Aanval op PayPal account

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door brutus, 23 jun 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Ik kreeg vandaag een duitstalig e-mailtje, ogenschijnlijk van PayPal, wat vermeldde dat er een aanval op mijn persoonsgegevens plaats gevonden had.

    Dit is de letterlijke (gekopiëerde) tekst van die e-mail:

    Sehr geehrte/r PayPal Nutzer,

    mit Bedauern müssen wir Sie darüber informieren, dass ein Angriff auf Ihre persönlichen Zahlungsdaten stattgefunden hat.

    Was ist passiert?

    Mit den widerrechtlich erlangten Daten wurde am 20. Juni 2013 ein PayPal-Konto eröffnet.

    Infolge einer verdächtigen Zahlung, hat unser Sicherheitsteam das erstellte PayPal-Konto vorsorglich gesperrt.

    Wie geht es jetzt weiter?

    1. Besuchen Sie unsere Verifizierungs-Webseite
    2. Loggen Sie sich ein
    3. Füllen Sie sorgfältig das Verifizierungsformular aus

    Bei einer Übereinstimmung Ihrer Daten mit denen in unserer Datenbank, wird das erstellte PayPal-Konto umgehend gelöscht.

    (hier stond een "nu bvestigen" knop die mijn beveiiging tegen hield)

    Ihr Paypal-Sicherheitsteam Sie möchten mit uns Kontakt aufnehmen?
    Am einfachsten geht das unter www.PayPal.de/kontakt.
    Unsere Kundenhotline erreichen Sie unter 0180 500 66 27
    (Mo.-Fr. 8.00 bis 21.30 Uhr und Sa.-So. 9.00 bis 19.30 Uhr. Für Anrufe aus dem Festnetz fallen maximal 14 Cent/Min. an, aus Mobilfunknetzen sind es maximal 42 Cent/Min.)


    Komt iemand dit bekend of normaal voor?

    Ik ben namelijk bang, dat dit een poging is om achter mijn gegevens te komen, normaal gesproken houd mijn beveiliging geen knoppen en afbeeldingen van PayPal tegen namelijk (maar normaal krijg ik ze ook in het Nederlands)

    Ik vind dit maar raar, omdat ze het hebben over dat er met mijn gegevens een PayPal account geopend is, en dat lijkt me zo stug, want ik heb al een PayPal account.... Bij mijn weten kun je er geen tweede openen.... of wel?

    Verder is het tijdstip van versturen een beetje vreemd: Vanmorgen (Zondag 23-06) vroeg, om 01:32....
    Voor een geautomatiseerd systeem kan het, maar is het raar dat het drie dagen duurt voor het systeem een melding genereert, voor handmatig gegenereerde meldingen zou je kantoortijden verwachten, toch?

    Groet, Bert
     
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    ik zou deze mail maar eens doormailen naar PayPal nederland
    ik heb zelf ook PayPal maar zou me geen raad weten
    sorry dat ik je niet kan helpen
    meld het wel even wat PayPal als antwoord terug mailt aub
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bert, ik zou bij www.paypal.com inloggen met mijn account en dan via "contact met ons opnemen" in de onderste regel een berichtje sturen of een telefoontje plegen (wat overigens een 0900 nummer is).
    Ik vertrouw dit ook voor geen meter.

    Groet,

    Ad
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een clever idee....

    Dank!

    EDIT: Dit kopiëer ik van een eerder, geverifiëerde PayPal melding:

    Hoe kunt u een spoof of phishing bericht herkennen?

    Als Nederlandstalige PayPal-rekeninghouder zult u berichten van PayPal altijd in het Nederlands ontvangen. Wij spreken u altijd aan met uw voor- en achternaam of de bedrijfsnaam van uw PayPal-rekening. Wij vragen nooit om gevoelige informatie zoals rekening- of creditcard gegevens. Onjuist taalgebruik, spelfouten of afwijkende termen duiden op vervalsing. E-mails waarin met klem wordt verzocht een bepaalde actie direct uit te voeren omdat uw rekening gevaar loopt of berichten waarin haast is geboden omdat uw account anders geblokkeerd gaat worden, zijn onbetrouwbaar en kunnen op phishing duiden. Klik, in geval van twijfel, nooit links in verdachte berichten aan. Klik hier om te lezen hoe u zich tegen spoof en phishing kunt beschermen.

    Lijkt me duidelijk!

    Ik ga hem doorsturen, mogelijk kan PayPal er wat mee (denk het niet) maar verder keil ik hem gewoon weg.
    Groet, Bert
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    idd, niet reageren op deze mail, ziet uit op vissen naar jou gegevens om dan snel je acount en bankrekeing leeg te plunderen.

    Wel via je normale ingang van paypal inloggen en dan die mail met alle eigenschappen doorgeven aan paypal zelf. Zij gaan er dan wel achteraan.
    Ik krijg dit soort mails ook regelmatig van verschillende banken (nationaal zowel internationaal) zelfs terwijl ik daar helemaal geen rekening heb.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Zo kreeg ik vorig jaar een mailtje van "paypal" dat er iets met een recente betaling met mijn creditcard was misgegaan en of ik even wilde inloggen op de meegeleverde link.

    Nu viel dit nogal op want ik heb geen creditcard ( haha) en ten tweede inderdaad, werd ik niet bij voornaam aangesproken. Was overigens een NL talig mailtje.

