aansturen spoilers?

wat is de meest gebruikelijke methode om de rolroeren in spoilerstand te zetten, dmv schuifregelaar op zender, via schakelaar, of via stuurknuppel?
hoe doen jullie het?

Zelf gebruik ik hiervoor de schuiven op de zender, zo kan je tenminste nog regelen. Met een schakelaar heb je anders twee opties (vliegtuig en baksteen).

Mark

meest gebruikt is het om de gasknuppel te gebruiken. Je hoeft dan je stuurknuppels niet los te laten en je kunt het geheel regelen. Is gewoon snel als het eventueel fout dreigt te gaan...

ja dat laatste van jeroen is ook mijn overweging bij m'n ASW. Jeroen, knuppel omhoog = kleppen hoog?

Cody, als je de mogelijkheid hebt dan svp op een schuif of een schakelaar of draaiknop links boven op de hoek van de zender.

Theo, ik had ook al eens gedacht om ze op een van de schuifregelaars te zetten maar die hebben geen automatische nulstand zoals een stuurknuppel. Loop je dan niet het risico dat je, zonder het in de gaten te hebben, je rolroeren niet in neutraalstand te hebben tijdens normale vlucht.

ps heb gisteren op de beurs een mooie stalen lineaal 1meter (bijna zo mooi als die van jou) gekocht, 5euro vond ik bijzonder goedkoop.

ik heb mijn brakes op mijn gasknuppel zitten en mijn gas van mijn electromotor op een schakelaar

kan dus geen echt gas geven maar alleen aan en uit maar is geen probleem
regelaar wel even zo langzaam mogelijk laten opstarten
daarbij stijg ik toch alleen maar volgas dus geen probleem

bij het landen vind ik het makkelijk dat ik dus met mijn gasknuppel mijn remwerking kan regelen
gebruik ik eigenlijk zeer veel voor doellandingen
als je er niet niet komt gooi je je knuppel een beetje terug en je staat precies waar je wil
doe dat maar eens met een schuif midden op je zender
(mooie tiplanding)

Voor al de reden die Remberco schreef
bij het landen vind ik het makkelijk dat ik dus met mijn gasknuppel mijn remwerking kan regelen
gebruik ik eigenlijk zeer veel voor doellandingen
als je er niet niet komt gooi je je knuppel een beetje terug en je staat precies waar je wil
doe dat maar eens met een schuif midden op je zender
(mooie tiplanding)

is voor mij belangrijk. Bij mij is knuppel naar voren remkleppen (spoilers etc) dicht. IK zelf denk dat je het gas dan op een 2-schakelaar (aan/uit) of misschien op een 3 standenschakelaar (uit , half gas, vol) moet zetten waar je wel makkelijk erbij kunt tijdens het vliegen

ik heb het geluk had, om de solution zijn gas te proberen, en ik was dit niet gewoon , en het is toch verschieten als de motor (MOTOR) aanslaat.
het is waarschijnlijk een gewoonte

Ik heb mijn remkleppen op een 3 standen schakelaar rechts boven op mijn Multiplex zender.

Schakelaar naar voren kleppen vlak, schakelaar 1 standje naar mij toe kleppen 45° naar beneden en standje 3 kleppen 90° naar beneden.

Mijn gasknuppel gebruik ik toch liever voor de bediening van mijn motor, hoewel deze in de praktijk meestal op vol gas staat.

groeten van Jan

ik gebruik een schuif voor mijn motor en de knuppel voor mijn remkleppen. remkleppen wil je bij de landing makkelijk kunnen bijstellen.
knuppel naar voren is kleppen dicht.

Groeten Halmar

jan1966 zei:
Ik heb mijn remkleppen op een 3 standen schakelaar rechts boven op mijn Multiplex zender.

Mijn gasknuppel gebruik ik toch liever voor de bediening van mijn motor, hoewel deze in de praktijk meestal op vol gas staat.

groeten van Jan

Mijn beste ervaring: (MC20 met) driestandenschakelaar voor de remkleppen op de motorknuppel.

Peter Keim

Back