Academy Hovercraft afgebouwd

• Topicstarter Topicstarter hoogvlieger
  • Startdatum Startdatum
H

hoogvlieger

Guest
Hallo, collega vliegers :)

voordat ik van wal steek: ik weet niet of dit draadje hier op z'n plaats is.
zo niet, dan laat ik de mod vrij om 'm te verplaatsen.

vanochtend was ik bij de modelbouwboer aan 't rondneuzen, en had voor ik er erg in had thuis een doosje in m'n handen:
full

het onverwacht ergens mee thuis komen word vaak toegeschreven aan een koopverslaving.
maar 't kan hier ook een impuls-prikkel van de innerlijke jeugd zijn geweest.

vroegah, had ik bij diezelfde modelbouwboer een RC variant zien staan.
ong, een geschatte 59CM lang, kunststof body, en 3ch besturing.
helaas: tegen de tijd dat ik er genoeg voor gespaard had, was ie al verkocht...:|

het doosje
bij 't openen van de doos en 't bekijken van de onderdelen, is al snel duidelijk dat dit kleine ding in balans blijft door de stuw prop, en de batterijen die onder ''het stuurhuis'' zitten.
de body bestaat uit twee dunne plastic schalen, die op elkaar ''klikken''
de ''rok'' bestaat uit dun plastic, vergelijkbaar met dat van een plastic zak.
full

van de handleiding kon ik alleen de foto's gebruiken.
de Chinese tekst, bood geen soelaas...

na wat proefpassen, en vervolgens uitvissen welk draadje aan welk verbonden moest worden (kennelijk maakt 't die Chinezen niet uit of bijv. een + draadje blauw,wit of rood is) zat het dingetje vrij snel in elkaar
full

na 'm te hebben opgesmukt met wat stickers van de bijgeleverde set, volgde de test op het zijl in de kamer.
ondanks de prijs/ kwaliteit van de onderdelen moet ik zeggen: hij doet 't goed :D
full

de motortjes draaien elk op 3.0V en laten 'm rustig door de kamer glijden.
helaas kan de stuw prop alleen maar voorwaarts, en worden beide motortjes aan/uit gezet via een simpel schakelaartje op de body.

het volgende plan is nu, een manier vinden om 'm RC te krijgen.
ik weet 't: gezien 't formaat word dit geen makkie, maar ik houd van de uitdaging om 't toch eens te proberen.

de beschikbare ruimte:
full

in 't ''bakje'' is zoieso al ruimte zat voor een mini servo en de accu.
v.w.b. ontvanger en esc moet ik nog een goede combi zoeken.

de ombouw zal dan ook in dit draadje verschijnen. :)

groet,
hoogvlieger

Laatst bewerkt door een moderator:
Geinig ding!

Hoe groot is ie precies?

RC maken moet te doen zijn, HXT500 op het roer en een mini ESC voor de thrust. Liftmotor lekker zo laten.

Groeten

@markjuhh:

L 27 MM
B 165 MM
H 130 MM

groet,
Hoogvlieger

Er is hier ergens een specifiek gedeelte gemaakt voor hovercrafts.
Zoek even.
Bob.
Ik was er ook mee bezig. Er bestaat een bouwkit voor beginnelingen van een eenvoudig betrouwbaar exemplaar, naar ik mij goed herhinner "GRIFFIN 2000".
Ik wou deze graag hebben maar is alleen beschikbaar in een niet Europees land, vermits ik geen Visa heb likt het niet.
Bij interesse, contacteer mij aub.
Bob.

Das wel een heel kleintje :D
Benieuwd naar een filmpje!

@ opabob: Uitnodigingen zijn al verstuurd!
PS: De Griffon 2000 is redelijk rechttoe rechtaan, heel makkelijk om vanaf 0 zelf te bouwen ;)

@opabob: spellingsfoutje, maar heb 'm nu gevonden
die GRIFFON is idd wel een mooie :D
main.jpg

groet,
Hoogvlieger

progres-------------------------------

kon het vanochtend niet laten om vanavond pas verder te gaan met het projectje, en besloot nog wat dingetjes op te lossen. :)

de eerste oplossing moest voor de besturing van de roertjes gevonden worden.
het stuurstangetje zal vrijwel geheel buiten de romp lopen, en met een redelijk grote boog onderlangs de thrust prop moeten...
juist die boog maakt, dat ik me wat zorgen maak over de effectiviteit van 't stuur mechaniek... :|

v.w.b. de aansturing bedacht ik me dat (ik dacht volgens de vrienden actie van dit forum) me een setje servo's kado was gedaan.

aangezien die te traag waren voor m'n heli's, zijn ze nooit gebruikt:
full

full

formaat: 22.8 x 12 x 25.4mm
dus dat past makkelijk :D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: heb nog wat meer te vertellen ;)

omdat ik wat meer power uit die motortjes wil halen, ben ik benieuwd tot hoever ze kunnen gaan.
mede omdat ik 't type niet weet vind ik er nagenoeg niks over op het WW.
wat ik wel weet, is dat ze o.a. veel in speelgoed worden gebruikt...
full

full

stiekum hoop ik dat ze rond de 8 volt nog kunnen verwerken...
waarom ik dat hoop, kan ik nog niet zeggen... :rolleyes::rolleyes:

