ABIRK Ornithopter System Wings differential

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Korobelnik, 27 aug 2007.

  1. Korobelnik

    Korobelnik Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Gilbert

    Gilbert Guest

    Robert,

    Is it OK if I try to include this fantastic design in my new orni? Would you mind posting some pictures so I can see in more detail. I will probably try to make this in aluminum. Any special requirements for the servo?

    Thanks in advance

    Best regards, Gilbert
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert, dit ziet er leuk uit he?

    Ik vraag me trouwens af hoe het komt dat dit werkt. In principe blijft de grootte van de vleugelslag gelijk als je stuurt. Tenslotte wordt de lengte van de slag alleen bepaald door de grootte van het excentriek beneden en het aangrijpingspunt van de balllink boven en deze veranderen niet.
    Bij sturen gaat de ene vleugel iets verder omhoog en iets minder ver naar beneden tijdens het flappen. De ander precies omgekeerd.
    Maar ik denk als je de lengte van de vleugelslag zou meten, dat deze voor de linker en rechter vleugel gelijk blijft, alleen de romp "hangt" er een beetje scheef tussen. Waarom stuurt ie dan toch?
    Hmmm, nog eens goed over nadenken :roll:
     
  4. Gilbert

    Gilbert Guest

    Inderdaad Frank

    Ik ben er ook nog niet uit maar het is zeer simpel uit te voeren. Ik wil dit princiepe graag in mijn toekomstige orni toepassen. Morgen worden twee nieuwe werktafels geleverd en dan kan ik mijn hobbyruimte verder afwerken... en dan is het tijd om aan de orni te beginnen.

    Gilbert
     
  5. Korobelnik

    Korobelnik Guest

    Gilbert ,
    You can use the systeme ABIRK if you wish . The video is very explicit and very simple principle. You can use any servo: no effort applies during the flapping; it is fantastic and efficiency with the tail is redoubtable
    http://ovirc.free.fr/ABIRK.php

    Best Regards
    Robert Korobelnik
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    What do you mean with redoubtable ?
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    oh, it means impressive = indrukwekkend
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,
    Ik heb het principe eens op ruitjespapier uitgetekend met de verschillende standen tijdens flappen. En ik geloof dat ik nu doorheb wat er gebeurt als je op deze manier stuurt :wink:
    Eigenlijk is het nog steeds een besturing die werkt via kantelen van de staart t.o.v. de vleugels, maar nu niet omdat de staart zelf wordt gekantelt, maar omdat de romp en de staart gezamenlijk kantelen t.o.v. de vleugel. Stel je maar voor wat er tijdens zweven gebeurt, de vleugel zal altijd streven naar een horizontale stand, dat gebeurt vanzelf door de V-stelling. Als je nu gaat sturen zal niet de vleugel kantelen, maar de romp inclusief staart. Ditzelfde gebeurt ook tijdens flappen, de vleugel zal in principe altijd horizontaal willen blijven.

    Mechanisch is dit niet zo simpel in mijn Eagle en FBKanarie in te bouwen, wellicht ga ik het eens proberen bij een volgende orni.
    Ben benieuwd hoe jij dit gaat maken.
     
  9. Gilbert

    Gilbert Guest

    Frank,

    ik heb nu het volgende idee. Mijn orni zal gebaseerd zijn op een 5 mm holle koolstofbuis. Het ABIRK systeem wil ik uit een blokje alumium halen met een centraal gat waardoor het blokje draaibaar zal zijn rond de koolstofbuis. Ik kan het blokje ook simpel vastzetten en dan heb ik een 'normale' orni. Ik heb dat ik geen denkfout gemaakt heb, maar het lijkt mij vrij simpel ?.

    Groeten, Gilbert
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik begrijp wat je bedoelt, Gilbert dat moet wel mogelijk zijn, lijkt me.
    Wel vraag ik me af of het draaien van het aluminium blokje over de koolstof buis niet teveel wrijving oplevert, waardoor de servo er zwaar aan moet trekken.
    Tijdens het flappen zal het blokje steeds tegen de buis worden gedrukt en klem komen? Misschien toch een soort van lagering inbouwen, teflon of zoiets, of misschien 2 kleine kogellagertjes?
     
  11. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik ga ervan uit dat het werkt zonder extra lagering. Er is een beetje speling tussen alumium blokje en koolstof buis (max 0.1 mm). Misschien gebruik ik een beetje vet.

    Bedankt om mee te denken. Als ik eraan begin zal ik wat foto's tonen van de vooruitgang....

    Gilbert
     

Deel Deze Pagina