Aanvulling op De HK500

Even voorstellen:
Mijn naam is Peter, kom uit het zuiden van ons land en ben pas op latere leeftijd begonnen met het ongeneeslijke heli-vliegen.

Inmiddels heb ik ook een HK500 besteld en zal dus nog wel eens een beroep op u allen doen m.b.t. de aanwezige kennis en ervaring.

Ik vind het wel vreemd dat de laatste reactie in het topic "De HK500" op 14 december 2009 geweest is; er zijn sinds die datum toch nog wel meer vragen en opmerkingen in deze discussie aan de orde geweest?

Groeten,

Peter.

Laatst bewerkt:
We hebben natuurlijk wel een strenge winter achter ons rug he.
Dan zal er wel niet veel gevlogen zijn
ps
Moest wel even een bril opzetten hoor anders kon ik het niet lezen:( :( :(
mvg
Frederik
Wel geen vlieger maar vaarder:D :D

HK 500 lessons learned...

Hoi,

Heb in het afgelopen half jaar ervaring opgedaan met de HK500.
Ik hoop voor je dat je de HK500 GT bedoeld...

De HK500 is echt slecht. Schroefjes zijn van te zacht materiaal...
Lagers lopen stuk...Asjes breken spontaan.:(

Wat bouw betreft is de GT velen malen beter, hier nog geen vreemde breuken of defecten aan gevonden. Ideaal om bekend te raken met de helisport. Bevalt het, kun je altijd nog naar een A merk overschakelen.

Veel plezier!!

Gr. Luc

Op mijn HK500 wil ik een HK 500 helimotor 1600 kV plaatsen.
Kan daar een lipo 4S 4400 mAh voor gebruikt worden of is dat te weinig?

Groeten
Peter

4S Lipo

Hoi Peter,

Zelf vlieg ik met 5s, en dat is voldoende om te leren vliegen en comfortabel rond te vliegen. (punt)
Had ik het nog eens moeten doen dan had ik 6s gekozen, ik merk met klimmen dat er best meer vermogen mag zijn. Ambieer je 3D dan moét je 6s vliegen.

Mijn advies: 4s niet doen!

Je moet tenminste een hoger KV nemen als je op een lagere spanning wilt gaan draaien.
De reden dat hij op 6s vliegt is om de stroom een beetje binnen de perken te houden.

Ze geven op 80A. Zeg dat hij op 6s rond de 60A zal trekken in sommige gevallen.

Dan zit je op 22,2x60= 1332Watt.

Wil je dit vermogen halen op 4s (4x3,7 = 14,8 ) heb je al 90Ampère stroom lopen.
Dus accu sneller leeg en de belasting op regelaar en motor zijn veel groter.

Op 6s draaien ze rond de 1600kv. voor 4s zou je dan ongeveer op 2500kv moeten zitten.
Wil je rustig rond vliegen met een niet al te hoge head speed zou je het rond de 2000kv kunnen zoeken.

Voor de accu geld dan ongeveer dat je een gelijk gewicht moet houden. Dus bv 6s 2400 weegt 450 gram. Dan kan je kijken voor een 4s accu van 450 gram. Nadeel is dat je met een beperkte accu ruimte zit dus let daar dan ook op. Ofwel risico is vrij groot dat je lood nodig gaat hebben op 4s.

Persoonlijk zou ik ook gewoon op 6s gaan. Kost tegen de 50 dollar. Dus best te overzien. Als je een 4s neemt met hogere capaciteit kan het best eens bijna net zo duur zijn.

Gr. Dennis

Back