abs kunstof lijmen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bzb, 28 dec 2015.

  1. bzb

    bzb Guest

    ik ben nu al een maand bezig om een dashboard paneeltje terug te lijmen in mijn autodeur, volgens mij is het abs kunstof, probleem is dat niets hecht, ik heb tot nu toe geprobeerd, patex 100%, secondelijm, jb weld, sikaflex 260 kit, patex lijmpistool. ik kan het goed fixeren een een paar dagen laten drogen, maar als ik de fixatie weghaal schiet het zo los en kan ik de lijmn er eenvoudig afhalen.

    wie heeft een tip voor de sterkste abs en kunstof lijm die ik ergens kan kopen, het moet hier een daar ligt vullen, zoek echt super sterke maakt niet uit of het 2 componeneten is. eventueel bij toemen :confused: (ja ben echt desperate dus)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2015
  2. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Wat afval stukjes oplossen in MEK, ( MEK haal je bij de verfspeciaalzaak) hoe meer materiaal je oplost hoe dikker de lijm word.
    Of lassen, daar heb je an een regelbare verf stripper met een heel klein uitstroom mondje voor nodig.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    1: weet je zeker dat het ABS is?
    2: van welk materiaal is het deel gemaakt waaraan wil je het verlijmen?
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Als ik iets van ABS moet lijmen dan gebruik ik altijd deze lijm van DX.com. Het is een 2 componenten lijm, die enorm stinkt naar MEK.
    [​IMG]
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik heb inmiddels voor het lijmen van ABS en/of Styreen - naast het gebruik van aceton - ook goede ervaringen met Bison Kombi Power en dit is gewoon in de plaatselijk bouwmarkt verkrijgbaar (en is vaak met allerlei kortingsbonnen uit hun foldertjes ook nog leuk betaalbaar).
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
  6. Doedelzak

    Doedelzak Guest

    Restjes oplossen in aceton, kan ook. Stabilit express werd ook wel gebruikt, maar is niet iedereen even blij mee. Bij de drogist koop je nagelakverwijderaar met aceton (opletten dat het wel aceton is) voor iets van 2 euro voor een halve liter.
     
  7. bzb

    bzb Guest

    allen bedankt voor het meedenken, ga nu denk ik met bison kombi power aan de slag
     
  8. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Net als de Bison Kombi Power, maar dan speciaal voor plastics. En ook gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar...

    Bison Kombi Plastic
    [​IMG]
     
  9. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Voor de ABS onderdelen uit de 3D printer die gelijmd moeten worden voldoet PVC lijm ook prima...
    [​IMG]
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Blijft interessant dit soort draadjes!

    De 2K lijm die Hans aangeeft, een metylacrylaatlijm meen ik, zou ook een goede moeten zijn. Anders kom je uit op industrielijmen zoals Araldite... met beperkte houdbaarheid van de tubes, en gepeperde prijzen. Hoewel je de tubes gereduceerd geprijst op eBay tegen komt, op de grens van de houdbaarheidsdatum. Eenmaal aangeboord moet je de tubes direct verwerken. Extra zak mengtuitjes erbij. En... geopend in de ijskast bewaren, ook niet al te lang dan. Spul oxideerd direct al uit.

    Mooi! Die Bison lijm wil ik ook wel eens testen. Zeer benieuwd er naar!

    Hier even de algemene zoekterm...
    https://www.google.nl/search?q=methacrylate+glue&biw=1468&bih=1004&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj2n4vImYHKAhVH7g4KHbnvAV0QsAQIPw#imgrc=5zouupTqF0JLKM:

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Die Bison Kombi Power gebruikte ik altijd om de banden op de velgen van mijn pullers te lijmen. Werkte op zich goed, maar de lijm werd wel hard, waardoor de banden soms toch los kwamen. Later ben ik overgestapt op een product van loctite, wat wel een beetje soepel bleef.
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Grote kans dat het PP ofwel Polypropyleen is. Dat wordt veel in de autowereld toegepast voor dit soort delen.
    Goedkoop en met goede inwendige demping waardoor het minder gauw rammelt als ABS oid.
    Nadeel vroeger dat er gemakkelijk witte strepen op kwamen bij krassen of andere mechanische beschadigingen, maar dat is opgelost.

    Wat bijna niet te doen is bij dit materiaal is: Lijmen.

    Met allerlei voorbehandelingen, zoals plasma corona gaat het redelijk, maar voor een hobbyist is het nauwelijks goed te doen.

    Rick
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog effe... Autodeuren en dashes zijn veelal ABS. Alleen zit daar wel een behoorlijke hoeveelheid flamdovende toevoegingen in, soms een groter aandeel rubber vanwege crash-absorbtie. Standaard PVC lijmen kan je vergeten. Die houden niet. CA al helemaal niet.
    Wil je dat echt goed lijmen en duurzaam repareren, zou ik voor Araldite gaan. Daar hebben ze een diverstiteit aan lijmpjes voor.

    Heb je foto's van het lijm probbleem?

    Clipjes van het paneeltje zijn afgebroken? Dan wil het niet meer. Vast een schakelaar-paneeltje voor de spiegels en ramen?

    Verder kan je kijken of het deeltje wellicht bij een sloperij te vinden is... of bij een klassiekerboer... als het om een oud modelletje gaat...

