ABC van programmeren/mixen

Beste forumleden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een soort van ABC van het mixen/programmeren van de zender, onafhankelijk van het merk.

Dus oa een lijst van:
- definities: bvb dual rate; throttle cut, etc.. wat betekent het, wanneer gebruik je het; welke percentages bij een flaperon mix, etc
- best practices: bvb hoe kan je een zender best instellen voor een zwever; hoe gebruik je best de timers, etc

Je vindt erg veel informatie over alles en nog wat, maar voor wat betreft het programmeren van een zender (los van merk) vind ik erg weinig terug.

Hebben jullie weet of iets dergelijks bestaat?

Thanks!

nope...

veel zenders hebben een eigen menustructuur, en zodanig ook een eigen manier van instellen.
waar in de ene zender een mooi apart menu'tje voor zit, moet in de andere zender via een vrije mixer.

De ene zender heeft standaard al veel knoppen toegewezen, waar dat bij een andere niet zo is.
en bij de ene kun je alle knoppen zelf indelen, terwijl dat ook lang niet altijd zo is.

Daarnaast heb je ook nog eens persoonlijke voorkeuren.
ikzelf vind het prettig als een toestel een beetje agressief stuurt. vanuit de heli ben ik gewend kleine uitslagen met de stick te maken.
Maar andere vinden dat juist vervelend.
Dus je zal toch je eigen instelling een beetje moeten bepalen...
uitslagen om te beginnen volgens handleiding, en dan aanpassen naar believen.

Lijstje van wat de functies doen staat in je handleiding van de zender..
en anders is het in no time terug te vinden via google of de zoekfunctie van het forum.
Gebruik van al die functies is ook weer persoonlijk.. kwestie snappen wat de functie doet, en het inpassen in wat je wilt bereiken..

Supergaazz heeft wel een punt vind ik; de handleidingen geven meestal wel aan hoe je bv dual-rate kan instellen, wat daarvan de bedoeling en het effect is en welke argumenten je in het begin dient te volgen ontbreekt dikwijls.

Een goed sluitend (en correct, dus geen persoonlijke mening) overzicht heb ik ook nog niet kunnen vinden.

Een aanpak voor Supergaazz zou kunnen zijn: per onderdeel gewoon hier op het forum vragen: dus start een draadje; wat is dual rate en waarom?
en zo vervolgens weer een draadje voor het volgende onderwerp.

Goed idee Peter.
Het is bizar dat er vrij weinig gestructureerde info is te vinden, ondanks dat de verschillende merken toch vaak dezelfde lingo of afkortingen gebruiken.
Ik zal van tijd tot tijd een meer specifieke vraag droppen, waar we dan hopelijk een soort van definitielijst kunnen van maken.
Ik start met jouw voorbeeld over dual rate.

Dat gaat hem niet worden.
Probeer eens 100 losse topics terug te vinden over wat 1 dingetje is.

Doe het dan hier.

Maar.
Wat krijg je dan absoluut niet gevonden?
Dingen zoals dual rate worden extreem vaak verteld en geplaatst, niet alleen hier maar ook op andere fora.

Maak eerst gewoon eens een lijst van wat je mist.
En wat dus niet bij jou gewoon al in de handleiding staat.. Die vertellen het vaak wat krom, maar wel kloppend.

Niet zo flauw doen; googelen op exponentieel is dan weer een een stuk verwarrender. Overigens: ik denk wel te weten wat dual rate is, maar de link die Student aangeeft vind ik zonder voorkennis nog steeds heel onduidelijk.
Didacties schrijven allemaal goedwillende lieden iets wat uitgaat van hun specifieke setje en hun specifieke niche binnen de vliegerij.
Een even zo goedwillende poging mijnerzijds :

Dual rate is de mogelijkheid om door middel van een switch om te schakelen van de maximaal afgestelde roeruitslagen naar een vooraf instelbaar percentage daarvan.
Dit is zinvol omdat je in de 100% stand de hele weg tot je beschikking hebt voor bv Acro, maar voor comfortabel vliegen dikwijls veel kleinere uitslagen wilt hebben.
Dit is soms te combineren met vliegfasen waardoor je voor specifieke situaties je stuurgevoeligheid kan aanpassen. (speed, landing, acro, etc)
Tevens is dual rate dan, door het bijstellen van het percentage de eenvoudigste manier om je stuurgevoeligheid (lees roeruitslagen) af te stellen.

