetz schakeling om de motor links en rechtom te kunnen laten draaien.

    GJ
     
  5. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Weer even verder gemeten:

    1 rood
    2 rood
    3 zwart
    4 zwart

    4 is aarde, dus ook geen weerstand (=0) tussen 4 en de andere drie
    1 <> 2 73,8 ohm
    2 <> 3 53,7 ohm
    1 <> 3 20,7 ohm

    Levert dit info op waarmee ik verder kan?
    Welke twee gaan naar het net, de overgebleven krijgt dan één kant (welke) van de condensator en de andere draad van de condensator gaat dan naar ...?


    Erik

    PS
    De trafo van mijn gloeibeugel (piepschuim snijder) zou ik evt. als voeding kunnen gebruiken. Levert een lagere spanning op dan het net.
     
  7. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Doordat ik onderweg ben kan ik er niet verder voor je induiken, maar 1-2 = ((2-3)+(1-3)).
    Hierdoor heb je de spoelen denk ik gevonden, pas die toe in het schema van de link en de motor zal draaien zonder dat de smeltveiligheden een aanspraak op je kunnen doen.
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Hi Evert,

    Het heeft geen vliegende haast. Op dit moment mag ik behangen in de woonkamer. In de tuin hangt inmiddels de hangmat. Vakantie?? Het lijkt klusweek.

    "maar 1-2 = ((2-3)+(1-3))." Hoe vertaal ik dit in die en die aan het net (eerst evt. de trafo) en die naar de condensator enz ??

    Na de schuurtafel volgt het maken van vleugelhoezen voor verschillende zwevers. Als het weer een keer mooi vliegweer wordt ben ik er helemaal klaar voor.

    groet,
    Erik
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk inderdaad dat je de wikkelingen gevonden hebt.
    Totale weerstand over beide wikkelingen is 73,8 Ohm.

    De hulpwikkeling is tussen 2 en 3 , 53,7 Ohm
    De hoofdwikkeling is tussen 1 en 3, 20,7 Ohm
    De wikkelingen zitten in het midden (op 3) doorverbonden dus dan krijg je de som van de wikkelingen, ongeveer 70 Ohm.
    Je kan dus proberen ,met de snijtrafo ertussen, de hoofdwikkeling aan te sluiten, dus 1 en 3.
    Als ie dan bromt en als je de as op gang kan helpen zit je goed,

    GJ
     
  10. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad[​IMG]

    Ik weet niet of de foto is te zien, maar zet bij het bovenste rondje een 1 en de onderste een 3.
    U2 is de hulpwikkeling.
    Dan kan je denk ik wel verder.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook even zitten tekenen en ik geloof dat ik helder genoeg was dus dit zou moeten kloppen.

    motor.png
     
  12. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is hetzelfde als mijn getoonde schema, dus ik ben het met je eens.
    Dan zal het volgende probleem de draairichting kunnen zijn, daar geeft mijn link ook de oplossing voor.
    Ik denk dat er genoeg ingrediënten zijn aangedragen voor een goede afloop.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Draairichting is een makkie, kwestie van de N naar de andere kant van de condensator brengen.
    Als ie eerst maar een kant opdraait.

    Als Erik niet meer reageert is het niet goed gegaan....
    Dan is waarschijnlijk de hoofdzekering eruit geblazen. ;-)

    GJ
     
  14. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat hij met achterstallig schuurwerk is begonnen.
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Lees ik de schema's goed als ik begrijp dat op 1 en 3 de net spanning komt en de condensator over 2 en 3?

    Ik zocht eerst nog naar welke kant van de condensator op 2 of 3 komt maar bij wisselspanning speelt dat niet.

    Nu nog aan het plakken. Zal vanavond de zaak aansluiten. Eerst even op de trafo en dan ..... !

    Erik
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op 1, 2 en 3 komt de netspanning.
    Op 1 en 2 de fase (dus die kan je aan elkaar knopen) en op 3 de nul.
    Maar ik heb speciaal voor jou de 1,2 en 3 gescheiden gehouden in de tekening zodat je een referentie hebt met je kabels.

    Ik ben maar weer een bootje aan het bouwen ipv vliegtuigen maar het lijkt wel of ik gezopen heb.
    De figuurzaagmachine wil alle kanten op behalve rechtdoor.
    Hopelijk zit je behang er rechter op.

    GJ
     
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    GertJan,

    Uit jouw tekening in post 11 begrijp ik dat 1(rood) en 3 (zwart) naar het net gaan. De condensator sluit ik dan aan 2 (rood) en 3 zwart.

    Jouw letters L 1) , N (3) , L (2) begrijp ik niet.

    In jouw post 16 snap ik "Op 1, 2 en 3 komt de netspanning" niet, ook "Op 1 en 2 de fase (dus die kan je aan elkaar knopen) "kan ik niet plaatsen.
    Ik ken de termen "fase' en "nu" maar de klok en de klepel hebben elkaar nog niet gevonden bij mij. Moet ik mij maar weer eens in verdiepen.

    Klopt mijn leken vertaling van jouw uitleg in de bovenste regel ( vetgedrukt)?

    Het behang zit er goed (en recht) op. Het aansluiten schuif ik even door naar morgen bij daglicht. Mocht er dan iets fout gaan heb ik nog even daglicht.

    wordt vervolgd,

    Erik
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, de fase is normaal gesproken een bruine draad uit het lichtnet en de nul is blauw.
    Blauw is water, dus staat in verbinding met de aarde.
    Als je op het lichtnet zou meten dan zou er geen spanningsverschil (of minimaal) moeten staan tussen aarde (geel/groen) en nul (blauw).
    Je zou dus de nul met je blote vingers aan kunnen raken zonder trillend gevoel te krijgen (puur theoretisch).

    Zover dus een stukje electronica.

    In het schema is het dus zo dat:

    1(rood) en 3 (zwart) gaat naar het net en voor het mooie de 1 naar de bruine draad en de 3 naar de blauwe.
    De condensator sluit je dan aan op 2 (rood) en 3 (zwart) waarbij de 2 naar de bruine draad en 3 naar de blauwe.


    1> Bruine draad
    2> Bruine draad
    3> Blauwe draad
    4> Geel/groene draad


    Zo duidelijker?

    En verstandig dat je het bij daglicht doet.
    Ik zit meestal in de nacht te rommelen, laatst een buizenversterker gebouwd en met mijn suffe kop iets verkeerd aangesloten.
    Alles uit.. en zoek dan maar eens je zaklantaarn.

    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De Fase draad van het lichtnet is de bruine draad. De Nul draad is de blauwe draad. De Aarde is de geel/groene draad. GJ gebruikt deels de Engelse termen en dan is de N de Null en de L is de Life of te wel de Fase draad. Dan moet de aansluiting zoals hij hem heeft getekend volgens mij wel duidelijk zijn.
    De draairichting van de motor zal "vanzelf" goed moeten zijn omdat je daar niets aan kunt wijzigen. Dat kan je namelijk alleen veranderen als je de aansluitingen van één van de wikkelingen omwisselt. Aangezien die binnenin de motor al zijn verbonden kan je dat niet veranderen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de normale electronica is L de fase en N de nul.
    Zo staat het ook op alle systemen die ik ken, L1, L2, L3.

    Maar ik denk dat nu wel begrepen wordt door Erik.

    GJ
     

Deel Deze Pagina