Aansturing werkt verkeerd om?

Discussie in 'Speedboten' gestart door pascalbianca, 1 jul 2018.

  1. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Beste mensen ,

    Ik heb een speedboot gemaakt van begin af aan.
    Gewoon om ervan te leren , tijdsbedrijf :koud:
    Nu zit ik met het volgende.

    Ik heb dus alles elektrisch aangesloten, was zo gebeurd want kunt niets fout doen bij mijn set-up, tenminste je kunt op de motor het nog wel verkeerd om aansluiten maar dan draaid hij verkeerd om.
    Ik heb een spektrum DX2.0 incl. ontvanger erop zitten, de man van de winkel waar ik de onderdelen gekocht had zei dat ik die beide kon gebruiken , die had ik namelijk nog liggen (van een nitro auto).

    Nu wil ik die testen en merk dat als ik gas wil geven de hendel (pijl op de foto) naar voren moet duwen ipv naar achteren.
    Weet iemand hoe ik dit kan omkeren?
    En nog een vraag gaat die motor niet anders om ook, met de gedacht om achteruit te varen als je klem zit of zit dat niet op die boten?

    [​IMG]
     
  2. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.921
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk eens in de gebruiksaanwijzing bij servo-revesing. Denk dat je dat op de zender aan kunt passen. 2 Draden aan de electromotor omwisselen moet ook gaan. Of je de motor achteruit kun laten draaien hangt van het type regelaar af.. Vliegtuigregelaars hebben maae één draairichting. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  3. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Helaas ik heb beide geprobeerd.
    Beide kabels omgewisseld draaid hij de andere kant op zodra ik de hendel naar voren duw, naar achteren gebeurd niks.
    Doe ik servo reverse , doet hij gewoon hetzelfde.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.293
    Locatie:
    Sneek
    Laat eens wat foto's zien van je boot en de gebruikte onderdelen.
    Geef ook even een opsomming van wat je er ingezet hebt: motor, regelaar batterij enz.

    Heb je aan de hand van de gebruiksaanwijzing de regelaar ook 'ingeleerd', zodat 'ie weet wat vooruit (terwijl je de trigger inknijpt) is?

    Groeten, Jan.
     
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.921
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als Jan zijn verhaal niet werkt dan is waarschijnlijk de potmeter van het betreffende kanaal op de zender kapot. Probeer eens wat er gebeurt als je de regelaar op het stuurkanaal aansluit. Op de ontvanger waarschijnlijk kanaal 1. Als het daar goed gaat weet je iets meer. Gr. Klaas.
     
  6. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Battery pack.: Race-pack, NiMh, 4,5 Ah, 7,2 Volt - 6 cellen
    De rest is denk ik wel van de foto's af te lezen.

    Nee ik heb die remote niks aangeleerd, aangezien de servo voor het roer erop werkte dus ik heb daar niks voor de rest met die remote gedaan.
    Zou ook niet weten hoe ik die iets moet inleren, heb gedaan wat Klaas vertelde met reverse enz. maar dat werkte niet.



    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.293
    Locatie:
    Sneek
    Op de foto's zit de regelaar in de AUX ingang van de ontvanger in plaats van de THR(ottle), komt dat wel goed?

    Doe ook nog een paar overzicht foto's zodat we kunnen zien hoe de boot er uit ziet en waar de schroefas naar buiten komt.
    Het lijkt namelijk of de universele koppeling (een no-no in een speedboot) een flinke hoek maakt, iets dat veel lawaai maakt en ook niet lang goed gaat...

    Welke prop zit er onder/achter? Ik vraag dat omdat je met een 140 W automotor erom moet denken dat je de motor niet teveel afremt met een te grote prop, want daar kan 'ie slecht tegen, helemaal omdat er geen waterkoeling aanwezig is.

    Je regelaar (50A vooruit/20A achteruit) zou de motor in beide richtingen moeten laten lopen.
    http://www.modelshopleeds.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=9289
    Ik zou de gebruiksaanwijzing van regelaar en zender er eens bij pakken met betrekking tot het neutraal zetten van de trim op het gas en hoe de regelaar te initialiseren.


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.613
    Bovendien lijkt de antennekabel geknikt op de plaats waar deze uit de ontvanger komt. Dat is heel erg slecht voor de ontvangst. Is de antenne geknikt, dan moet deze worden vervangen.

    Het dunne uiteinde van de antennekabel is de eigenlijke antenne. Op de foto is te zien dat de antenne in een buis verdwijnt. Als die van geleidend materiaal is, b.v. koper of aluminium, dan moet dan dunne uiteinde boven dat buisje uitkomen. Anders wordt de antenne afgeschermd en heb je slechte ontvangst. Het is beter een kunststof buisje te gebruiken. Dan kan ook het kwetsbare dunne deel van de antenne in het buisje blijven.