(En nu maar wachten op al het commentaar dat ik hierop ga krijgen):rolleyes:

Laatst bewerkt:
Commentaar? Dat is gewoon wat het is;-)

Punt is vaak dat dual rates op verschillende manieren in een zender te verwerken is..
Sommigen hebben bijvoorbeeld 1 knop om alleen de elevator van twee dual rate standen te voorzien. En nog een knop om dit ook los bij de ailerons te doen.
Etc etc

Kun je zo uitgebreid maken als je wilt ;-)

Expo:
Het aanpassen van de gevoeligheid van de stick rond het midden van die stick, zonder de totale uitslagen aan te passen.
Oftewel, als je de totale uitslag wel moet hebben, maar het toestel te nerveus is rond midstick, kun je met expo de uitslagen rond midstick een beetje aanpassen.
Dit kan dus negatief, ongevoeliger, maar dit kan ook positief, dus dat je hem juist gevoeliger maakt.

Throttle cut:
Niet te verwarren met throttle hold. Throttle hold wordt veel bij heli's gebruikt, om de motor gedwongen stationair /uit te houden.
Throttle cut is dan weer alleen voor brandstofmotoren, daarmee zet je de gasschuif volledig dicht, zodat de motor uit gaat.

Aanvulling: Throtle cut; ook voor elektro, wordt vooral toegepast bij zwevers zodat je niet ongemerkt (een beetje) gas geeft en als veiligheid.

Voorbeeld: Zo vlieg ik met throthle cut op een switch en gas zelf op een schuif.
Met de switch zet je de motor aan en uit, met de schuif bepaal je hoeveel ''gas'' je geeft.(ik vlieg alleen maar zweef trouwens: voor motorkisten kan ik me voorstellen dat dit niet voldoet.)

Ik als helipiloot zou dan de throttle hold gebruiken, dat is eigenlijk gewoon een losse vliegmodus, en de hold geeft eigenlijk gewoon een gascurve die op 0 ligt.

Punt met een throttle cut is, dat deze nog wel eens alleen werkt wanneer het gas onder een bepaald percentage zit.
Throttle hold werkt dan altijd, cut alleen bij de hele lage gaswaardes.

Niet dat het uitmaakt verder, als het werkt, dan werkt het ;-)

O, trouwens.

Ik praat zo lekker over vliegmodussen, moet ik wel vertellen wat dat is;-)

In wat uitgebreidere zenders, kun je vliegmodussen instellen.
In heli's veel gebruikt. In modus 1 stijg je op, wat meer expo, wat kleinere uitslagen etc.
Eenmaal vliegend, haal je een knop om, om modus 2 in te schakelen. Je krijgt meer vermogen, grotere uitslagen, expo veranderd.
En alles in 1 knop.

Nog uitgebreidere zenders hebben een normal vliegmodus, een idle 1, 2 3 en soms nog meer.

Het is hierin geheel aan de piloot hoe hij wenst te vliegen.
Dual rate op een knop, om 1 ding aan te passen, of via een vliegmodus alle dual rates en expo functies tegelijk aanpassen..

Spraakverwarring?
Er wordt gesproken over ''mode'' nl mode 1 of mode 2 en afgeleide varianten, waarmee bedoeld wordt hoe de voornaamste stickbezettingen werken.
Daarmee wordt bedoel: op welke knuppel staat hoogte, richting, (gas) en rol.
Hiermee wordt ook vastgelegd hoe de voornaamste basisbedieningen werken en ligt voor veel (goedkopere) zenders per zender vast.
je koopt dan dus een mode 1 of mode 2 zender.

Vliegmodussen (of modi?) waar Student over spreekt zijn aparte sets instellingen die, meestal door een of meer schakelaars zijn op te roepen. Dit wordt gebruikt om snel aparte instellingen zoals trim, expo en dergelijke te veranderen voor vliegsituaties als: start, landing, speed, acro thermiek cruise enz.

Beide begrippen moeten niet door elkaar gebruikt worden.

