ABC Hobby Austin Mini Countryman (retro)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 24 aug 2008.

  1. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Mijn tweede project gaat eerdaags beginnen.

    Omdat ik op dit forum nog helemaal geen ABC Hobby auto's, of moet ik het Genetic auto's noemen, heb gezien, leek het mij wel leuk deze eens te presenteren.
    Het chassis is afkomstig Genetic en de body is gemaakt door ABC Hobby.
    Het is een 4wd M-chassis type auto.
    Hier is het pakketje van de ABC Hobby Austin Mini Courtryman.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weet niet of je het een bouw of herbouwverlag moet noemen.
    Het chassis wordt nl al kant en klaar gebouwd geleverd.
    Maar het wordt door mij weer helemaal gedemonteerd omdat ik diverse kunststof onderdelen ga vervangen door aluminium onderdelen.
    Ook zal het chassis een ander kleurtje gaan krijgen dan het standaard zwart.
    De hele zaak wordt dus een beetje opgepoetst.

    Wat zit er in de doos?

    Als je de doos open maakt zie je als eerste de bouwhandleiding.
    Daaronder bevinden zich de lexan body, bumpers, verzonken tankdop en lamphoudertjes en een plastic zak met afbouw onderdelen.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Onder dit alles bevindt zich het chassis, dat op een kartonnen inzet is gemonteerd. [​IMG]

    Onder deze inzet is de sheet met stickers opgeborgen zodat deze sheet niet kan vouwen, waardoor de stickers beschadigd zouden worden.
    [​IMG]

    De stickersheet is heel uitgebreid en biedt ieder de mogelijkheid zijn auto naar eigen keuze vorm te geven. Zo zijn er drie verschillende soorten grillen op de sheet aanwezig en twee verschillende soorten raamrubbers.
    Mogelijkheden zat dus om zelf het uiterlijk van de body te bepalen.

    Wat zit er NIET in het pakket.
    De RC benodigdheden zijn niet in het pakket aanwezig.
    Je moet dus zelf voor de motor, ontvanger, servo, accu en ESC zorgen.
    Beetje jammer, maar is niet anders. Wel heb je hierdoor het besturings en aandrijvings gebeuren geheel in eigen hand en wordt je niet met iets opgezadeld wat je eigenlijk niet wil.

    Hoe heb ik deze auto voor ogen?
    Mijn idee is om er een onderstaand type auto van te maken.
    [​IMG]

    Hij zal niet precies het zelfde worden, maar in grote lijnen zal dit het doel zijn waar ik naar toe ga werken.

    Maar ga nu eerst de handleiding eens rustig door kijken en de verdere benodigdheden bestellen.

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2008
  2. Wiebe_NL

    Wiebe_NL

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Houten
    Super. Waar heb je het chassis en body gekocht als ik het vragen mag?
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Ik heb hem bij de volgende link van:
    ABC Hobby Genetic Austin Mini Countryman 24010 - Car Kits | ABC Hobby - rcMart.com -

    Let wel even op, de handleiding is volledig Japans talig.
    In Europa en de USA, zijn ze bijna niet te krijgen. Mocht je er toch een tegen komen in die regio's zijn ze in verhouding schreeuwend duur.

    Ik ben er in Engeland een tegen gekomen voor 169 pond excl. verzend kosten.:(

    Dan klink de 149 dollar excl. verzendk. wel wat schappelijker:)

    :bye: Ruud
     
  4. Wiebe_NL

    Wiebe_NL

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Houten
    Dank, dat ABC hobby heeft wel meer unieke bodies die mooiere zijn dan de standaard toerwagen body...
     
  5. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Afgelopen dagen bezig geweest met het strippen van het chassis.

    Eerst even een paar foto'tjes van hoe het er standaard uit ziet.

    Voorkant.
    [​IMG]

    Zijaanzicht.
    [​IMG]

    Achterkant.
    [​IMG]

    Zoals je ziet, alles overwegend zwart van kleur.
    Dat gaat dus straks veranderen.:)

    Maar eerst de gereedschappen er bij gepakt en aan het strippen gegaan.
    Na een 30tal schroeven te hebben verwijderd is dit het resultaat:
    [​IMG]

    In mij ijver bijna vergeten bovenstaande foto te maken:D
    Het bovenste chassisdeel toont hoe de rest van het geheel moet gaan worden.
    Het voor en achter differentieel zijn identiek.
    Alleen zij er aan de voorkant stuurstangen geplaatst en is er aan de achterkant de aandrijving van de motor voor geplaatst.

