Aansturing flaps met "spoiler"

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Hein.z, 24 jan 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Kraggenburg
    Ik ben een mini graphite aan het afbouwen, en kom er volgens mij nu achter waarom ie niet zo populair was op het RC netwerk forum in de verkoop. Al doende leert men :) Het huidige probleem: ik kan met geen mogelijkheid een opzet verzinnen om de flap aansturing goed te krijgen zodat ik 70 graden down kan halen (of iets wat in de buurt komt) en de stuurstang niet klem loopt.

    20210124_223216_resized.jpg

    Hier zie je hoe het nu zit. De flap wordt "uber kreuz" aangestuurd, dus van onder naar boven. Je kijkt hier tegen de bovenkant aan en ziet nog net een randje van de ronde carbon "spoiler". Die servo hoorn is mooi, maar zit veel te ver naar achteren en is vrij hoog. Voor de volledige uitslag moet de aansturing "de bocht om". Ik heb het geprobeerd op te lossen met een stuurstang in een bochtje of een "S-bocht", maar dat loopt of klem tegen de onderkant of tegen de bovenkant. Aan de kant van de servo is er ruimte en hoogte genoeg overigens.

    Hoe zouden jullie dit oplossen? Er zit geen "vlees" onder dat carbon spoilertje. Als ik de hoorn daar wil plaatsen moet ik daar dus iets vullen met epoxy/microballoons, heel gedoe om dat netjes te krijgen. Ik kan ook een normale "hoorn" maken en in een inkeping slijpen in de flap. Die kan dan een stukje voor de flap uitsteken. De enige bouwfilm op youtube lijkt een soortgelijke messing hoorn gebruikt te hebben maar die ligt plat op de flap en steekt naar voren (??!). Hoe dat gedaan is, geen idee.

    (spoel naar 03:40)


    Tips?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.548
    Locatie:
    Velserbroek
    kan je niet een overhangende hevel maken?

    Zoiets?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Rick NL vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Het draaipunt van de hevel in de vleugel zit op de fot flink achter de scharnier lijn. Dat werkt nooit om een flinke uitslag naar beneden te krijgen.
    Het draaipunt moet flink vóór de scharnierlijn liggen. De hoek die de lijn tussen het heveldraaipunt en de flap scharnierlijn moet rond de 35° naar voren lopen om veel uitslag naar beneden en voldoende, dus weinig, naar boven.
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Kraggenburg
    Dank, jullie bevestigen wat ik al dacht. Dat betekent dat ik de "fairing" een stukje moet weghalen om te kijken of ik de hevel er schuin naar voren ingeschroefd krijg,
    of ik moet inderdaad voor een compleet nieuwe gaan zoals wvr schrijft. Ik ga de constructie nog eens nauwkeurig bekijken en dan beslissen.

    Er vanuit gaande dat dat lukt, wat doen jullie met quicklinks? 1 aan beide kanten of een "z" aan de servo kant? Het houdt allemaal niet over met de ruimte.

    (en misschien overbodig, maar de huidige foute constructie is niet door mij bedacht maar door de vorige eigenaar...)
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.548
    Locatie:
    Velserbroek
    als nodig kan ik wel eea voor je frezen.

    bij de hevel die ik getekend had zit een boormalletje. Die leg je op de juiste plek, gaatje 3mm en een gaatje 2mm boren. En dan met uhu-endfest lijmen.