Spraakverwarring?
Er wordt gesproken over ''mode'' nl mode 1 of mode 2 en afgeleide varianten, waarmee bedoeld...
ik snap het verschil wel, maar heb nooit helie gevlogen en kende die Vliegmodi niet. Ik sta alleen met veel respect te kijken naar de capriolen die helievliegers uithalen. :)

Maar, ook aan mij wordt wel eens gevraagd in welke mode ik vlieg en dat lijkt wel heel erg veel op "Vliegmodi" (of zo je wilt vliegmodussen :-))
Wordt het onderscheid alleen gemaakt door de contex waar de term in gebruikt wordt of zijn er werkelijk verschillende termen voor?

Gebruik meestal de term mode voor de basisinstelling van de zender. Er zijn 4 modes, 1, 2, 3 en 4 die bepalen hoe te hoofdfuncties over de stick's zijn verdeeld.

Voor de verschillende schakelbare instellingen voor b.v. start, thermiek en landing, gebruik ik vliegfase.

Dat voorkomt verwarring.

in de heli wereld noemen we de "vliegfasen" meestal idle up 1, 2, 3 (afhankelijk van hoeveel de zender toestaat.
Enigste dubbele is dan weer de eerste vliegfase, die wordt overal "normal"genoemd.

Dus je start in vliegfase normal, en schakelt daarna naar idle up 1 om werkelijk te gaan vliegen.

Het dubbele zit in de gyro, het apparaatje wat de staart van de heli recht houdt. Zo'n gyro heeft ook weer 2 modussen waarin hij kan werken, beide geheel anders.
De ene modus wordt "normal" genoemd, de andere "heading hold"
Dit wil bij een beginnende helivlieger nog wel eens verkeerd gaan ;-)
over vliegfase praten, maar de gyro bedoelen..

Om de knuppebezetting wat duidelijker te maken:
Knuppelbezetting_%28Medium%29.jpg

search

Gebruik meestal de term mode voor de basisinstelling van de zender. Er zijn 4 modes, 1, 2, 3 en 4 die bepalen hoe te hoofdfuncties over de stick's zijn verdeeld.

Voor de verschillende schakelbare instellingen voor b.v. start, thermiek en landing, gebruik ik vliegfase.

Mooi, Mode en Vliegfase. Twee duidelijk onderscheidbare termen.
Samen met het plaatje en de uitleg van Student helemaal helder :-)

Thanx

Stickindeling (van de zender) volgens mode 1, 2, 3 en 4

Even opletten voor een veralgemening:
De schakelbare instellingen worden niet altijd (zoals in de voorbeelden hierboven start - thermiek - landing of normal en idle up1,2, ...) aan een 'vliegfaze' gekopppeld.

Bij kunstvluchtvliegen/acro/3D met vliegtuigen heb je bij de ene figuur veel uitslag/expo op hoogteroer nodig en weinig op rolroeren of richtingsroer, bij een andere figuur dan weer net een andere combinatie... In dat geval is het niet praktisch om voor elke figuur een andere 'vliegmodus' of 'vliegfaze' te definiëren.

Er worden in dat geval, onafhankelijk van de vliegmodus (er bestaat in dat geval maar 1 vliegmodus), schakelaars geprogrammeerd waarbij de nodige instellingen ten allen tijde ge(-de-)activeerd kunnen worden (een of meerdere schakelaars worden bediend bij het vliegen van een figuur, een andere combinatie van schakelaars bij de volgende figuur). Een spin, een snap rolls en rolling harrier vragen bijv. om verschillende uitslagen op verschillende roeren.

Je bedoelt de Dual rate/Expo instelling?

Bij heli's gebruiken we de idle up 1 2 en wat er meer is, omdat per toerental verschillende instellingen verplicht zijn om de heli goed te laten vliegen.
door dit in een vliegfase te zetten, heb je al deze wijzigingen met 1 knop, in 1 keer doorgevoerd.

in een vliegtuig is dat niet echt van belang.. al kun je er natuurlijk wel gebruik van maken..
Persoonlijk zie ik meestal dual rates en expo instellingen verdeeld over een paar knoppen staan, maar net wat de piloot prettig vind. Paar instellingen voor aileron, paar voor elevator, wat voor roer..

Back