Acceleratie niet soepel.

• Topicstarter Topicstarter Hallooow
  • Startdatum Startdatum
H

Hallooow

Guest
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje, ik heb een ikarus sa-315b indoor heli (coaxial) maar ik heb een probleepje. als ik accelereer gaan de rotorbladen pas draaien als m'n "knuppeltje" op een kwart staat, vaak moet ik ook even een tikje naar links geven (om z'n as) om de rotorbladen (op volle toeren) te laten draaien. Ik kan ook niet echt geleidelijk opstijgen, er is een heel stuk dat hij niet pakt en als m'n "knuppeltje" op ongeveer 3/4 zit pakt 'ie hem ineens en gaat m'n heli als een raket omhoog (wat vaak resulteert in een confrontatie met het plafond of een harde landing). Wat ik al heb gedaan/gecontroleerd:

-Tandwielen vervangen
-Motortjes iets meer naar binnen geplaatst (voor betere aansluiting op de tandwielen)
-Lagers gecontroleerd en een beetje ingevet
-Kristalletje er even in- en uitgedaan (zender en receiver)
-Receiver geeft verder geen foutmeldingen (lampje gaat niet constant knipperen)
-Zender en accu zijn opgeladen

Er zitten op m'n receiver twee "knopjes" voor de gevoeligheid van de servos (regelt niet de gevoeligheid van het "gas" toch?) en de extention van de servos, maar dit lijkt me van weinig belang.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en dat iemand mij verder kan helpen. Steeds naar winkel "X" te gaan voor deze kleine dingetjes ben ik mee opgehouden omdat me daar telkens weer wat nieuws wordt aangesmeerd aangezien datgene wat een half jaar geleden in dezelfde winkel is gekocht inmiddels oud is en niet meer "goed", als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Wanneer de motoren te strak op het tandwiel staan werkt het ook niet goed meer. Wanneer je een dun papiertje (sigarettenvloei) tussen de tandwielen door draait moet je een trapje krijgen en mag het niet scheuren. Lagers alleen smeren met een drupje naaimachine olie. Verwacht dat hier het probleem zit, anders misschien versleten motoren. Wellicht kan iemand met ervaring hiermee vertellen hoe je dat ziet.

Wanneer de motoren te strak op het tandwiel staan werkt het ook niet goed meer. Wanneer je een dun papiertje (sigarettenvloei) tussen de tandwielen door draait moet je een trapje krijgen en mag het niet scheuren. Lagers alleen smeren met een drupje naaimachine olie. Verwacht dat hier het probleem zit, anders misschien versleten motoren. Wellicht kan iemand met ervaring hiermee vertellen hoe je dat ziet.
Wat bedoel je met een trapje krijgen ?

Ik kan de heli wel op gewenst toerental krijgen door met het knuppeltje tussen verschillende standen te "schuiven" (snel omhoog,omlaag). Dan pakt 'ie hem wel maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

En hoe kom ik erachter of m'n motortjes op zijn ? Er is in totaal denk ik nog geen 10 uur mee gevlogen, bij lange na niet ... Ik heb hier wel zo'n apparaatje liggen waarmee, je de spanning/weerstand mee kan meten (die je op school ook bij natuurkunde gebruikt, kan even niet op de naam komen). Kan dit van pas zijn ? Ik heb verder erg weinig verstand van electro vandaar de vraag.

Hoe soepel moeten de tandwielen in elkaar overlopen ? Even als indicatie, hoeveel kracht moet je op de rotorbladen zetten mag hier beweging in komen, al bij hard blazen of moet je die echt pas met de vinger rond kunnen draaien ?

Met een trapje krijgen bedoel ik dat je scherpe vouwen in het dunne papier ziet en het papier dus in een zigzag vorm gaat staan. Heb nog even bij de mijne (een Bell 47G) gekeken en hierbij zijn de bladen niet rond te blazen. Wanneer ik een klein zetje ertegen geef dat draait hij wel vlot een halve slag door. Het is wel een beetje een gevoels kwestie, wanneer je meldt waar je woont kan er misschien iemand even naar kijken. Verwacht niet echt dat je motoren nu al op zullen zijn. Dat apparaat waar je het over hebt is denk ik dat je een universeel meter bedooeld. Hiermee kun je de accuspanning meten, deze meting geeft het meeste duidelijkheid als je dit onder belasting doet.

Zal zo eens kijken wat betreft dat "trapje" Tandwielen zijn net nieuw dus lijkt me stug ... maar ik zal 't ff checken.

Edit:

Ik zie wel dat 1 tandwiel al een heel klein beetje is versleten (geschaafde stukjes plastic) waar duidt dit op ?

Laatst bewerkt door een moderator:
:hammer:Waar ik al bang voor was, motor staat te dicht bij het tandwiel. De hele handel gaat hierdoor erg zwaar draaien, met de gevolgen zoals jij ze beschrijft. Dus nu eerst de tandwielen op de beschreven manier afstellen, als de tandwielen niet te erg beschadigd zijn kun je dan weer goed vliegen :)

Heb gister een behoorlijk dikke "crash" gemaakt en dat zonder iets aan te raken ...