    Elke regelaar moet om goed te kunnen functioneren de eindstanden en soms de middenstand van de gasstick inleren. Hoe dat precies moet, staat in de handleiding van de ESC.
     
  9. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Waarom is dat niet goed?
    Ik kom diverse foto's tegen via google dat ze het zo hebben staan zo als bv hier.: https://www.spektrumrc.com/ProdInfo/articles/1882-fulltelemetryimage.jpg

    Dit is een test boot mensen , dus daar is een heleboel mis naar mijn mening, maar goed dat zal in onze 2de boot anders gaan worden.
    Die schroef is gaat in ongeveer in een hoek van 15 graden door de boot naar buiten.
    De propeller is een 2 blads 35mm links, hiervoor is een 2 blads 37.5 mm rechts besteld verstevigd met glas fiber. omdat de propeller nu los draaid ipv vast.

    Die antenne kabel is idd geknikt, deze zal ik vervangen, dat buisje is van plastic dus zal geen problemen opleveren.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.293
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Dat vroeg ik niet, ik vroeg, of het goed komt als je de kabel van de regelaar in de AUX ingang van de ontvanger steekt, het lijkt me dat je dan in de zender het één en ander moet instellen omdat het een boot betreft en geen nitro auto.
    Waarmee stuurt de zender dat AUX kanaal aan, om maar eens wat te noemen.
    (Op het plaatje in je link zit de regelaar trouwens wél in de THR ingang, de AUX en STR ingangen zijn vrij)
    Probeer het eens met de regelaar in de THR ingang.

    Dit is een forum waar de leden elkaar helpen, je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten!
    Het is absoluut niet de bedoeling je printpoging af te kraken.

    Een ashoek van 15° is vrij fors, maar gezien de zwakke motorisering zal het wel varen.
    Je had alleen ook de motor onder dezelfde 15° naar beneden moeten laten wijzen, zodat de koppeling zo recht mogelijk blijft, en de assen uitgelijnd zijn.
    Als je twee assen onder zo'n grote hoek wilt aandrijven heb je een dubbele kruiskoppeling nodig.

    Kijk even na wat de voorkeursrichting van de motor is, de meeste automotoren zijn getimed met een voorkeursdraairichting; de kant waarin de motor het snelst draait, neem je als draairichting voor de prop.
    De prop wordt niet vastgezet op de as door 'm er alleen op te draaien, daar hoort een extra moer voor waartegen je de prop kunt conteren.
    Of het een links- of rechts draaiende prop betreft, maakt niet zoveel uit.

    Als de schroef onder de boot zit, dan is een 35 mm prop al aan de forse kant, vuistregel is om de prop niet groter te nemen dan de diameter van de motor, een Graupner 2318.37,5 is bedoeld voor een oppervlakte aandrijving (steeds maar één blad in het water) en een Speed 600 motor, een niet gekoelde automotor zal dit maar heel kort kunnen trekken.

    Groeten, Jan.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.613
    Antenne is een coax kabel. Een binnengeleider met daar omheen een gevlochten buitengeleider. De afmetingen zijn zeer kritisch. Als de antenne niet met een connector op de print zit, maar is gesoldeerd dan is zelf vervangen vrijwel onmogelijk.
     
  12. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Hoi Jan,

    Nee hoor val niet in de verdediging, ben me een beetje aan het ergeren aan mezelf.
    Ik heb mij op veel fronten en takken veel zelf aangeleerd maar dit vind ik wel een stukje oud vuil.
    Ik heb die stekker eens getest op die thr aansluiting en de motor begint direct te lopen zonder dat ik de afstandbediening inschakel.
    Als ik dan de hendel naar mij toe trek stopt hij en laat ik hem langzaam los gaat de motor lopen, duw ik hem naar voren draaid de motor de andere kant op zoals jullie al melden dat dit met dat dingetje moest kunnen.
    Snap alleen even niet hoe ik nu die remote krijg ingesteld dat de motor niet loopt als ik die hendel niet indrukt en pas gaat lopen als ik dat wel ga indrukken.
    Reverse in deze situatie heb ik al getest maar geen succes.

    Inderdaad staat op dat motortje een draairichting die gewenst is.

    De tips die jullie mij nu geven gaan mee in onze nieuwe boot.
    Water koeling hadden ze helaas niet op voorraad komt pas binnen als wij op vakantie zijn en die 2de motor ook pas :(
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.613
    In een eerdere reactie heb ik aangegeven dat de ESC de eind- en waarschijnlijk ook de middenstand moet inleren. Dat heet calibreren. In de handleiding van de ESC staat hoe je dat moet doen. Daarna weer de ESC de eind en middenstand en zal hij goed reageren. Met het reversen an het kanaal los je dit niet op.
     
