aantal vragen

• Topicstarter Topicstarter halloow
  • Startdatum Startdatum
H

halloow

Guest
ik wil gaan beginnen met modelvliegen, maar heb nog een paar vraagjes:
- kan ik zonder ooit iets gevlogen te hebben met een helikopter beginnen? of moet ik gewoon een vliegtuig nemen
- wat is het bereik van een zender?
- wat is geschikte helikopter om te beginnen? (of vliegtuig, liefst bouwpakketje, en waar een camera in kan worden gezet)
- hoe snel vliegt een beginners helikopter of vliegtuig?

halloow zei:
ik wil gaan beginnen met modelvliegen, maar heb nog een paar vraagjes:
Daarvoor zijn we hier verzameld.

- kan ik zonder ooit iets gevlogen te hebben met een helikopter beginnen? of moet ik gewoon een vliegtuig nemen
Onder begeleiding van een goede instructeur is dit allemaal mogelijk.

- wat is het bereik van een zender?
ongeveer 5 kilometer onder goede omstandigheden.

- wat is geschikte helikopter om te beginnen? (of vliegtuig, liefst bouwpakketje, en waar een camera in kan worden gezet)
Ga eens langs bij de dichtsbijzijnde modelvliegclub.

- hoe snel vliegt een beginners helikopter of vliegtuig?
redelijk langzaam, maar kan ook best wel snel gaan.

is het niet zelf aan te leren? vliegtuig anders, helikopter zal dan toch wel te moeilijk worden, ik woon op het platteland dus kan wel gewoon gaan vliegen bij me thuis ofzo

edit: hoe hoog kan een vliegtuigje eigenlijk?

Modelvliegen is wel zelf te leren maar dan moet je een dikke huid, veel geduld en een dikke portemonnee hebben. De eerste keren zal je vliegtuig onherroepelijk neerstorten om van een heli maar niet te spreken. Je moet dus goed tegen al die tegenslag kunnen en veel geld hebben om alles steeds weer te repareren of nieuw te kopen. Natuurlijk zijn er modelletjes te koop die heel veel kunnen hebben maar daarvan zijn de vliegeigenschappen meestal wat magertjes. Je kunt er de basis mee leren maar wanneer je dan overstapt naar een "beter" model moet je weer voor een deel opnieuw beginnen. Al met al zal het je minstens een jaar kosten om redelijk vliegen te leren.
Sluit je je aan bij een vereniging dan wordt het verhaal wel even anders. Wanneer je daar onder leiding van goede instructeurs leert te vliegen neem je veel minder risico's. De tijd die je nodig heb om te leren vliegen kan onder gunstige omstandigheden halveren. Een 1/4 tot 1/3 minder tijd is echter reëler. Wat vooral veel minder zal blijken te zijn is het aantal crashes en de daaraan verbonden kosten. Helemaal zonder brokken kom je er niet vanaf, ik zou je voorliegen als ik dat zou beweren.
Bovendien is het binnen de meeste verenigingen best een gezellige boel. Je leert er nog veel meer dan vliegen alleen. Ook het afstellen van de motor, onderhoudstips en bouwtips doe je daar op.
Mijn advies zal je niet verbazen, ga naar een club! Dat heeft naar mijn mening alleen maar voordelen.
O ja, hoe hoog kan een modelvliegtuig. Zo hoog als jij hem nog goed kan zien. Het zendbereik is zo in de vrij lucht minimaal een kilometer of 5 maar als een gemiddeld model op zo'n 300 meter hoogte is zie jij hem al niet best meer. Hoe slechter het model zichtbaar is hoe lastiger het te besturen is. In zo'n geval zal je hem al snel naar beneden laten komen.