    Na een paar dagen van spuiten en polijsten is dit het resultaat.
    [​IMG]

    Is weer eens iets anders dan het standaard zwart. :)

    Tot zover dit updateje.
    Verwacht dat eerdaags de andere onderdelen binnen komen, zal deze dan meteen laten zien.

    :bye: Ruud
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Heb alle onderdelen nu binnen en het feest gaat weer beginnen:)

    Hier een overzichtje van het geen er nieuw binnen is gekomen.

    De eerste foto geeft extra's zoals spiegels, uitlaat, stabilisator en overige hopups weer.

    De tweede foto toont de ontvanger, verlichtingset, vervangende bodyposts, motor en ESC.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb onder tussen echter niet stil gezeten, maar ben een beetje aan het verkennen geweest in het inwendige van de differentielen.
    Ook heb ik deze van een kleurtje voorzien zodat ze beter bij de chassis delen passen.

    Voor de Japans en plaatjes lezende mensen onder ons heb ik hier eerst de tekening van hoe de differentielen zijn opgebouwd.:)
    Zelf kan ik geen goed garen spinnen van de op de tekening staande tekst, maar de layout geeft mij toch voldoende info om het geheel te kunnen begrijpen.
    [​IMG]

    De in elkaar gemonteerde cadanas koppeling zoals deze boven in de tekening in detail is te zien.
    [​IMG]

    De tekening van hoe de differentieelas is opgebouwd.
    [​IMG]

    De gemonteerde differentieelas
    [​IMG]

    en zo zit het geheel in de behuizing.
    [​IMG]

    de bewerkte voor- diff.kast ziet er nu zo uit.
    [​IMG]

    Zoals reeds op de tekening is te zien is het inwendige van het voor- en achter diff.kast het zelfde.

    Bij de achter diff.kast is tussen de kadanas koppeling en de diff.kast het aandrijftandwiel en de motor ophanging aangebracht.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na mijn aanpassing ziet de achter- diff.kast er zo uit
    [​IMG]

    tot zover deze update, volgende keer een weergave van de weder opbouw van het chassis.

    :bye: Ruud
     
  7. jorre

    jorre Guest

    He Ruud,

    op plaatje 9, oftewel de 3e van onderen, mist een kogellager op het busje waar je cardanas in komt. Weet niet of je dit zelf ook gezien hebt, maar het zou zonde zijn van zo'n mooie Mini als hij niet lekker loopt ;)

    Gtrs
     
  8. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg

    Volgens de handleiding hoeft er daar ook geen! ;-)

    Leuke wagentjes vind ik dit, ik heb er ook al eens naar zitten kijken.
     
  9. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Jorre, goed gespot en fijn om te lezen dat er oplettende lezers zijn.
    Was wel even schrikken. Heb de tekening en de achterdiff. nog een keer na gekeken maar alles klopt toch wel zoals je het op de foto ziet.

    Hier nog even het betreffende stukje van de tekening.
    [​IMG]

    In het vierkantje, midden onder in de foto, is een doorsnede te zien van het achterdiff. Daar is ook de juiste plaats aangegeven van de twee 1150 lagers.
    Het is op de door jou genoemde foto niet echt goed te zien, maar de tweede lager zit in het motor-ophangings gedeelte. Direct achter de cadanaskoppeling.

    Nog wel bedankt voor de tip. Kijk liever de spullen nog een keer extra na dan dat het eventueel stuk loopt.

    :bye: Ruud


    De beide diff.'s zijn dus toch niet helemaal het zelfde zoals ik eerder dacht.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    leuk van alles een andere kleur te geven, maar dat is toch gedoemd om meteen af te zien bij een eerste rit?
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Denk dat de gekleurde onderdelen het prima uithouden tijdens de eerste rit en de ritten daarop volgend, de onderkant van de auto zal waarschijnlijk wel gevoelig zijn voor schade aan de verf. Maar goed, elke auto heeft onder de bodemplaat slijtage door steenslag, verf of geen verf.

    Verder volg ik dit bouwverslag weer met veel aandacht :yes::thumbsup:
     
  12. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Heb weer even wat tijd vrij gemaakt om met de weder opbouw van het chassis te beginnen.