Is het niet verstandiger om er een 1s lipo in te leggen met een step up? TURNIGY Voltage Booster for Servo & Rx (1S to 5v 1A)
zoals de beschrijving al aangeeft, is die bedoeld voor RX en servo's.
betwijfel dus of ie 't wel haalt als je 'm aan een motor verbind...:rolleyes:
Past de stuurservo niet tussen de roeren?
nope, vanwege het gewicht op de achterkant, waardoor de hovercraft door 't toevoegen van tegen-balast gewoon te zwaar word.
en de roertjes hebben dan amper speling, omdat ze vrij kort op elkaar staan.

maar vanmiddag merkte ik, dat ik die servo niet meer nodig heb :D
waarom? lees verder :)

progres:
--------------------------------------------------------------------
vanmiddag was er tijd, en rust om me weer vol op de hovercraft te storten.

het eerste doel: uitvinden hoeveel Volt die standaard motortjes aankonden.
want: ik herinnerde me dat ik nog een RC bordje had liggen...
een klein printplaatje met RX, lineaire servo's, ESC in één!
dit kleine ding kwam uit m'n geprakte Extra300 Parkflyer (dagelijkse vliegtuigbeslommeringen topic).
één van de lineaire servo's was niet meer rendabel, maar de rest werkte wel :)
hiermee heb ik ook een 2.4Ghz besturing, via een zender die gemakkelijk in een jaszak past.

de antenne was weg, en er moesten nog stekkertjes aan (had ik na de crash er vanaf gehaald)
full

na wat gestoethaspel met de soldeerbout, kon de output van de stroom naar de motor worden gemeten: 7.5V...
de motor van de parkflyer kan dit makkelijk hebben, maar de hovercraft motortjes kunnen volgens het WW maar maximaal 3,2 aan...

de beslissing was snel genomen: thrust-fan motor verwisselen.
mede hierdoor kan ik niet alleen de ingebouwde ESC blijven gebruiken, maar zal de hovercraft ook nog eens veel sneller vooruit stuiven.
zodat zelfs buiten met wat wind, het kleine ding best goed zal presteren :)
full

de motor van de push-fan in 't midden (die de rok vult) behoud z'n AA aandrijving...

de roertjes op de thrust fan gingen vrij stroef zodat de stand tijdens vrije tocht niet veranderde...
servo's houden daar niet van, dus is de roer opbouw uit elkaar gehaald, en heb de gaatjes wat verruimd:
full

een vrij lastig klusje, omdat teveel weg slijpen de goede werking van de roertjes ruïneert :|

groet,
Hoogvlieger

zoals de beschrijving al aangeeft, is die bedoeld voor RX en servo's.
betwijfel dus of ie 't wel haalt als je 'm aan een motor verbind...:rolleyes:

De motor(esc) rechtstreeks op de accu en deze step up gebruiken voor je ontvanger en servo voeding.

Maar zoals het nu opgelost is lijkt me een betere oplossing :D

progres:
-----------------------------------------------------------------------
wel... :|

het enige vermeldenswaardige is: dat ik vandaag bijna m'n soldeerbout het raam uit gooide....:mad:
en dat alle elektronica nu op z'n plek zit...:)
bij sommige delen (zoals de heveltjes voor de servo besturing) moet de epoxy nog uitharden, en dan is 't kijken hoe of alles naar behoren werkt...

groet,
Hoogvlieger

progres-------------------------------

kon het vanochtend niet laten om vanavond pas verder te gaan met het projectje, en besloot nog wat dingetjes op te lossen. :)

de eerste oplossing moest voor de besturing van de roertjes gevonden worden.
het stuurstangetje zal vrijwel geheel buiten de romp lopen, en met een redelijk grote boog onderlangs de thrust prop moeten...
juist die boog maakt, dat ik me wat zorgen maak over de effectiviteit van 't stuur mechaniek... :|

v.w.b. de aansturing bedacht ik me dat (ik dacht volgens de vrienden actie van dit forum) me een setje servo's kado was gedaan.

aangezien die te traag waren voor m'n heli's, zijn ze nooit gebruikt:
full

full

formaat: 22.8 x 12 x 25.4mm
dus dat past makkelijk :D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: heb nog wat meer te vertellen ;)

omdat ik wat meer power uit die motortjes wil halen, ben ik benieuwd tot hoever ze kunnen gaan.
mede omdat ik 't type niet weet vind ik er nagenoeg niks over op het WW.
wat ik wel weet, is dat ze o.a. veel in speelgoed worden gebruikt...
full

full

stiekum hoop ik dat ze rond de 8 volt nog kunnen verwerken...
waarom ik dat hoop, kan ik nog niet zeggen... :rolleyes::rolleyes:

Dit zijn de standaardmotortjes uit de mini-z van kyosho. Kunnen in ieder geval 7.4 volt aan

progres:
-----------------------------------------------------------------------
wel... :|

het enige vermeldenswaardige is: dat ik vandaag bijna m'n soldeerbout het raam uit gooide....:mad:
en dat alle elektronica nu op z'n plek zit...:)
bij sommige delen (zoals de heveltjes voor de servo besturing) moet de epoxy nog uitharden, en dan is 't kijken hoe of alles naar behoren werkt...

groet,
Hoogvlieger

Het kan zijn dat je een soldeerbout hebt voor lood soldeertin en dat je nu loodvrij soldeertin gebruikt, die bouten moeten warmer zijn dus kijk dat even na!