halloow zei:
is het niet zelf aan te leren? vliegtuig anders, helikopter zal dan toch wel te moeilijk worden, ik woon op het platteland dus kan wel gewoon gaan vliegen bij me thuis ofzo
Ja, helaas slechts een kans van 2,5 tot 3 % dat het je ook echt lukt. Maar wel een kans van 40 tot 75% dat je daarbij schade en/of problemen voor derden veroorzaakt. Niet in de laatste plaats voor alle andere Nederlandse modelvliegers die door jouw toedoen hun al wankele positie in onze samenleving nog verder in gevaar zien komen doordat jouw 'ongelukje' breeduit in de media verschijnt.
Maar niet doen dus.... gewoon even de dichtsbijzijnde club opzoeken en je daar laten opleiden tot verantwoordlijke modelvlieger.

halloow zei:
edit: hoe hoog kan een vliegtuigje eigenlijk?
Het huidige wereldrecord is ruim 8 kilometer, maar dat mag hier nergens....

Beetje oftopic:

Het huidige wereldrecord is ruim 8 kilometer, maar dat mag hier nergens....

Ik snap best dat zo'n hoogte niet veilig is, maar is het echt verboden ?? Zo ja hoe hoog mag je in Nederland dan vliegen ??

PS: Op 8km zie je het model niet hoe doen ze dat ?? met camera? Ernaast gaan vliegen met een 1 op 1 ???

Laurens

hoe hoog mag je in Nederland dan vliegen ??
En zie hier het antwoord :wink:

De maximale vliegthoogte staat genoteerd in de wet:

zie FAQ => Regeling Modelvliegen

En hierin staat vermeld:
Artikel 6. Radiografisch bestuurde modelvliegtuigen

1.Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig mag niet hoger vliegen dan 300 meter boven de grond of het water.
2.Een groot radiografisch bestuurd modelvliegtuig dat is voorzien van een verbrandingsmotor of een elektromotor mag niet hoger vliegen dan 100 meter boven de grond of het water.

En onder Groot modelvliegtuig wordt verstaan:
groot modelvliegtuig:
een modelvliegtuig waarvan het totaal startgewicht meer dan 5 kg doch niet meer dan 20 kg bedraagt;

Dus hier heb je je antwoord.

Greetingz,
Berto.

oei :|

Wij vliegen (soms) veel hoger. Een paar clubleden hebben een zwever met hoogtemeter. Die komen ver boven de 300 m. Ik vlieg zelf met een 7.5 cc kistje, maar dat heb ik nog nooit gewogen. Ik vlieg er ruim over de 100m mee mischien ook wel over de 300m dat weet ik niet zeker.

En dan is het nog militair trainingsgebied ook :cry:

Ik heb er nog ooit iemand over gehoord bij ons op de club en iedereen vliegt vrolijk verder :D

En zo gaat het veelal.

Jouw kist met een 7,5cc zal zeker niet onder het kopje "groot modelvliegtuig" vallen want de 5 kg zal ie wel niet halen (of je moet er heel veel aan gerepareerd hebben maar dan vliegt ie ook wel als een dweil :| ) dus je mag tot de 300mtr.

De echt Grote zwevers wegen veelal meer dan 5kg en die zijn dan veelal ook in "overtreding" en wat denk je dan van de sleepkisten die de zwevers omhoog brengen?

Die wegen veelal wel meer dan 5 kg (kijk naar mijn Snoopy II TW deze gaat rond de 7 kg wegen :( en heeft dan nog maar een 35cc benzine motor voorop), dus ook ik zal geregeld in overtreding gaan 8O

En net zoals Ron al aangeeft heb je nog te maken met eventuele plaatselijke regels.

Ach, aan de andere kant vliegt 95% zowiezo al niet volgens de wet rond, want wie heeft zijn adres nou in zijn modelvliegtuig staan :?

Dat zullen er niet al te veel zijn :lol:

Gelukkig weten de dienders dit niet en als ze het al weten hebben ze gelukkig nog niet de mogelijkheid om met hoogtemeters de hoogte te gaan meten (wat sinds kort in de echte kleine luchtvaart wel wordt gedaan :( ).

Groet,
Berto.

@Bruno van Hoek

bedankt voor de link. Ik heb het hele verhaal gelezen. :!: :D

Laurens

Back