    Dan... heb je ook sterk klevende 'bitumen' achtigen, die van alles en nog wat kleven... zelfs je vingers... Zitten op een rol, kan je het een en ander behoorlijk rammelvast monteren. Oxideert/vulcaniseert dat spul na gebruik nog iets uit, hecht het nog beter.
    Tref je in de goed gesorteerde autoshops zoals Brezan.

    Via RC-Network toevallig deze aangetroffen...
    http://shop1.r-g.de/art/155145DS

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
  14. bzb

    bzb Guest

    gaat over een golf 6 en dan de sierstrip op de deur, zit normaal vast met een soort plasic popnagels

    http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjW0pDqjYPKAhVBcRQKHT_gALgQjRwIBw&url=http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=32877&psig=AFQjCNEyADhUPYJPwowxwViGt5i68DxA7w&ust=1451548512319157
    zwart met zilver paneeltje boven

    had nog een andere kit liggen, gewoon bison montage kit, hecht een beetje maar is gewoon nog nat na 3 dagen als ik de fixatie weghaal, echt bizar
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ja, zo een inzetpaneeltje. Als het standaard VW is, kan je deze clips gewoon bestellen bij de VW. Busjes met een drukstiftje er in?
    Bijkans moet je het binnenpaneel even loshalen.
    Daar heb je speciale tangen voor om het te splitsen van het deurpaneel.

    [​IMG]

    Lukt ook met 2 plamuurmessen die je intaped met papiertape. Met een schroevendraaier als wig. Dan voorkom je drukpunten in lak en kunststof, heb je geen krassen.

    Als je er ook van de achterkant bij kan, wordt het werken er aan een stuk eenvoudiger.

    Vocht en koude, oppervlaktecondensatie aan de delen, zorgt er voor dat de boel niet hecht. In een verwarmde garage heb je hier geen last van. (maar die heeft niet iedereen).
    Paneel mee in huis, rustig werken en drogen.

    Vroegah gingen bij mij (toen ik nog single en ongetrouwd was) de versnellingsbakken gewoon in de keuken uit elkaar en weer in elkaar :). Monteren kon gelukkig wel ergens op een brug....

    Bij tapes moet je denken aan dit soort producten. Diverse merken... autoshop! En die zijn wel behoorlijk weersbestendig... vocht en koude...

    http://www.kleeftechniek.nl/acryl-bond_31.html?gclid=CIru4aCyg8oCFSHmwgodjy4F7A

    http://solutions.3m.com/wps/portal/...LVJJFH07R3000000_nid=GSWPGWXTH0beS2Z15RR9ZVgl
     
  16. bzb

    bzb Guest

    nee niet met klemmetjes, die tape had ik al maar gaat het zeker nooit redden
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Plastic popnagel achtige verbindingen tref je op zeer veel auto's. Zijn niet anders dan plastic pluggen met een staafje er door. Dus ddie vervangen ben je klaar.Paneel zal je mogelijk moeten uitbouwen? Weet ik niet.

    Maar.... de strips op de flanken van m'n deuren zitten ook met tape...
    Nog vast met -15? Dus zeer belangrijk welke soort tape je kiest. Wel automotive materialen en geen doe het zelf spul voor 'binnen gebruik'.
    Komt tot en met kneedbare stroken kleefkracht? Je kan zelfs nog even bij een autospuiter langs gaan. Die hebben vaak ook te maken met schade herstel van dit soort soms breekbare constructies.

    Lukt dat niet, dan kan je aan de achterzijde van dat paneel bijvoorbeeld 2 braces lijmen met de juiste 2K lijm, dan wel. Zodat het paneeltje in ieder geval aan het deurpaneel blijft haken. Kan je van PVC plaat maken/knippen. Mooiste is als die twee stroken zo maakt dat iets kunnen draaien om de as. Je zo het paneeltje aan de deurbekleding kan hechten, maar ook eenvoudig weer kan lossen als dat zou moeten.

    Maar hoe steekt het nu echt in elkaar? Die plaatjes waar je me naar linkte, daar zie ik de constructie niet aan af. Meer inzicht geeft betere kansen. Dus camera er op. Hoe steekt het in elkaar. Want zo ben je niet te helpen. Ook al tik ik me het schompes hier.

    Heb al heel wat af gerepareerd aan stok oud broos spul... soms is het amper nog te vinden (Lancia), en moet je toch echt wat, soms moet je het zelfs namaken.

    Maar bij een VW ligt vrijwel alles nog 'op straat'. En zo een paneeltje heb je met een beetje inzicht zo weer gefixt. Ik kan me niet anders voorstellen.
    Moderne auto's niet te restaureren... zie je wel... :D Pardoes de shredder in :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  18. bzb

    bzb Guest

    popnagels zijn niet te vervangen, zaten vast aan de sierstrip zijn nu gebroken, heb inderdaad nog wat hardcore wegen te gaan, heb nu kombi power kunnen vinden, als dit niet lukt ga ik via wat lusjes die er nog aan zitten inderdaad het paneeltje vast hechten aan de deur met ijzerdraad and be done
     
  19. bzb

    bzb Guest

    even een update!! bison kombi power heeft het gered!! wat wordt dat lekker knolhard, heb ook op een paar punten een carbon spoiler gemonteerd, echt solid as a rock. allen bedankt voor het meedenken
     
  20. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    ABS is heel mooi te verlijmen met trichloorethyleen. Let op, dit spul is uiterst kankerverwekkend dus enkel gebruiken in goed geventileerde ruimtes of in buitenlucht.
     

Deel Deze Pagina