Aanvalshoek van een gepijlde vleugel

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door bdoets, 16 sep 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Dat snap ik, en dat was ook eigenlijk niet zozeer mijn punt.
    Ik snap dat als je invalshoek alleen sec bekijkt als de hoek tussen de koorde en de nog onbeïnvloedde aanstromende lucht, dat de invalshoek dan gelijk blijft.
    Maar door het effect van de zijwaartse beweging van de lucht is effectief een invalshoekverkleining én een koordevergroting aanwezig, waardoor een gepijlde "rechte" vleugel zonder washout, toch bij toenemende invalshoek of afnemende snelheid, pas aan de tip als laatste zal overtrekken... Dus als het goed is, zal dezelfde vleugel in rechte uitvoering een minder prettig overtrekgedrag vertonen als in gepijlde uitvoering. Dat bedoelde ik eigenlijk alleen maar....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2010
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, helemaal correct. Alleen verwacht ik dat het effect zeer klein zal zijn.

    Dirk.
     
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    zie het zo; bij positieve pijlstelling vliegen de tippen in de tipvortex updraft van de wortel.
     
  4. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Mijn excuses dat ik dit er zo tussendoorzet, maar ik krijg de indruk dat dit wel een leuke toevoeging kan zijn aan dit onderwerp. Het leek mij dat zeker wanneer de tippen van een gepijlde vleugel een negatieve washout hebben, de tippen in feite al last zullen krijgen van de upwash die door het centrale deel wordt gemaakt? Hier berust ook het principe van Outboard horizontal stabilisers (OHS)op.
    [​IMG]
    Het idee is dat de stabiliser zich niet in de downwash van de hoofdvleugel, maar in de upwash bevindt, waardoor hij bij een toenemende downwash juist een hogere invalshoek zal ervaren, in plaats van een lagere invalshoek als op een gewoon vliegtuig.

    Het leek mij een leuke toevoeging aan dit topic, het al dan niet plaatsen van de stabiliser aan je wingtip is eigenlijk een best vage overgang tussen een standaard vliegende vleugel.

    Ik ben er zelf in terecht gekomen via grondeffect voertuigen, waarbij je doormiddel van het OHS principe een verbeterde longitudinale stabiliteit kan krijgen, men hoopte er ook oscillaties in hoogte mee uit te kunnen dempen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Marijn
     

Deel Deze Pagina