    Zit als een huis.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Rick ook schrijft, je heveltje klopt niet.
    Maar ik ben het niet met Rick eens.
    Je moet om een grote uitslag naar beneden te krijgen de hevel juist flink achter de scharnierlijn hebben (als je hem tegenover het scharnierpunt aanstuurt).
    En de hevel moet hoog genoeg zijn.
    Zo zit het bij mij, ik kan bijna 90 graden, dus haaks op de vleugel.
    CIMG4436.JPG


    Andersom, als ie juist omhoog moet, dus bij een aileron omhoog zetten voor butterfly, moet ie voor of op de scharnierlijn.
    Deze kan 45 graden omhoog.
    CIMG4437.JPG


    Pas als je alles behoorlijk intern wilt houden, dus heveltje vrijwel vlak met de vleugel, dan moet je die messing hevel verlijmen in de spoiler, dat kan je met UHU Endfest.
    De messing hevel verlijm je dan zo dat het gat voor de scharnierlijn komt te liggen maar het is een rotwerk, je moet ook een extra gaatje boren in de servohevel, vrij dicht bij het draaipunt.
    Anders krijg je nooit genoeg kracht.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
  7. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Je bent het echt wel met me eens, alleen heb je niet gezien dat het bij TS en bij mijn voorbeeld gaat om een aansturing aan de bovenzijde.
    Jouw voorbeeld heeft een aansturing aan de onderzijde en dan moet het aanstuurpunt inderdaad achter het scharnierpunt zitten.

    Je kunt in zijn algemeenheid stellen dat wanneer de flap 30 à 35° down staat dat dan het aanstuurpunt recht boven óf recht onder de scharnierlijn zit.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Kraggenburg
    Opgelost (denk ik :)). Vereist nog wel wat epoxy-putty achter de fairing, want er is inderdaad erg weinig vlees. Maar met een langere hevel-schroefdraad lukt het om echt in het roer
    te komen en daar schroefdraad te tappen. Ik heb sterk het idee dat er een aluminium versterking in gelamineerd zat, wat ik niet begrijp: dat zou betekenen dat de ontwerper echt
    de hevel op die plek bedoeld had? Kan ik me nauwelijks voorstellen.

    Anyway, zo gaat het werken. Ik moet nog zien hoe hard de servo uiteindelijk moet werken, dat wel. Thanks voor de tips!

    20210125_220140_resized.jpg
    20210125_220153_resized.jpg
    20210125_220206_resized.jpg
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, OK, ik ben het eens.
    Ik ging uit van een normale aansturing, echt nut zie ik niet van de onder naar boven aansturing.
    Ik heb het ooit eens met Sergey van Avionik erover gehad waarom hij geen aansturing op deze manier deed en hij zei dat het aerodynamisch niets bracht.
    De messing hevels wel even inlijmen met Endfest, dan zit het zeker vast.
    En wat ik al zei, je moet waarschijnlijk een gaatje in je servohevel boren, heel dicht bij het draaipunt.
    Servo uitslag op 100% zetten en dan proberen de heveluitslag zo te krijgen dat de uitslag ook goed is, zonder de uitslag terug te brengen op de zender.
    Je hebt echt wel het maximale koppel nodig.
    Doet de BL_Heli regelaar het al?

    GJ
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Kraggenburg
    Nee, de blheli regelaar moet nog gesoldeerd en getest worden. Kom ik op terug!
    Ik ga de hevel zeker met epoxy verlijmen, want het zit nu maar zeer matig vast. Er komt ook nog een stukje "vulling" achter de spoiler denk ik.

    Dat van die servo arm wordt nog tricky, ik ben nog aan het puzzelen. Waarschijnlijk toch een Z-bend aan de servo kant, dan kan ik een kortere
    arm gebruiken zonder dat de kwiklink tegen de servo as botst. Dan zou het met het "kleinste gaatje" moeten kunnen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Vrijwel álle F3B eb F3F modellen met LDS of hoe je het noemt (in tegenstelling tot RDS) hebben een kruislingse aansturing, waarbij de scharmierlijn van de roeren aan de onderzijde ligt, het aanstuurpunt aan de bovenzijde. De servo heeft dan de hevel aan de onderzijde.
    Met de wat dikkere vleugels in vergelijk met F5B kan dan de hele besturing 'onzichtbaar' worden ingebouwd met zeer stijve en spelingsvrije draaipunten. Geen gewone kwiklinks dus.
    Google maar eens op LDS.

