Aantal Turns ?

Bij electro motoren wordt vaan gesproken over het aantal turns.
Wat is het gevolg van meer of minder turns, waar moet ik op letten?

No. of Stator Arms ................................................ 12
No. of Magnet Poles ............................................... 14
Motor Wind .............................................. 5 Turn Delta
 
het aantal windingen hoef je niet op te letten als normale consument.
kv is de belangrijke parameter.
in principe is er een linear verband tussen het aantal windingen en kv maar om verschillende motoren met elkaar te vergelijken is het kv handiger omdat dit ook nog afhankelijk is van de magneten, hoogte en diameter stator etcetera.

kv staat voor het aantal toeren per volt dat de motor onbelast draait.
Voor helis is het vrij simpel. Je hebt een gewenst toerental op de kop, een overbrengverhouding en aantal cellen lipo, van daaruit kun je gewenste kv berekenen.
Zijn ook een hoop calculators voor te vinden zoals
HS Calculator
 
humz..

volgens mij heeft de ts het over een brushed motor?
die werken met turns, een borstelloze niet
maar over borstelmotoren en hun turns etc weet ik eigenlijk compleet 0..
 
Aha..
Dit is de eerste keer dat ik dat bij een brushless zie..
Ik dacht altijd dat ze dat gebruikten om aan te geven wat voor vergelijkbare borstelmotor ertegenover stond
 
Jammer dat Scorpion het turns gezever weer afgestoft heeft Guus. Het is zelfs al bij elektro auto's uitgestorven, gelukkig. Het is een zinloos/weinigzeggend/overbodig motorparameter, het getal geeft het aantal wikkelingen per statorpool aan. Eén draadje of honderd draden parallel gewikkeld maakt niet uit. Werken met aantal turns maakt het onmogelijk om motoren te vergelijken.

Kv is het relevante getal, daarin zijn alle motorvariabelen die invloed hebben op het toerental verdisconteerd (o.a. magneetsterkte, aantal stator- en magneetpolen, aantal turns, motorgeometrie, materiaalconstanten), en daardoor kun je daarmee verschillende motoren vergelijken, ook met motoren van andere getallen.

Kv x turns = constant (ongeacht of je nu 1 of 100draden parallel wikkelt).
Ergo, hoe hoger het aantal turns (windingen), hoe lager Kv (in toeren per volt), en hoe hoger Kt (koppel per Ampère). Kv x Kt = 1 in SI-eenheden.


Eigenlijk is de formule
toerental = Kv x (spanning - Im x Rm) (nullaststroom I0 laat ik buiten beschouwing)
waarbij
Im = stroom in Ampère.
Rm = totale elektrische weerstand in Ohm
Het is meteen duidelijk dat bij hogere stromen het toerental zal dalen. Ook duidelijk dat een lage weerstand beter is. Zou het hele systeem ideaal zijn, Rm = 0Ω, dan zou toerental niet zakken. Nog leuker, heli's zouden dan geen toerentalregeling nodig hebben, toerental blijft automatisch gelijk bij wisselende belastingen.

Uitgebreider/beter verhaal door Joachim Bergmeyer. Het gaat over brushed motor maar aangezien brushless motoren gewoon brushed motoren zijn met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. mechanische (koolborstels en collector) is het verhaal voor brushless motoren hetzelfde.
Inside Story - February 2003 - RC Groups
flbeagle.rchomepage.com/research/4_consts_paper_ver_02.pdf
 
Eigenlijk is de formule
toerental = Kv x (spanning - Im x Rm) (nullaststroom I0 laat ik buiten beschouwing)
waarbij
Im = stroom in Ampère.
Rm = totale elektrische weerstand in Ohm
Het is meteen duidelijk dat bij hogere stromen het toerental zal dalen.

Sorry Ron, hoewel je formule klopt, en alles wat je zegt waar is, zeg je het op een dusdanige manier, dat het volkomen verkeerd opgevat kan worden voor mensen die niet een volledig begrip hebben....

Het is niet zo dat het toerental zal dalen als de stroom toeneemt (oorzaak: stroom toename, gevolg: toerental daling) want stroom kan bij onveranderde spanning niet zomaar toenemen.

Het is zo, dat als bij gelijk blijvende spanning, het toerental naar beneden gedwongen wordt (bijv. toenemende belasting door pitch geven), de factor (Spanning - (Im x Rm)) af moet nemen.... aangezien spanning én Rm constant verondersteld mogen worden, zal dus noodgedwongen Im groter moeten worden....

