Aansturen van de motorregelaar?

Hallo.

Even een algemeen vraagje m.b.t. de motorregelaar op een electro-heli. Ik ben m'n heli nog aan het bouwen, en heb ook nog geen besturing, accu's e.d. (wel een Kontronik Jive), en zit zo'n beetje op internet te lezen en filmpjes te bekijken om een beetje een idee te krijgen van o.a. de aansturing van de motor, en dus de instelling van de regelaar.
Zo lees ik over het instellen van de regelaar dat je moet kalibreren en endpoints van het gas-kanaal op de zender in moet stellen, of eigenlijk omhoog moet brengen, maar ik had daar eigenlijk als leek een ander idee over, dus zeg maar waar ik de fout in ga met mijn denkwijze. Ik heb namelijk begrepen dat zo'n regelaar zelfstandig het toerental van de motor constant houdt (bij de Jive is dat geloof ik mode 4), zodat ik dacht dat je het gaskanaal op de zender gewoon aan een schuifregelaar of draairegelaar kunt toekennen (kan dat überhaupt?) zodat je via een schuif of draai aan die knop een toerental instelt en daar dan verder niet meer naar om hoeft te kijken. Met je "gas"stick regel je dan alleen nog maar de collectieve pitch, in mijn gedachtengang. Is dat te simpel gedacht, of kun je het zo instellen?

Groet, Jan.

Dat kan, en "vroegâh" werd dat ook door sommigen zo gedaan bij de brandstofheli's (al dan niet in combinatie met een governor of gas/pitch mixer) maar dan praat je al over héél lang geleden. Jaren 80 of zo. Toen waren de mogelijkheden van de meeste zenders een stuk beperkter dan nu, en dat is zacht uitgedrukt....

Het heeft ook weinig zin, want tegenwoordig zijn alle mixfuncties die betrekking hebben op de motorregeling in het zender programma domweg aan de gasstick toegekend, en kun je bijvoorbeeld een via een schakelaar te activeren flatcurve instellen, die exact hetzelfde effect heeft als "de schuif in de hoek en verder niet meer naar omkijken", echter met dit verschil, dat als je een schuif gebruikt, de functies throttle hold en throttle cut, alsmede de autorotatie functie niet meer goed werken, en ook het instellen van een tweede toerental wat via een schakelaar geactiveerd word, een stuk lastiger gaat.

Ik zou dit idee, hoe logisch het ook lijkt, dus maar gewoon laten voor wat het is, want de programmeringen van de tegenwoordige zenders hebben het al minstens 20 jaar geleden achterhaald....

Groet, Bert

Hoi ! welke zender heb je ? Die regelaar is wel een van de beste en heeft een prachtige governor met een mooie opspin.
Een schuif heb je dus niet nodig. Het is wel belangrijk dat je de vliegtijd in de gaten houd, want als de spanning te laag wordt grijpt de regelaar in en gaat de toeren afbouwen, iets wat je met een helikopter niet wilt.

Nog een paar vraagjes dan: hoe weet die regelaar welk toerental hij geacht wordt vast te houden als de gasstick bewogen wordt en je de gas-uitsturing niet op een schuif of zo hebt staan? Mixers werken toch ook in op de uitgestuurde waarde (vanaf de zender) van het gaskanaal?
Verder, als je een heliprogramma in je zender instelt waar geen mixer in zit (bijvoorbeeld omdat je met een stabilisatiesysteem vliegt dat daarom vraagt), hoe gaat dat dan met het constant houden van het toerental?

Groet, Jan.

Als je de swashmixer uit zet, ten behoeve van een FBL systeem, blijven de pitch/throttle mixers nog wel actief. Dus daar zit geen probleem.

Je throttle curve kun je op een vlakke curve (flatcurve, zie mijn eerste bericht, waarschijnlijk heb je daar overheen gelezen) instellen, bijvoorbeeld 70%.
Op het moment dat je die curve dan activeert (middels idle-up schakelaar bijvoorbeeld) ziet de ESC een constante waarde van 70% ongeacht de positie van de gas/pitch stick.
Overigens zou in dat geval de gasservo van een brandstofheli ook die vaste positie in nemen: uiteraard heb je dan natuurlijk geen vast toerental. Daarom zijn die throttle curves vrijwel altijd volledig naar believen in te stellen, dus ook als vlakke lijn.

Groet, Bert

Back