ABS en hout verlijmen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door nico, 6 sep 2003.

  1. nico

    nico Guest

    Ik heb onlangs de Felix van "Krick" gekocht. Hij zit nog in de doos en ik heb nu al vragen omdat dit mijn eerste scheepje is dat ik ga bouwen.
    Er wordt in de handleiding geadviseerd diverse houten delen eerst te vernissen voor het geplaatst wordt omdat je er na montage er niet meer bij kan.
    Mijn vraag is: als ik onbehandeld of vernist hout in of op het ABS romp ga lijmen met wat voor lijm moet ik dat doen voor een ijzersterke en watervaste vebinding :?: :?: :?:
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Stabiliet Express is voor dit klusje denk ik de beste oplossing. Dit is bij mijn weten een van de weinige lijmsoorten die "pakt" op ABS
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Stabilit Express tip (is mijn Saphir mee gelijmd) van Theo klopt, maar ook CA (is mijn hele MicroMagic mee gelijmd) of PU (Bison heeft een versie voor ABS) zijn goed. Er wordt in ieder geval op gehamerd dat epoxy niet hecht op ABS.

    Ik lijm eerst het hout, daarna pas lakken (met bootslak). In de romp lak ik de omringende ABS gewoon mee, daarbuiten even afplakken. Gelakt hout lijmen zou ik niet doen, dan maar een beetje meer klooien (bokkepoot etc) om na het lijmen te lakken. Het ligt er natuurlijk wel aan waar het hout voor dient, als je het toch door het dek heen vastschroeft kun je het overwegen...
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Met een kwastje en wat aceton het ABS een beetje op lossen en met elkaar laten versmelten schijnt ook een goede manier te zijn. Hierdoor zijn de onderdelen niet meer gelijmd, maar worden één. Wel goed doseren, anders vallen de gaten er in.
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik kan me slecht voorstellen dat middels bevochtigen met aceton houten delen met ABS zullen versmelten. Deze methode kan alleen met ABS onderling maar dat was de vraag niet...
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Niet goed gelezen :oops:
     
  7. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    let even op, sommige Kunstof rompen lijmen niet met stabilit express, en moet je met epoxy lijmen... Bijv de laatste Billing dozen lijmen niet met stabilit ....................Peet........................8)
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Het is inderdaad belangrijk even goed op te letten :!: welke kunststof is gebruikt voor het model want met de verkeerde lijm loop je niet alleen het risico dat het onderdeel niet goed vast zit en je er niet meer bij kunt :evil: maar ook dat je ongemerkt een nieuw eigen model aan het maken bent :cry: (oplossen kunststof in de lijm); een beetje handleiding vermeld duidelijk welk type kunststof is gebruikt en eigenlijk ook welk type lijm wordt geadviseerd. Tevens is binnen een groep toch de ene lijm de andere niet (bv Bison CA lost je schuimmodel op, Jamara Styro CA echter niet, dat zit 'm dus in het gebruikte oplosmiddel).

    :idea: Altijd een proefstukje lijmen, voorkomt verassing :roll: en teleurstelling :( !
     
  9. nico

    nico Guest

    Hallo zeg!! 8O , ABS lijmen wordt nog lastig
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Nee hoor, alleen altijd even opletten!
     
  11. Jason

    Jason Guest

    Ik ken iemand die ook de felix van Krick heeft gebouwd. Een super leuk bootje, maar let wel op een aantal dingen.

    Koop om te beginnen een degelijke koppeling voor tussen motor en schroefas! De koppeling die meegelevert wordt is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Deze valt van elende uit elkaar en loopt stroef.

    Lijm de houten opbouw ook niet met houtlijm, maar met seconde lijm of multi lijm of zo. Bij die vriend van mij liet na een heftige vaart alles los wat met houtlijm zat. Voor de hechting tussen dek en romp zou ik ook Stabilit gebruiken. Zet het dek eerst een beetje vast met seconde lijm, en dan aan de onderkant alles dicht en vast lijmen met stabilit.

    En dan nog iets voor als je gaat varen, je kan het beste een accupack gebruiken. Een loodaccu is te hoog voor het bootje waardoor deze behoorlijk rank wordt.