@Viel9: er zijn meerdere types van, en van die in m'n hovercraft stond dat 3v de max is (ook vrij logish, want anders hadden ze o.a. de boel niet zo extreem ligt hoeven maken vanwege de geringe power van die motortjes...

@Harald123: dat is 't niet ;)
de reden dat ik er kwaad op werd, kwam o.a. door dat de draadjes erg klein waren t.o.v. de kop op de bout.
dit maakte o.a. het aanbrengen van de tin een vrij lastig klusje omdat in tegenstelling tot bijv. een punt op de kop, de tin zich soms wat teveel verspreid over 't oppervlak van de kop...

progres------------------------------------------------------------------------------------------------------

de hovercraft ligt al een week ofzo op de plank te wachten voor verdere afbouw.
bij de test run, bleek de prop bij 't opspinnen delen van de behuizing te raken....
endat, terwijl ie niks raakt als ik 'm met de hand beweeg...

helaas werkt ook de link naar de staartroertjes niet naar behoren.
die buigt door, zodat de roertjes in feite weinig tot niet bewegen.
en of dat nog niet genoeg was, werkte de stuur servo achterstevoren, terwijl de zender geen mogelijkheid heeft om die te reversen...:|

voorlopig genoeg te doen dus (dan weer met foto's ;))

groet,
Hoogvlieger

Stuurstangetje door een dun buisje laten lopen en dat buisje op een paar punten vast zetten, dan buigt ie niet zo snel.

Servo reversen is hetzelfde als het bordje 180 graden draaien ;)

Groeten

Stuurstangetje door een dun buisje laten lopen en dat buisje op een paar punten vast zetten, dan buigt ie niet zo snel.
tja dat is een optie, maar het buisje loop los van de body over een zijrand van de kap, die er wel af moet kunnen i.v.m. accu's en onderhoud...
full

Servo reversen is hetzelfde als het bordje 180 graden draaien ;)
nope, dat klinkt simpel, maar er zijn twee redenen waarom dat niet echt goed zal uitpakken:
1: (moest ik nog vertellen) in het bordje zit een gyro, (zo een die in parkflyers word gebruikt) die ik helaas niet kan uitzetten.
en denk dat als ik 'm omdraai, hij moeilijk gaat doen d.m.v. zich bemoeien met de controle van 't roer. :(
voorwaarts ''vliegend'' doet ie niet moeilijk :)

2: het stangetje moet dan ook zonder de tandwieltjes van de lineaire servo te raken langs de tandwiel overbrenging (dat betekend dus een groot gat in 't dak) en met een boog om de andere lineaire servo heen, om dan pas met de afstand naar de roertjes te beginnen... een beetje teveel hoekjes in 't stangetje lijkt me... :|

groet,
Hoogvlieger

Met dat bordje gaat dat niet zomaar ;)

MAAR het bordje komt uit een Extra, die heeft MEER als 2 kanalen voor de besturing!
Er zou dus een losse servo op aangesloten moeten kunnen worden lijkt mij!

@markjuh: helaas, die bordjes van N.E. zijn niet zo modificeer vriendelijk... :(

progres----------------the end-------------------------------------------

vandaag is ie voor 't eerst met RC over de vloer gejaagd, en man wat een snel machientje!!!!
die motor (uit vliegtuigje) laat 'm al met ong. 60% throttle als een raket over de grond schieten....
helaas is m'n kamer te klein om de snelheid met 100% throttle te meten...

heb het probleem met de besturing verholpen door het zwarte ijzerdraadje, wat oorspronkelijk voor de besturing moest zorgen, te vervangen door een wat dikker staal draad.
helaas geen mogelijkheid om er schroefdraad op te zetten, dus werd epoxy hier de oplossing :)
doordat de lineaire servo eigenlijk best klein is, maken de roertjes niet voldoende slag voor scherpe wendingen.
dit was deels te verhelpen door de dikkere staaldraad, en wat meer slijpwerk aan de ophang punten van de roertjes, zodat alles zo soepel mogelijk bewoog.
maar ondanks dat, is de hovercraft niet echt goed met echt mooi bochtenwerk... de slag van die servo is gewoon te klein :(

resultaat zonder kapje:
full

en met kapje gemonteerd: de stuurstang is via een gaatje in de kap met de servo verbonden
full

en hiermee is dan zo'n beetje het einde van dit bouwverslag in zicht gekomen :rolleyes::bye:

MBF heeft helaas geen hovercraft gedeelte.
maar voor wie nieuwsgierig is naar deze toch wel aparte rc machines: kijk hier eens :)

groet,
Hoogvlieger

Back