Aantal kilo lood?

• Topicstarter Topicstarter Pjke
  • Startdatum Startdatum
En dan maar hopen dat je je waterlijn diep genoeg genomen hebt, anders kun je alsnog gaan zwemmen.

Het juiste gewicht van een boot (ook een model) = het gewicht van het verplaatste water als de boot op haar waterlijn drijft.
Dit gaat ervan uit dat het ontwerp klopt!

Als er een lijnen plan is, kan je de waterverplaatsing uitrekenen via het oppervlak van het deel van de spanten dat onder de waterlijn ligt. Ik heb de methode niet paraat, maar kan die opzoeken.

Een praktische methode is de volgende. Markeer de waterlijn voor en achter op de boot. Maak de boot zeilklaar en plaats haar in het water. Leg dan net zoveel gewicht op het dek dat de waterlijn voor en achter op de boot het water net raakt. Je weegt het toegevoegde gewicht en je hebt het netto gewicht van je bulb.

Giet de bulb en breng die op het gewenste gewicht. Markeer het zwaartepunt van de bulb. Plaats je boot weer in het water. Leg de bulb op je dek en verschuif het lood zodanig tot je boot weer op de waterlijn drijft. Markeer het zwaartepunt van de bulb op je dek.

Nu behoef je slechts de bulb aan de vin te bevestigen, zodanig dat het bulb zwaartepunt loodrecht onder het gemarkeerde punt op je dek ligt. (loodrecht mbv de waterlijn)

Hoop dat dit helpt.
Groet
Wim Bakker

@wim bakker: wat bedoel je met "Markeer het zwaartepunt van de bulb." ? bedoel je echt het zwaartepunt van de bulb of zwaartepunt van je boot? waarom moet je het zwaartepunt van de bulb weten?

en "Markeer het zwaartepunt van de bulb op je dek." bedoel je bij dit dat je de plaats aanduidt waar je lood onder de waterspiegel moet komen?

Groet Pj

De losse (nog niet gemonteerde) bulb heeft natuurlijk een eigen zwaartepunt. Uitgaande van de klassieke druppelvorm op ongeveer 1/3 van de voorzijde. Dit is het aangrijpingpunt van alle krachten op de bulb.
Dit punt moet dus onder het zwaartepunt van de losse (nog niet met bulb uitgerustte) boot komen.
Immers: Als je de (zware) bulb te ver naar achteren plaatst, ziet je zeilbootje er misschien we; "racy" uit, maar presteren: ho maar.
Zwaartepunt bulb moet dus onder zwaartepunt boot komen.

(En ja, ik weet het: dit is niet altijd goed; bij zwaar weer zou het beter zijn om je bulb iets verder naar achteren te zetten. Graupner heeft daar met haar Race Micro Magic op ingespeeld door de kiel verplaatsbaar te maken. Maar da's weer een hele andere discussie...)

@Pjke
Ik bedoel eerst het zwaartepunt (= punt waar het gewicht samenkomt) van je lood. Dit vind je door het lood op een stokje of potlood oid. te balanceren.
De bedoeling is dat dit punt in lijn komt met het "zwaartepunt" van je boot. Een betere term dan zwaartepunt als het om een boot gaat is lateraalpunt. Het echte zwaartepunt van de boot, zonder kiel, is niet zo interessant. Je wil graag rekening houden met de eventueel verschillende volume's van voor- en achterschip. Dit doe je door het lood te schuiven over de middellijn van je dek. Als de zaak op de waterlijn ligt heb je het lateraalpunt van je boot gevonden.

Groet
Wim Bakker

Hallo,

Weet iemand dan meschien hoe zwaar de kiel moet zijn van een abn amro van 1,10m lang :?:
Alvast bedankt.

Joeri

Volgens mij zijn er diverse bouwverslagen van de abn amro's van rond de meter. Ik zou zeggen neem ze eens door.

hoi,

Ik zelf heb mijn boot zelf ontworpen en gebouwd.
Romplengte 1,8m
Breed 0,6m
Diepgang 0,45m
Zeiloprvlak ca1.5m2
Kiel gewicht 12,5kg
Totaal gewicht 22kg

Kijk ook een naar de K-Klasse
Totaal gewicht volgens meet brief 17,2kg met een kiel van 12kg.
Mijn vuist regel is ca de helft van totaal gewicht is ballast.

@jorik
Gevaarlijke vuistregel.
Mijn M weegt 4,9 kg met 3,4 kg lood
Mijn IOM weegt 4 kg met 2,5kg lood + kielvin
Mijn A klasser weegt 23 kg met 17 kg lood
Mijn 6M weegt 17kg met 12kg lood
Veel succes
Groet
Wim Bakker

hoi
Het hankt ook af van breedte van de romp en lengte van kiel.
Hoe breeder de romp en hoe langer de kiel deste minder ballast tot een max.

Gr Jorik

Back