aanzuiging waterpomp

• Topicstarter Topicstarter Richardvm
  • Startdatum Startdatum
R

Richardvm

Guest
Goeiemiddag allen,

ik ben bezig met de Norderney en wil om de motoren wat isolatie aanbrengen. Nu komt er het woordje koeling naar boven. Ik wil de motoren watergekoeld gaan maken, en dus een waterpomp installeren. Hoe zit dat met de aanzuiging?

Ik kan mij herinneren bij mijn vader op het schip (60m bij 7,20) dat wanneer wij aan het varen waren, er problemen waren met de dekwaspomp! Hij gaf valse lucht en verloor druk...

Daarnaast lijkt het mij mooi om die koeling aan de achterzijde van het schip eruit te laten komen. Is een waterpomp op de vaartregelaar erbij aan te sluiten? Want het lijkt me geen porem als er constant een enorme straal uit die koeling komt!

Alvast bedankt...

Hey

Ik denk dat het geen goed iedee is om de waterpomp bij de regelaar aan te sluiten en dit om de volgende reden die ik kan bedenken.
Als ge nu achteruit vaart (tenzij ge niet achteruitvaart, k'weet het soort botje niet wat ge gaat gebruiken) gaat het langs de wateraflaat, nu lucht aanzuigen, wat ik denk niet de bedoeling is.

Wat wel een mogelijkheid is voor waterkoeling is het water opscheppen.
Daarbij bedoel ik dat er ergens achter op de schoef of roer een buisje voorzien is die het water schept, door de snelheid die ge maakt zal het water erdoor geforceerd worden. Maar dit systeem is meer voor de speedboten.

En wat bedoelt ge met de aanzuiging van het water?

Groetjes.

Daar heb je inderdaad gelijk in... Is op zich wel op te lossen met een diodebrug..?? heeft iemand nog andere opties?

@aanzuiging

wanneer je gaat varen is er een kans dat het water langs de aanzuiging stroomt in plaats van er in...

Dat is waar. Maar met 1 ding rekening houden. Uw vaartregelaar moet nog sterk/ zwaar genoeg zijn. Hierbij bedoel ik dit.

Uw vaartregelaar is gemaakt voor een bepaald vermogen voor de motor of meerdere motors aan te sluiten. Ik zeg maar. Uw regeleaar kan 10A verwerken. Je motor die er op zit kan ongeveer 7A verbruiken. Speling 3A.
Als je waterpompje onder volle belasting ook eens 5A trekt zal de regelaar dat zeker niet leuk vinden en zal het doemp doem zeggen (opgestoken) Maar dit is zuiver een voorbeeld. Hou daar aub rekening mee.

Wat betreft het waterpompje. Die moet zo laag mogelijk in de boot gebouwd worden, liefst onder de waterlijn. Minst problemen met de aanzuiging.

Greetings.

hallo

ik heb achter de motoren en tussen de schroefassen een gaatje in het vlak geboord ,en een buisje er in gelijmd.
tussen de motoren ligt een ruitesproeierpompje van een bmw,hij zuigd nooit lucht , het blussertje op de stuurhut spuit een metertje of 3 ver
i.p.v een blusser kan je ook je motoren er mee koelen natuurlijk,al heb je misschien wel wat veel druk er op zitten dan. :wink:

groeten Marcel

Hallo,

Mee laten draaien met de motoren klinkt leuk maar er kleven ook wat nadelen aan mijn inziens nl.:

Bij draaiende motoren is er vaak sprake van een geforceerde luchtstroom door de motor middels een vin welke in de motor zit, zorg dus altijd dat een motor lucht door zijn zichzelf heen kan verplaatsen!!! het probleem is vaak dat bij een stilstaande motor deze geforceerde luchtstroom er ook niet is, immers de motor draait niet, op zo'n moment zal de warmte behoorlijk kunnen oplopen, heb je in jouw geval een pompje wat meedoet met de motoren staat hij ook stil..., wat verder nog een probleem zou kunnen zijn is dat zo'n pompje een minimale aanvangsspanning nodig heeft om het te kunnen doen, een motor zal denk ik eerder draaien dan dat zo'n pompje water gaat geven !!!!