    De start wordt gemaakt met de voorzijde van het chassis.
    Als eerste wordt het Steering Rack en de Suspension Arm Holder/B weer op de bodemplaat gemonteerd.
    Ik gebruik maar even de engelstalige benamingen voor de onderdelen om dat ik niet goed ben in de vertaling engelse technische termen. :-?
    Hier worden al meteen het eerste plastic onderdelen uitgewisseld tegen de aluminium versies.

    Voor het gemak weer even de tekening van dit gedeelte er bij.
    [​IMG]

    Dit is de werkelijkheid.
    [​IMG]

    De losse onderdelen op de bodemplaat zijn de uitgewisselde.

    Nu kan het voor-diff. terug geplaatst worden op de bodemplaat.
    [​IMG]

    Bij het terug plaatsen van het diff. heb ik een kleine aanpassing aan de onderkant van de behuizing, onder de cadanas uitgang, moeten maken. Het bleek dat het aluminium Steering Rack een fractie hoger was dan zijn plastic voorganger. Hierdoor liep deze vast tegen de onderkant van de behuizing.
    Een millimetertje weg snijden van de behuizing en het probleempje was opgelost. Het Steering Rack loopt er nu heel soepel onder door.

    De volgende stap is het aanbrengen van de onderste Suspension Arms.
    Dat moet volgens tekening zo.
    [​IMG]

    De werkelijkheid is dan weer zo.
    [​IMG]

    Ook hier zijn weer enkele onderdelen uitgewisseld.
    De plastic Suspension Arm Holder/A en de asgeleidertjes zijn vervangen door aluminium en metale uitvoeringen.

    Nog even een close-upje van het geheel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    en de tijd die ik hiervoor vrijgemaakt had is al weer om.:(
    Zoals altijd, veel te weinig tijd en veel te veel te doen;)

    :bye: Ruud
     
  13. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    altijd erg leuk dat mensen van alle leeftijden kunnen genieten van deze mooie hobby :D

    ziet er allemaal toppie uit!
     
  14. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Moest het voorgedeelte van het chassis afmaken. Kon het niet nalaten om toch nog weer "even" aan het knutsellen te gaan.

    Heb aan de voorzijde de stabilisator ingebouwd. Dit was 1 van de extra opties voor dit chassis.
    [​IMG]

    Daarna de rest van de voorkant weer gemonteerd.
    Voor de duidelijkheid en om te kunnen zien wat er allemaal in, op en aan zit eerst weer twee tekeningen van het geheel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals te zien op beide tekeningen heeft de ontwerper van dit chassis bij de wielophanging niet bepaald op onderdelen en constructie bezuiningd. Heb dan ook eerst de tekeningen maar eens rustig door genomen om te zien hoe, waar, wat zat.
    Wat mij meteen bij de montage opviel was de bevestiging van de wielmeners.
    Was het bij het Keverproject zo dat je echt op moest passen dat je het pinnetje achter de wielmener niet kwijt raakte omdat deze twee onderdelen los tegen elkaar aanzaten. Bij dit chassis is dat niet het geval.
    Hier zit na montage de pin in de wielmeenemer vergrendeld. Je moet echt wel de nodige kracht op de meenemer zetten om deze na montage weer van de as te kunnen verwijderen.

    Maar nu een fotootje van mijn vorderingen tot nu toe.
    [​IMG]

    Dit is het resultaat van de voorkant in nieuwe glorie:)
    Als ik er zo naar kijk, slaat het modelbouwvirus bij mij weer helemaal toe.

    Hey pandaboy, kan je niet tegenspreken. Genieten is het zeker en de hobby is echt wel mooi:D

    Tot zo ver deze update.
    Aankomend weekend wil ik een poging doen om het chassis in de staat te brengen waarin ik hem binnen heb gekregen.
    Maar dan wel een beetje gepimpt.

    :bye: Ruud
     
  15. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Zoals beloofd, afgelopen weekend het chassis verder afgemaakt.

    Allereerts nog even de tekening zoals alles moest worden gemonteerd.
    [​IMG]

    De voorkant was al weer op zijn plaatst gezet en had ik dus verder geen omkijken meer naar.

    De achterzijde komt in heel grote lijnen over een met de voorzijde.
    Ook hier zijn de Suspension Arm Holders en de asgeleidertjes vervangen door de aluminium en metalen versie. Ook de accu- en servosteunen zijn nu in het aluminium uitgevoerd.

    Hier wat plaatjes van de uitgevoerde montage stappen.