    Ik hoop dat je veel plezier aand Felix gaat hebben, ik vind het een top bootje om te bouwen en om mee te varen.

    Kom je ergens niet uit, dan stuur je maar een berichtje!

    Gr Jason
     
  12. nico

    nico Guest

    De lijmsoorten, multilijm en stabilit zijn in een modelbouwzaak te koop neem ik aan?
    Nog bedankt voor jullie reacties, dit forum is perfect voor een amateur zoals ik
    :!:
     
  13. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik heb de Stabilit inderdaad bij de modelbouwzaak gekocht. Kost ff wat, maar dan heb je ook wat :eek:

    Verder zou ik zeggen, lees alles goed en 2 keer door voordat je gaat plakken, want alst eenmaal vast zit, zit het volgens mij met die stabilit ook echt vast.....

    Succes, en houd ons op de hoogte van de vorderingen ;)

    Marco.
     
  14. zodan(jos)

    zodan(jos)

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    308
    Locatie:
    schiedam
    hoi nico ik heb voor mijn micro magic Bison Kombi Power gebruikt en je heb ff de tijd iets van een 10 min of zo dus je heb ff de tijd om te schuiven. 8) .
    En als je zeker van je zaak ben kan je ook Bison Kombi Snel kopen dat is een stuk sneller en gewoon bij de doe het zelfzaken te koop en heb nog een voordeel het is 100% transparant veel plezier met bouwen :lol:
     
  15. nico

    nico Guest

    Bedankt voor jullie tips luitjes :pim: , ik zal zeker nog meer vragen voor jullie hebben en niet alleen over lijm :arrow:
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Wie weet wat op dit moment - 12 jaar na laatste posting hier op MBF - een goede ABS - hout verbindings lijm is?
    Is bovenstaande info nog actueel of zijn daar nadien nog verbeteringen in gekomen?

    De handleiding (dd. 2002) van mijn Victoria verwijst naar een lijm (Krick ABS Kleber bestelnummer 80478 één-componentenlijm speciaal ontwikkeld voor het lijmen van hout met ABS kunststof) die ik zo nergens meer kan vinden om te bestellen en dus inmiddels 13 jaar later wel achterhaald zal zijn?!
    Ik heb gezocht en gekeken op Internet en bij de bouwmarkten maar ieder zijn product is nog beter dan het ander en - volgens beschrijving op de verpakking - kan je inmiddels met bijna alle lijm alles lijmen???!!!
    Het is voor mij ondertussen een bos waar je bekende bomen niet meer ziet.
    Ik heb het met Pattex Multikleber geprobeerd - deze had ik nog liggen en heb eerst een proefstukje gemaakt - goed laten drogen en beren sterk!
    Mooi! echter nu 2 of 3 weken later begint hij alsnog los te laten!
    Voor het model - hoewel ik al wel een paar stukjes hiermee gelijmd heb - geen directe ramp want ik kan bij het reeds gelijmde nog makkelijk bij.

    Als het niet uitmaakt heb ik, omdat het steeds om kleine stukjes lijmverbinding gaat, een voorkeur voor een één-componentenlijm boven een twee componentenlijm maar belangrijkste is natuurlijk - omdat er straks een stoommachine in staat te stampen - de sterk(s)te en bij voorkeur ook nog gemakkelijk verkrijgbaar is.

    Wie heeft goed en bruikbaar advies?
    M.v.g. Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2015
  17. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    uhu hart,lijm ik hout mee in abs.
    zit muurvast,en is nog nooit los gekomen.
     
  18. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    uhu hart,lijm ik hout mee aan abs.
    beresterk,is bij mij nog niet los gekomen.
     
  19. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    He jason zou je misschien mij wat tips kunnen geven voor het pas maken van het lage dek??
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jason is al even geen lid meer maar guest, en dat bericht was van 2003.
    Het gaat over abs met het verlijmen, niet over dek pas maken.
    Beter om nieuwe discussie te starten in één van de boot subfora, voor meer kijkers en meer antwoorden:
    Dek 'Felix' van Krick pas maken?
     

Deel Deze Pagina