  14. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Ik heb net even de handleiding van die ESC (T2M ESC-50) bekeken , tis 1 a4-tje, maar daar staat niets in van kalibreren.
    De exacte naam van die ESC is https://www.shamrock-maastricht.nl/T2m-Aquaspeed-50-T6830_1675.html
    Denk dat die niet programmeerbaar is, kom niks ervan tegen via google.

    In een andere post op dit forum staat een copy van de handleiding.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2018
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.293
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Als je de regelaar aansluit aan de ontvanger zonder dat de zender ingeschakeld is, dan weet die stakker niet wat 'ie moet doen (geen zendersignaal).
    Altijd éérst de zender inschakelen en dan de ontvanger, uitschakelen in omgekeerde volgorde.

    Jouw zender heeft een boel in- en afstelmogelijkheden, duik eens in de gebruiksaanwijzing om uit te vogelen hoe je het throttle kanaal neutraal instelt, zodat de motor stil staat als de trigger in de middenstand staat.

    Waterkoeling op een borstelmotor werkt het beste als je cankoeling en borstelkoeling combineert.
    Hier een paar foto's van hoe ik het bij onze westrijdboten met borstelmotoren oploste:

    http://www.modelbouwforum.nl/media/borstelkoeling01.117146/full

    http://www.modelbouwforum.nl/media/borstelkoeling01.117146/full

    http://www.modelbouwforum.nl/media/borstelkoeling01.117146/full

    Twee messing pijpjes op de can (als de ijzer ring niet afneembaar/aanwezig is, op de can solderen met een grote bout, zodat je snel kunt werken, magneten houden niet van teveel hitte) en twee pijpjes op de aansluitlippen (bij een automotor op de borstelhouders) en verbinden met siliconenslang.
    Bij onze wedstrijdboten met getunede 600 motoren was deze minimale koeling net voldoende om in 6 minuten vol gas de accu leeg te varen.

    De koelspiralen die je kunt kopen zijn aanzienlijk minder effectief, omdat ze niet strak aansluiten op de motorcan, de meeste warmte wordt gegenereerd bij de koolborstels, niet op de can, daar koel je hoofdzakelijk de magneten.

    Groeten, Jan.
     
  16. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Zender geprobeerd , staat op neutraal en nog hetzelfde resultaat, begin er langzaam een punthoofd van te krijgen.
    Die koeling is zeer interessant, toch ook eens onderzoeken.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.293
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Pascal,

    Misschien ten overvloede, maar staat de trim ook in het midden, sommige zenders (en regelaars) zijn hier verschrikkelijk narrig in...
    Ga anders eens met de hele handel bij de leverancier van de spullen langs en laat het je uitleggen.
    Op afstand uitvogelen wat er mis is, is in dit soort zaken, altijd lastig, ik kan je alleen maar vertellen wat ik zelf in deze situatie heb geprobeerd.

    Groeten, Jan.
     
  18. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Ik zal vanavond nog eens alles nalopen.
    Ben al zover dat hij een kant uitdraait als ik de hendel naar mij toe trek en de andere kant uit als ik van mij afduw.
    Alleen blijft de motor nog wel eens draaien als hij in de neutraal staat, dus beetje beweging heb ik al naar beide kanten, lichte troost.
    Helaas lukt mij dat niet om nog langs te gaan voor onze vakantie , dus nog even zelf door stoeien en eens kijken wat jij aanhaalde.
     
  19. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Lent
    Vervang de regelaar eens door eens door een servo, dan kun je zien of die wel de complete uitslag maakt en daadwerkelijk andersom beweegt als je de reverse in de zender omschakelt.

    Zo sluit je eenvoudig uit of het aan de zender/ontvanger ligt of de regelaar.
     
  20. pascalbianca

    pascalbianca

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Susteren-Limburg
    Ik heb hem aan het lopen.
    Had de trim neutraal staan en de motor liep.
    Heb de waarde van de hendel naar voren iets verhoogt en nu staat de motor stil in zijn neutraal en trek ik de hendel naar mij toe gaat hij vooruit en met de hendel naar voren gaat hij achteruit.
    Thx mannen voor jullie geduld en zeer goede hulp!!! :beer:
    Ik kan nu tenminste de boot gaan testen.

    Wat betreft die koeling wat Jan liet zien wil ik mij in verdiepen voor onze tweede boot.
     

Deel Deze Pagina