Jammer dat Scorpion het
turns gezever weer afgestoft heeft Guus. Het is zelfs al bij elektro auto's uitgestorven, gelukkig. Het is een zinloos/weinigzeggend/overbodig motorparameter, het getal geeft het aantal wikkelingen per statorpool aan. Eén draadje of honderd draden parallel gewikkeld maakt niet uit. Werken met aantal turns maakt het onmogelijk om motoren te vergelijken.
K
v is het relevante getal, daarin zijn alle motorvariabelen die invloed hebben op het toerental verdisconteerd (o.a. magneetsterkte, aantal stator- en magneetpolen, aantal turns, motorgeometrie, materiaalconstanten), en daardoor kun je daarmee verschillende motoren vergelijken, ook met motoren van andere getallen.
K
v x turns = constant (ongeacht of je nu 1 of 100draden parallel wikkelt).
Ergo, hoe hoger het aantal turns (windingen), hoe lager K
v (in toeren per volt), en hoe hoger K
t (koppel per Ampère). K
v x K
t = 1 in SI-eenheden.
Eigenlijk is de formule
toerental = Kv x (spanning - Im x Rm) (nullaststroom I
0 laat ik buiten beschouwing)
waarbij
I
m = stroom in Ampère.
R
m = totale elektrische weerstand in Ohm
Het is meteen duidelijk dat bij hogere stromen het toerental zal dalen. Ook duidelijk dat een lage weerstand beter is. Zou het hele systeem ideaal zijn,
Rm = 0Ω, dan zou toerental niet zakken. Nog leuker, heli's zouden dan geen toerentalregeling nodig hebben, toerental blijft automatisch gelijk bij wisselende belastingen.
Uitgebreider/beter verhaal door Joachim Bergmeyer. Het gaat over brushed motor maar aangezien brushless motoren gewoon brushed motoren zijn met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. mechanische (koolborstels en collector) is het verhaal voor brushless motoren hetzelfde.
Inside Story - February 2003 - RC Groups
flbeagle.rchomepage.com/research/4_consts_paper_ver_02.pdf