    Ook dit netjes gemeld bij de echte paypal.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb melding gemaakt van het e-mail adres waar het vandaan kwam en korte beschrijving van wat er in stond.

    Zolang ik echter geen direct e-mail adres heb van PayPal, reikt mijn kennis niet om het mailtje direct door te sturen.
    Heb het dus nog even in de "deleted" box staan voor als PayPal het wil hebben, en ik wacht verder wel af.

    Ik heb er in elk geval NIET op gereageerd, en ik heb angstvallig de cursor afgelaten van alles wat er als link uitzag....

    Zojuist ook even de geschiedenis gecontroleerd, en er zijn geen vreemde betalingen gedaan met mijn PayPal rekening....

    Bedankt voor het meedenken allemaal!

    Groet, Bert
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Paypal mailtjes spreken je ALTIJD :!: :!: :!: met je volledige bij hun geregistreerde naam aan :!:

    Mailtjes met alleen geachte klant in welke taal dan ook gewoon in de prullenbak , dat zijn altijd phisingmailtjes :!:
     
  9. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Tip voor elke email welke je niet vertrouwd. Er staat meestal een link in de email. Houd je muis hier op zonder te klikken. Je krijgt dan de link te zien welke zou openen als je klikt.

    Je ziet al aan de link/url dat je niet naar de officiele site gelinkt wordt. Dat is het teken om de mail te wissen.

    Voorbeeld:

    www.ing.nl

    Houd hier de muis maar eens boven :)
     
  10. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Is duidelijk phishing. (vissen) een bank zal nooit vragen om je gegevens.
    Ook sturen ze nooit een zip of rar bestand.
    Ik heb van de week een phishing mail van amazone gezien, deze mensen schrokken heel behoorlijk.
    Er stond in dat de bestelling verzonden was. Ene flatscreen van 1000$ naar een adres in de states.
    Klik hier om je pakket te volgen.
    Hij dacht een vaderdag kado te krijgen, zij boos op hem wegens het kopen van een dure tv.
    Na alles te hebben gechecked via officiele kanalen, amazon site en bank bleek er gelukkig nog niets aan de hand.

    Tips:
    1 check alle links alvorens te klikken.
    2 gebruik alleen de officiele sites.
    3 wis altijd je creditcard of gekoppelde kaarten in paypal na betaling. Een wachtwoord valt te kraken, of via phissing te achterhalen.
    4 altijd je verstand gebruiken.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit is geen aanval op je Paypal account Bert, dit is een aanval op je intelligentie en op goed vertrouwen. Heeft geen zin om informatie uit dat mailtje naar Paypal te versturen, behalve voor de statistieken, ze verzuipen in de rommel en kunnen er niets aan doen.

    Om een beetje op de hoogte te blijven:
    www.security.nl


    En links hoeven niet te zijn wat ze lijken, klik maar eens op deze:
    http://www.security.nl
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ze dan niet gelukt.... ;)

    Nou... in de bevestigingsmail van mijn melding, vroegen ze er wel om, de phishing mail door te sturen....

    Dus dat heb ik maar gedaan.... :D

    Groet, Bert
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Der is geen "verificatie website" en kijk ook evne onderin de taakbalk als je op de link staat, of je DAADWERKELIJK wel op die site terecht komt als men zegt. (en of dat DE GOEDE website is)Daaraan zie je meteen of het klopt of niet, en 99,99999999% zul je zien dat dat niet het geval is...

    Daarnaast nooit via link in de mail klikken als he tom bankzaken en of ander belangrijke zaken gaat...
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb dit soort mailtjes ook ontvangen van Pay-pal en het zag er goed uit.
    Ik negeer alles van de e-mail wat met bankzaken te maken heeft.
    Als er iets is, bellen ze je wel.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... het was de eerste keer dat ik met zoiets te maken krijg....

    De meeste dingen zijn al verdacht in de inbox, deze zag er zo goed uit, dat ik echt even in verwarring was.

    Maar goed, het gevaar is afgewend.... :D

    Groet, Bert
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt idd geen 2e account aanmaken, maar zij kunnen dan wel jouw account wijzigen.
     
  17. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    En wat betreft het veilig uitzien van mailtjes.
    Let hier zeker mee op.
    Bij mij op het werk kregen we een keer een mail van "ING" en die zag er zo overtuigend uit dat ik zeker wel begrijp dat er mensen zijn die daarin trappen.

    Totaal geen spelfouten, alle gegevens van ING er netjes in verwerkt, linkjes naar goed opgebouwde sites noem maar op. Alles zat erin....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... je moet als eerlijke hardwerkende oplichter wel een beetje je best doen voor je geld....

    Het lijkt al bijna op werken.... ;)

    Groet, Bert
     
  19. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ja het lijkt de Nederlandse regering wel die wil ook van iedereen alles tot de laatste cent hebben.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... Er is geen bank die je vraagt om je account to controleren dus als je zo'n mail krijgt gewoon direct in de kliko knetteren of zeker niet op de bijgeleverde link klikken. Ik weet niet als je mailprogramma de link onder een adres kan laten zien (sommigen doen dat namelijk niet) maar Eudora laat de echte link zien als ik er met de muis op sta. Komt de link niet overeen met de link die in text weergegeven wordt of met de link die je normaal gebruikt (let ook op eventuele foutspelling!) dan ook niet eens klikken. Het alleen klikken kan al gevolgen hebben dat er iets van een keylogger op de achtergrond geïnstalleerd wordt.
     

Deel Deze Pagina