Aansturen 2 borstelmotoren

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door jessetendam, 16 mei 2021.

  1. jessetendam

    jessetendam

    Lid geworden:
    17 mei 2014
    Berichten:
    4
    Hallo,

    Ik ben een bootje aan het bouwen met 2 borstelmotoren elk aangestuurd door een eigen regelaar. Dit werkt inmiddels. Echter krijg ik in de zender nog niet voor elkaar wat ik wil. Namelijk met mijn rechter stick, linksaf en rechtsaf te varen door de motoren tegengesteld te laten draaien. Ik gebruik een Jeti DS-12 als zender welke ik gebruik voor de vlieghobby. Op de een of andere manier lukt het me niet om die functions toe te wijzen aan deze stickbeweging. Iemand die me dit wil uitleggen?

    Gr Jesse
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jesse, Kijk eens of er een V-mixer in je zender zit en gebruik die om je motoren aan te sturen. Wel even checken om welke kanalen het in de ontvanger gaat. Omdat je zender ook gebruikt wordt om te vliegen denk ik dat die mix-functie er wel in zit. Beste even te testen in een proefopstelling met twee servo's. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je kan het volgende testen:

    Maak een nieuw vliegtuigmodel aan zoals gebruikelijk. Kies voor de staart voor een V- staart. Als je de snelheidsregelaars aansluit op de kanalen voor de bediening van de V-staart dan zou het moeten werken met de sticks voor hoogte en richting. Je kan het makkelijk testen door i.p.v. de ESC's tijdelijk servo's aan te sluiten.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    kunnen je regelaars wel achteruit draaien?
     
  5. jessetendam

    jessetendam

    Lid geworden:
    17 mei 2014
    Berichten:
    4
    Hallo,

    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu een model aangemaakt met V-tail. De esc's aangesloten op de poorten 2 en 3, want daar zouden de elevator en rudder op zitten. De linker motor werkt inderdaad op het rudder en elevator. De rechter reageert op de andere stick, namelijk de ailerons.

    @wvr mijn regelaars kunnen zowel voor als achteruit.

    Gr Jesse
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Alerons maken geen deel uit van de V-staart mixer. Denk dat je de servo die verkeert reageert op een ander ontvangerkanaal moet aansluiten.

    Heb het even getest met m'n eigen zender en het werkt voor zover ik kan zien probleemloos. Model aangemaakt met V-staart. In de V-staart mixer de mixverhoudingen allemaal op 100% gezet.

    Jij hebt een DS-12 Die wordt geleverd met beperkte software. Extra modules kan je bijkopen. Weet niet zeker of de V-staartmixer standaard geactiveerd is.

    In de servomonitor van de zender kan je zien op welk kanaal de V-mixer actief is.

    Bij mijn zender zit het richtings-en hoogteroer op de linker stick. De servo's zijn aangesloten op ontvangerkanaal 3 en 4.

    Het modelprogramma heb ik bijgevoegd. Omdat het niet mogelijk is "jsn" files te uploaden, heb ik de extensie van het bestand gewijzigd in "txt". Na downloaden moet je dit weer veranderen in "jsn". Succes!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 mei 2021
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  7. jessetendam

    jessetendam

    Lid geworden:
    17 mei 2014
    Berichten:
    4
    Bedankt voor je reactie N.P.S.

    Het is me gelukt! Heel erg bedankt! Het enige wat nu nog niet goed werkt is het volgende. Er zitten 2 regelaars in met een remfunctie. Hierdoor kan hij niet meteen achteruit als ik met mijn stick omlaag ga. Dit probeer ik eruit te krijgen doormiddel van een curve. Dat lukte me bij de vorige instelling wel. Echter in deze nog niet. Iemand tips?

    Gr Jesse
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    De remfunctie van de ESC zal je uit moeten schakelen, de signalen van de zender hebben daar geen invloed op dus een curve instellen zal je niet helpen. Je moet dus in de gebruiksaanwijzing van de ESC kijken hoe je de remfunctie uit moet schakelen.
     
  9. jessetendam

    jessetendam

    Lid geworden:
    17 mei 2014
    Berichten:
    4
    @Ernst Grundmann bedankt voor je reactie. Ben echter bang dat het dan over gaat. In de handleiding van mijn Jamara CR40EP staat niet dat je deze remfunctie kunt uitschakelen. Er staat wel dat je de reverse kan disablen maar dat is niet de bedoeling. Ik wil achteruit kunnen zonder de stick eerst weer in neutrale positie te hoeven brengen.

    Gr
     

Deel Deze Pagina