    Ook kan dan, zeker voor de flap de hele servoweg worden benut.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja ik ken het systeem, RDS vind ik zelf mooier.
    Maar als Sergey zegt dat het aerodynamisch geen zin heeft dan geloof ik heb, dan heeft het bij langzamere modellen al helemaal geen zin.
    Ja, het ziet er mooier uit maar RDS kan echt helemaal onzichtbaar.
    Of zoals wat ik laatst zag, bij een model van Jaro Muller, de Elasto.
    Dan tordeert de hele vleugel, echt schitterend!!
    Ia al zo oud als de luchtvaart zelf maar in een model had ik dat op deze manier nooit gezien.

    GJ
     
  13. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben juist een oude Vampire aan het ombouwen van RDS naar LDS (compleet onzichtbaar), omdat door al het zand op de Maasvlakte de pockets van de RDS uitgesleten waren......
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja.. Maasvlakte.
    Daar mag je binnenkort denk ik ook niet meer vliegen of is het een officieel vliegveld?
    Want volgens mij val je daar binnen een CTR van iets, Rotterdam Airport of een heliport?

    GJ
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.121
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Vreemd, bij de mijne zat er net zo'n "bult" op de flap om de messing horn in te schroeven zoals in het filmpje wat je hebt gepost...
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Kraggenburg
    Dan klopt er iets niet bij de mijne of er mist een onderdeel. Anyway, ik ga proberen vanavond de andere flap heeeeel voorzichtig net zo uit te boren, en dan alles op maat maken en
    de servo frames verlijmen. En dan bidden dat de servo soepel genoeg loopt...

    :wave
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Kraggenburg
    Het boren is gelukt. Niet 100% symmetrisch , maar met wat uitslijpen van de balsa "trailing edge ligger" beweegt de flap soepel.
    het goede nieuws is dat het met een Z-bend aan de servo kant nu inderdaad lukt om met een minimale arm de hele flap beweging
    te krijgen. Straks kan het klepje dicht zonder uitstulping! Blij mee.

    De servo-frames liggen nu te drogen in de vleugel, morgen servo's monteren en de laatste stuurstang voor het rolroer maken.
    Dan nog afdek-kapjes voor de flaps en het stabilo, en ... en ... en ....

    Hoezo ARF? NQRF (not quite) zou ik eerder zeggen. Maar wel leuk ;-)
     
  18. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.490
    Locatie:
    Voorburg
    Ja doe ook nog maar een duit in het zakje, alsof het niet erg genoeg is!
    Waar wij aan de Maasvlakte vliegen is alleen geindiceerd als zweefvlieg-laagvlieggebied.
    Na dat incident op Langeveld hebben ze dat ook maar even snel op de kaart gezet.
    Overigens, hier nog nooit een bemande zweefvlieger gezien, maar is in principe met de (elekto) motor zwevers wel haalbaar.
    Het is ook niet echt een fijne riggel voor bemand zweefvliegen.
    Opvallend dat het gevbied groter is dan ons toegestane gebied: dit geld ook voor Langeveld: zij mogen kennelijk wel tot op 5 meter hoogte over natura 2000 gebieden vliegen.
    Nee, ik ben niet kwaad, alleen maar bedroefd.:(
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.449
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, ik kan me ook zomaar voorstellen dat het een CTR gebied is ivm de heliport voor del loodsen, en ook een gebied waar je helemaal niet mag vliegen ivm nationale veiligheid voor de olietanks.
    En waarom zweefvliegtuigen wel over gebieden mogen vliegen, dat is allemaal terug te leiden naar de inzet van de KNVvL voor Modelvliegsport, waarschijnlijk is er uit het potje "algemeen" wat meer geld richting zweefvliegen gegaan, die hebben wel kunnen lobbyen.

    Maar dit heeft niet heel veel met de spoilers te maken.

    GJ
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.470
    Locatie:
    Rotterdam
    GJ, de huidige Avionik F5B heeft onderscharnierende flaps.
     

Deel Deze Pagina