    Het monteren van de achterdiff., motorophanging en cadanas.
    [​IMG]

    Daarna de wielophangingen weer gemonteerd.
    [​IMG]

    Even uit een ander hoekje weergegeven.
    [​IMG]

    Wielen gemonteerd en het chassis staat:D
    [​IMG]


    en als laatste de accuhouder geplaatst.
    [​IMG]

    Even voor het vergelijk, zo zag het chassis er uit na ontvangst.
    [​IMG]

    Tot zover weer deze update.

    Volgende keer ga ik met de motor- en servo inbouw aan de gang.

    :bye: Ruud
     
  16. mark

    mark Guest

    Ik kan het niet vinden op hun site maar zijn al een kappen universeel op al hun chassis?
    en past deze kap ook om een m03-chassis van Tamiya?
     
  17. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Mark,

    Alle ABC M-body kappen passen op het Genetic Chassis dat in dit bouwverslag is te zien.

    Als ik naar de wielbasis van 208 mm kijk zouden ze ook op het M-03 chassis van Tamiya moeten kunnen.

    Enig voorbehoudt is dat als je kappen met een lage voor- en/of achterkant hebt, zoals bv de NISSAN SUNNY TRUCK, NISSAN SUNNY coupe of de MINI PICKUP, je een aanpassing moet maken op je body bevestiging.

    Maar hier voor heeft ABC ook weer een mooi setje dat je in staat stelt om de kap zonder uitstekende bodyposts op je chassis te zetten. Deze set is ook heel goed bruikbaar op alle chassis van andere merken die enige vorm van bodyposts gebruiken.

    Maar denk dat de hoofdzaak van het passen van de body's bij de wielbasis en breedte van het chassis ligt.

    De ABS M-body kappen hebben allemaal een wielbasis van 208 mm en de breedte schommelt tussen de 160 en 163 mm. De kap in dit verslag is de enige met een breedte van 160 mm.

    Hoop dat je iets aan deze info hebt,

    :bye: Ruud

    Nog even als extra opmerking:
    er zit wel een groot verschil in de ABC 1/10 kappen en de 1/10 M-kappen.
    De 1/10 kappen hebben een wielbasis van 260 mm en een breedte van tussen de 185 en 195 mm.
    Dus let op dat je een M-body kap hebt.;)
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  18. mark

    mark Guest

    bedankt,zal vanmiddag eens meten op me chassis's en dan laat ik nog wat horen
     
  19. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dus als ik het goed begrijp heeft ABC het standaard M03 chassis uit elkaar gehaald en er een dubbeldeks chassis van gemaakt??
    Of zijn er nog meer veranderingen?

    Ik krijg namelijk binnenkort een M03 en wilde daar de Mini Pickup body op plaatsen maar op de site van ABC staat dat het niet gaat passen , dit snap ik dus niet helemaal..
    Of zijn er meerdere versies van de body?

    Verder een erg mooi bouwproject, ga het zeker verder volgen..
    Greetz
    Jim
     
  20. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Jim,

    denk dat er toch wel wezenlijke verschillen tussen beide chassis zijn.
    Het chassis in dit bouwverslag is een 4 wielaandrijving met centrale cadanas en heeft een vaste wielbasis van 208 mm.

    Het M-03 chassis is een voorwiel aandrijving en heeft per uitvoering een afwijkende wielbasis.

    De wielbasis van de M-03 = 210 mm, de M-03M = 225 mm en de M-03L =239 mm.
    De breedte van het M-03 chassis is 165 mm. Maar dat hoeft niet direct het probleem te zijn.

    De body van de Mini pickup heeft een wielbasis van 208 mm en een breedte van 160 mm.
    Dus qua wielbasis / breedte zou het op een M-03 moeten kunnen.

    Ik denk dat zoals eerder geschreven de hoogte van het chassis problemen gaat geven.

    Denk niet dat de body met de bestaande body montage zo op het chassis van een M-03 te plaatsen is.
    Daar zal dus een oplossing voor moeten worden gezocht.

    Een oplossing zou daar mss de ABC sealth mount kunnen zijn. Die ga ik straks ook gebruiken in dit bouwverslag.;)

    Hier vast een tipje van de sluier.
    [​IMG]

    Met dit tekeningetje worden denk ik ook de problemen bij het M-03 chassis duidelijk.
    Kijk vooral eens naar de hoogte van het chassis en de ruimte die je over hebt bij de onderste twee body's

    :bye: Ruud
     

Deel Deze Pagina