De toename van de stroomsterkte bij gelijkblijvende spanning is dus een gevolg van de afname van het toerental onder belasting. Het afnemen van het toerental kan nooit het gevolg zijn van een toename van de stroomsterkte....

En als je het op die manier bekijkt, dan word het ook logisch, dat hoe lager de Rm, hoe meer de stroom moet toenemen voor een bepaalde toerental daling. Aangezien het opgenomen vermogen evenredig is aan de stroom, is dan ook duidelijk dat een motor met lage Rm minder in toerental zal dalen bij een belastingsverandering, dan een motor met een relatief hoge Rm

Groet, Bert
 
Jammer dat Scorpion het turns gezever weer afgestoft heeft Guus. Het is zelfs al bij elektro auto's uitgestorven, gelukkig. Het is een zinloos/weinigzeggend/overbodig motorparameter, het getal geeft het aantal wikkelingen per statorpool aan. Eén draadje of honderd draden parallel gewikkeld maakt niet uit. Werken met aantal turns maakt het onmogelijk om motoren te vergelijken.

Kv is het relevante getal, daarin zijn alle motorvariabelen die invloed hebben op het toerental verdisconteerd (o.a. magneetsterkte, aantal stator- en magneetpolen, aantal turns, motorgeometrie, materiaalconstanten), en daardoor kun je daarmee verschillende motoren vergelijken, ook met motoren van andere getallen.

Kv x turns = constant (ongeacht of je nu 1 of 100draden parallel wikkelt).
Ergo, hoe hoger het aantal turns (windingen), hoe lager Kv (in toeren per volt), en hoe hoger Kt (koppel per Ampère). Kv x Kt = 1 in SI-eenheden.


Eigenlijk is de formule
toerental = Kv x (spanning - Im x Rm) (nullaststroom I0 laat ik buiten beschouwing)
waarbij
Im = stroom in Ampère.
Rm = totale elektrische weerstand in Ohm
Het is meteen duidelijk dat bij hogere stromen het toerental zal dalen. Ook duidelijk dat een lage weerstand beter is. Zou het hele systeem ideaal zijn, Rm = 0Ω, dan zou toerental niet zakken. Nog leuker, heli's zouden dan geen toerentalregeling nodig hebben, toerental blijft automatisch gelijk bij wisselende belastingen.

Uitgebreider/beter verhaal door Joachim Bergmeyer. Het gaat over brushed motor maar aangezien brushless motoren gewoon brushed motoren zijn met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. mechanische (koolborstels en collector) is het verhaal voor brushless motoren hetzelfde.
Inside Story - February 2003 - RC Groups
flbeagle.rchomepage.com/research/4_consts_paper_ver_02.pdf

Dag Ron, dit klopt mijn inziens slechts gedeeltelijk.
Kwa bouw is een brushless een omgekeerde brushed.
De formule die je opgeeft is enkel van toepassing op brushed, waar je je magnetische flux kan regelen dmv een statorwinding op magnetisch blik.

Bij brushless is het magnetisch veld niet regelbaar omdat dit een permanente magneet is (op rotor). het toerental wordt bij een brushless geregeld door een frequentie-sturing van de stator-wikkeling. Aanderzijds wordt koppel geregeld met de amplitude (aanlopen ed)

Een brushed wordt met dc aangestuurd en mechanisch in de motor geconverteerd naar ac. terwijl je een brushless met ac aanstuurt.

Maar wat ht belangrijk is, is 't feit dat turns ed niet belangrijk zijn. Met een betere magneet kan je minder turns bereiken, met dunnere wikkeldraad kan je meer turns bereiken; allemaal niet relevant voor de gebruiker.





Mijn inziens: kV én piekvermogen, daar weet je in feite alles mee.
Hou rekening met 't feit als je een hoge kV motor op bv 70% van z'n max RPM laat draaien, je ook maar 70% van z'n maximaal vermogen ter beschikking hebt... (vermogen= koppel*toerental; en koppel=constant bij el motor)
 
De gegeven formule geldt voor de combinatie brushless motor + regelaar, het systeem, inderdaad beter om dat erbij te vermelden. Gedraagt zich hetzelfde als motor met borstels, elektronsiche commutor i.p.v. mechanisch. Een PM BLDC (permanten magnet brushless dc) motor 'stuurt' de regelaar d.m.v. BEMF-signaal en nuldoorgangdetectie in de regelaar, de motor is de baas.

Simpele ombouw van brushed naar brushless. Beschreven in het vierde en vijfde experiment:
http://home.solcon.nl/gjkool/brushlessE1.html
 
Back
Top