Ik zou overwegen om eea parallel te laten werken middels een aparte regelaar voor de pomp welke je met een Y-kabel aan kan sluiten bij de regelaar voor de motor, deze regelaar kan er dan een zonder ompoolinrichting waardoor je pomp altijd een kant opdraait, ook kan je hem een hoger dan 0 Volt beginpunt geven, zodat je ook bij niet draaiende motoren een waterstraaltje uit de koeluitlaten hebt, en je motoren gekoeld worden..er zijn zelfs watergekoelde regelaars. :lol:

Tom Boere

Hoi

Ik zou ook een filter maken voor je aanzuiging van je waterpomp. Een ruitenwissersproeipomp zal niet snel verstopt raken maar als het wel gebeurd zit je er mee. Ik heb voor mijn pomp van een oude kraan dop een filter gemaakt met het schuurgedeelte van een schuurspons erin, daarop een soort tonnetje met een pijpje. Op het pijpje heb ik de slang aan gesloten. Om je filter af en toe schoon te maken heb ik van een limonade (ranja) fles de dop er af gehaalt (met gedeelte waarop de dop zit) en de kraandop er in gelijmt zodat je als je hem wilt schoon maken de slang kan los koppellen en de filter er af kan draaien...

Groet Justin

Hoi Allemaal,

Wat Justin zegt is zeker waar, maar het kan simpeler :D . Gewoon even bij de modelbouwwinkel een brandstoffiltertje kopen :lol: .

Groetjes Danny.

Als je van onder de romp op het diepste punt water aanzuigt zal je nooit problemen hebben.

Ik had eerst op mijn sleper een brandstoffilter ertussen maar die was altijd schoon heb hem er toen maar tussen uit gehaald meer aanzuig naar de pomp.

Waarom moet de waterpomp geregeld zijn?
Kijk maar bij echte schepen.
Hier zie je de koelwateruitstroom niet of nauwelijk toenemen bij verhogen van het toerental.
Neem gewoon een klein pompje wat op een constante spanning draait.
Als je de uitstroom te groot vind knijp je het slangetje aan de uitgaande kant gewoon wat dichter. Hiervoor zijn in aquarium winkels standaard hulpstukjes te krijgen.
De koeling blijft dan ook werken als je motoren gestopt zijn er er niet meer de luchtstroom is zoals Tom beschrijft.
En kijk ook hier maar weer naar de echte schepen.
Als ze gestopt liggen in de haven zie je vaak nog koelwater lopen, vaak afkomstig van het hulpbedrijf.

Richardvm zei:
Daarnaast lijkt het mij mooi om die koeling aan de achterzijde van het schip eruit te laten komen

In het geval van de Nordeney lijkt het mij realistiser om het koelwater er aan de zijkant ergens in de midden uit te laten komen.
Hoogst waarschijnlijk bevindt zich hier bij het echte schip ook de machinekamer.
En meestal bevinden de koelwaterbuitenboordafsluiters zich ook in de machinekamer.

Om exact te zijn:
aan beide zijden, vlak boven de waterlijn, onder het punt waar de verschansing omhoog gaat.
Zoals hierboven al beschreven: het koelwater stroomt niet evenredig met het toerental van het schip. Maak er een beschaafd straaltje van, niet te hard, en schakel het bijvoorbeeld met een (onderdeks verborgen) handbediende schakelaar. Zonde om hier een van je kanalen van je zender/ontvanger voor te gebruiken!
Overigens: als je motoren in je Norderney hebt zitten die sterk genoeg zijn voor het schip en de schroeven, is waterkoeling niet echt een 'must'.
Ik heb er BB 720 Torques in liggen, met messing 5 blads 45mm schroeven, en de motoren en de regelaars worden nauwelijks handwarm.
Dus... 8)

Als het koelwater eruit komt in een zelfde straal zal dat een motor met een constant toerental zijn zoals bij een VSP of verstelbare schroeven.

Op de oudere schepen waar de koelwaterpomp aan de hoofdmotor gekoppeld is en het toerental van de schroef met de motor geregeld wordt zal bij langzaam draaiende motor de uitlaatstroom ook verminderen de pomp wordt immers door de hoofdmotor aangedreven.

Als de motor langzamer gaat draaien zoals jij beschrijft en het koelwater stroomt er met de zelfde snelheid door zal de motor ook te ver gekoeld worden.

Bij je auto wordt het koelwater ook geregeld rij je hard dan vloeit het koelwater snellen rij je langzamer dan vloeit het langzamer.

je kan ook een klixon thermostaat van bv 50 graden op de motor 'plakken'. dan gaat je koeling alleen lopen als het echt nodig is.... en bespaar je erg veel stroom denk ik, meestal vaar je niet lang volgas achter elkaar toch ??

(thermostaat heb ik eventueel wel voor je...)

jeroen

Back