Aantal windingen

Vraag 1
Vaak zie ik bij de specs van regelaars het volgende staan:
Aantal windingen: 19
Dit zal wel te maken hebben met het maximaal aantal windingen van de motor die een regelaar aan kan.
Maar.... vaak zie ik GEEN opgave van het aantal wikkelingen bij een motor staan.
Hoe weet ik dan dat mijn regelaar die motor aan kan.

Vraag 2
Als bij de motor staat: Stroomopname belast bijvoorbeeld 15A moet dan mijn regelaar minimaal 15A zijn ? met daarbij een veiligheidsmarge.

Vraag 3
Wat is het verschil tussen een binnen en een buitenloper ?

Pendelaar

Antwoord 1:
Over het algemeen is het zo dat hoe minder het aantal wikkelingen hoe meer stroom de motor gebruikt en hoe sneller hij draait. Dit klopt niet voor 100%, er spelen nog meer factoren mee maar die kunnen we hier voor het gemak "vergeten".

Antwoord 2:
Ja, maar dan is de vraag hoe groot moet die marge dan zijn? Dat is moeilijk te zeggen, er zijn mensen die 10% genoeg vinden en anderen denken meer aan 30%. Aan jou de keuze.

Antwoord 3:
Een binnenloper ziet er uit als een "normale" motor. In de motor zit het anker dat ronddraait in het huis tussen de wikkelingen.
Een buitenloper heeft de wikkelingen op de stator zitten waar het "huis" omheen draait. Dat huis zit vast aan de as zodat die ook meedraait.
Grofweg gezegd is een binnenloper een motor met een hoog toerental en een wat gering koppel. Een buitenloper draaid langzamer maar heeft een duidelijk hoger koppel.
Je zou een binnenloper kunnen vergelijken met een benzine motor. Dan is een buitenloper een diesel motor.

@Ron en Ernst,

Nu snap ik echt waarom jullie de onderscheiding onlangs mochten ontvangen.
Het lijkt wel of jullie zitten te wachten op vragen zodat jullie weer een antwoord kunnen geven.

Mijn vragen zijn in iedergeval weer uit de wereld geholpen.

Bedankt

Pendelaar

Vaak zie ik bij de specs van regelaars het volgende staan:
Aantal windingen: 19
Dit zal wel te maken hebben met het maximaal aantal windingen van de motor die een regelaar aan kan.

Nee het minimum aantal windingen dat de motor moet hebben.

Een 19T regelaar kan een ook 21T motor maar met een 17T moter loop je flink kans dat je hem opsmoort. Een 17T presteerd minder dan een 12T motor.
Een topregelaar kan tot 5T aan
maar de ben je bijna 200euro kwijt. een T

@Ron.

Even een vraag. Het principe van een borstelloze motor is mij bekend, maar van de toepassing op modelbouw gebied ben ik niet op de hoogte. Jaren lang ben ik werkzaam geweest in de consumenten electronica en alles wat maar een motor heeft is borstelloos. Jij schrijft over toeren per volt, maar een borstelloze motor heeft geen toerental wat van de spanning afhankelijk is, tenzij gestuurd door een VCO. Zover mij bekend is alleen het koppel van invloed op de spanning en is het toerental afhankelijk van de frequentie. Graag enige uitleg.

Groetjes Hans.

Hans, 'onze' borstelloze motoren zijn niet anders dan motoren met mechanische commutatie waarbij de regelaar de commutatie verzorgd. De regelaar wordt in feite aangestuurd door de motor.

Zowel bij motoren met koolborstels als bij borstelloze motoren, blijft het toerental oplopen tot de generatorspanning gelijk is aan de (opgelegde spanning minus weerstandsverliezen).

Back