ABS op zender en electro

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door cooper, 1 jul 2004.

  1. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    als je ABS op je zender hebt, werkt dit dan op een electro ? dus gaat de motor schokkend remmen ?
    of heb je daarvoor ABS op je ESC nodig ?
    werkt de ABS van de zender dan enkel voor op de servo ?(dus de remschijf) en eventueel de achteruit van een regelaar ?

    greetz jeroen
     
  2. Morph

    Morph

    Lid geworden:
    3 jun 2004
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Schiedam
    Bij mij werkt dit via de servo, ik heb 3 types abs (hard, middel en zacht).
    als ik rem, geeft de zender zeg maar korte pulsen, waardoor het lijkt alsof het ABS is.

    Bij jou zou dit dus ook moeten werken, tenzij je geen remschijf hebt maar puur op de (electro)motor zou remmen

    In de praktijk geef ik de voorkeur aan je rem iets minder strak afstellen zodat hij niet blokkeert, dat ABS van de zender verlengt je remweg alleen maar.

    Ik hoop dat je hiermee voldoende weet.

    Greetz
     
  3. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik rij dus electro en dat is nu net de vraag, heeft het daar een nut/werkt het?
     
  4. Morph

    Morph

    Lid geworden:
    3 jun 2004
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Schiedam
    Ik vind persoonlijk dat heel dat abs geen nut heeft. En zoals ik reeds zei, als jij gewoon een remschijf op je chassis hebt, kun je dat gaan gebruiken.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Remmen met een electromotor is al een soort van ABS, bij blokkering zal de motor niet draaien en geen spanning opwekken waardoor de rem weer even wegvalt.

    Natuurlijk is het zoeken naar de afstelling want de rem kan bij vol rem er nog steeds vol inhakken.
    Daarom heb je ook een proportionele zender waar je aan de hand van de stand van de knuppel /trekker je rem kunt bepalen.
    Je moet gewoon daarin gevoel krijgen en eventueel de max rem op je zender daar naar afregelen waardoor het duidelijk is dat ABS overbodig is.
     
  6. Morph

    Morph

    Lid geworden:
    3 jun 2004
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Schiedam
    Ah kijk, zoals Roelof al aangeeft, op de zender die ik heb waar ook abs op zit, kun je de maximale uitslag van de servos bepalen. Die heb ik gewoon wat minder gezet, zodat ie niet vol in de ankers gaat, maar rustig remt.

    Natuurlijk heb je dan niet echt een noodstop meer, maar ik doe liever gecontroleerd remmen in de bochten, dan dat je wielen blokkeren van het te hard remmen, en dat je in een seconde achterstevoren staat

    Ik heb zelf geen electro wagen dus kan daar geen uitspraken over doen.

    Ik kan je alleen zeggen wat ik weet.

    Greetz
     

Deel Deze Pagina