Aangezien ik al aardig uit de voeten kan met het dingetje was ik er een beetje gek mee aan 't doen: Van links naar rechts strafen en steeds wat harder ...

Toen sloegen vervolgens volgensmij de bovenste bladen tegen de onderste aan (te abrubpt van links naar rechts ?), in ieder geval er werd een stuk van de onderste bladen afgeslagen, stabilisator stangetje schoot uit de kop en de heli viel vervolgens van +/- 1.5m naar beneden. Schade: bladen kapot, accubakje idem, kop gespleten stabilisatorstangetje krom.

Ik heb niet de intentie hem nog te gaan repareren, aangezien ik overweeg een nieuwe te kopen.

Ik heb alle "beginners" info al doorgelezen. Mar kan aan de hand hiervan niet mijn keuze maken ...

Ik weet wel dat het waarschijnlijk een FP gaat worden, maar welke is nog niet duidelijk. Ik dacht aan de Walkera 04 maar de meningen zijn hier erg over verdeeld, zo lees ik o.a. dat 'ie niet van de grond te krijgen is en erg zenuwachtig is.

Met de Lama (coax) die ik nu heb, heb ik overigens totaal geen problemen, deze vlieg ik zonder moeite door de kamer heen, zal de Walkera 04 dan een probleem zijn ?

Dan mijn laatste vraag, en misschien wel de meeste belangrijke:

Kan je niet beter gelijk op een CP overstappen ? "Jong geleerd oud gedaan". Ik weet dat vele dit zullen afraden maar zit daar niet wat in ?

Wat je heb gehad heet een "Blade strike" en dit komt inderdaad door het te abrupt sturen. Wat je vraag aangaat, realiseer je dat een coax zelf stabiliserend is terwijl een enkel rotor heli zo instabiel is als de pest. Je hebt wel voordeel van de oog-hand coördinatie die je nu hebt opgedaan maar zal toch bijne geheel opnieuw moeten leren vliegen. Voor de keus van wat voor Heli te kiezen heb ik een voorkeur voor een CP-Heli. En dan een in T-Rex 450 klasse, hieronder heb je dan de Align kloon maar ook de E-Sky belt CP. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden maar let wel erg goed op de verkrijgbaarheid en prijs van de onderdelen. Hier heb je waarschijnlijk regelmatig wat van nodig :). Zo'n CP heli is trouwens ook niet meer binnen te vliegen of je moet wel de beschikking hebben over een hééééle grote kamer.

Wat je heb gehad heet een "Blade strike" en dit komt inderdaad door het te abrupt sturen. Wat je vraag aangaat, realiseer je dat een coax zelf stabiliserend is terwijl een enkel rotor heli zo instabiel is als de pest. Je hebt wel voordeel van de oog-hand coördinatie die je nu hebt opgedaan maar zal toch bijne geheel opnieuw moeten leren vliegen. Voor de keus van wat voor Heli te kiezen heb ik een voorkeur voor een CP-Heli. En dan een in T-Rex 450 klasse, hieronder heb je dan de Align kloon maar ook de E-Sky belt CP. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden maar let wel erg goed op de verkrijgbaarheid en prijs van de onderdelen. Hier heb je waarschijnlijk regelmatig wat van nodig :). Zo'n CP heli is trouwens ook niet meer binnen te vliegen of je moet wel de beschikking hebben over een hééééle grote kamer.

Dan noem je gelijk twee punten die mij er tot zetten geen CP te kopen.

-Niet in de woonkamer kunnen vliegen
-De prijs van reparaties

Overigens misschien leuk om te melden, we (m'n vader) hebben voeger ook al twee helis gehad (CP). De desbetreffende winkel was destijds van mening dat iemand die nog nooit gevlogen had zo'n ding wel onder controle kon krijgen. De eerste heli was binnen no-time total-loss, de tweede heli volgde al snel en na een tweede fatale crash is m'n pa er mee gestopt. Niet vanwege niet door willen zetten maar de desbetreffende winkel zag ons maar al te graag terug komen (voor nieuwe onderdelen). Later werd duidelijk dat we behoorlijk "in de maling" waren genomen aangzien het gewoon algemeen bekend was dat zo'n ding vliegen zonder ervaring haast onmogelijk is. Het was overigens ook noch een vrij grote (spanwijdte +/- 100 cm) wat het grapje noch wat duurder maakte. Ben toen overgestapt op een autootje (nitro) en heb die nog steeds, erg leuk dingetje ! Heb een tijdje geleden toch maar weer zon helikoptertje gekocht "waar iedereen mee kan vliegen" toen ik hem zag staan.

Heb dus wel degelijk "ervaring" met een CP :p

Voorkeur gaat (voorlopig) dus uit naar een FP.

De voorkeur gaat uit naar 1 van de volgende modellen, puur vanwege de metalen onderdelen.

-Walkera 3#4B
-Walkera 4G1B

Minpunt is alleen dat de 3#4B een apparte staartmotor heeft, waar de meeste niet zo over te spreken zijn.

Ik denk dat ik voor de keuze van mijn ieuwe heli maar even een nieuw topic aanmaak :mrgreen:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/walkera-4-3b-vs-4g1b.79371

Laatst bewerkt door een moderator:
Back