Aansturing ailerons

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door PHTB, 16 mrt 2019.

  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb een vraag over aansturing van de ailerons met 1 centrale servo in het midden.
    Het gaat hier om een zeer oude bouwdoos van Aviomodelli, de I-Pulsar, die ik heb over genomen.
    De overbrenging gaat van de centrale servo naar(op de hoogte van de aileron) naar een haakse hevel en vandaar naar de hevel van de aileron zelf.
    Bij de aansluiting van de aileron zelf, is iets af te stellen, dat lukt wel.
    Het probleem zit hem in het feit, hoe je de beide stuurkabels op de servo aansluit en ook nog iets zou moeten kunnen stellen.
    Ik zit aan iets te denken, dat de beide stuurkabels samen op de servo wordt aangesloten, zodanig dat de ailerons nog gesteld kunnen worden.
    Ik heb onvoldoende ruimte om "hele" hevel aan te sluiten.
    Bouwbeschrijving geeft geen aanwijzing en van de tekening wordt ik ook niet wijzer.
    Wie herkent dit probleem en heeft een oplossing ?
    Bij voorbaat dank. Tom (PHTB)
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2019
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Tenco.jpg

    Ik neem aan dat je met haakse hevel de bovenste onderdelen bedoelt? Deze zijn van Multiplex. Vanaf die haakse overbrenging gaat er een stuurstang naar je servo en op de servo zit dan weer het onderste onderdeel. Een kogelkoppeling wordt op de servoarm geschroefd en daarop klemt de witte koppeling, waarin je met M2 draad een stukje draadeind kunt draaien, wat je ook in je binnenstuurkabel draait, die door je vleugel loopt naar die haakse hevel. Instellen kan dan op alle plekken. Bij de haakse hevel komen twee kwiklinks die in te stellen zijn en je kunt het stukje M2 draad ook verstellen, door het verder of juist minder ver in je stuurstang en/of bovenstaande kogelkoppeling te draaien. De bovenstaande Tenco koppeling heet "dual take-off ball-link".

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2019
  3. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb op de website van Hobbyinn een onderdeel gevonden en dat heet Duo Gestangeanschluss. Is dat ook bruikbaar ?
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    waarom niet alsnog twee servo's inbouwen?
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
  6. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Wil hem zo origineel mogelijk houden.
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    ten koste van speling op de roeren, complexe inbouw, extra componenten... ?
     
    bgjbrok vindt dit leuk.
  8. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Vroeger was het niet anders, dat heeft ook zo zijn charme.......
     
    jef vindt dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nou dat valt nog wel mee hoor. Iemand die een beetje netjes en secuur bouwt kan ook met dit "ouderwetse" systeem roeraansturingen maken met minimale speling. Het is zelfs niet onmogelijk dat het juist minder speling heeft.
    "Tegenwoordig" worden er al snel twee servo's in gepropt die moeten erg klein zijn anders past het niet. Ze mogen ook niet te veel kosten want je hebt er wel twee nodig. De servo's die er dan in komen zijn dan niet altijd van de allerhoogste kwaliteit en dat kan je ook in de speling op de servo merken. Ik zie dus geen enkel probleem om "lekker ouderwets" te blijven. ;)
     
  10. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    En het werkt prima, speling te verwaarlozen, heb nog wel voor een extra stelmogelijkheid een groot kroonsteentje naakt (6mm) gebruikt en de beide stuurpennen gedeeld erin gestopt.
    Wel een precies en peuterig werkje.
     

Deel Deze Pagina