(Accu’s) Hoe heet/warm mogen ze worden?

Hallo iedereen!

Kan iemand vertellen hoe warm/heet accu cellen mogen/kunnen worden?
En dan in het bijzonder de GP NIMH 1100 ik heb een 8 cellen pakket,
Ik laad deze 1 uur op ongeveer 1,1 amper.
Word behoorlijk heet moet ik wel even kwijt!

Maar/en is er nog verschil van cel tot cel soort?
Ik heb ook voor auto accuutjes van die cellen maar dan groter natuurlijk –
Die worden ook flink heet!

Ben ook benieuwd naar lipo accutjes hoe dit zit omdat ik af en toe video’s ziet
Die gewoon waanzinnig zijn, en dan bedoel ik natuurlijk dit soort kunst:
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/BertBOTF.wmv
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/ffvc.wmv
heel erg mooi, en lijkt me ook leuk om te doen!
ik weet niet hoe moeilijk dit is maar ik sta met twee voeten/benen op de grond!

Vr Gr Rob.
 
Gebruikt je een lader met delta peak afslag? Als de cellen nog niet helemaal leeg zijn dan ben je op een gegeven moment de cellen aan het overladen en dan kunnen ze heet worden. Overigens is het voor NiMh wel normaal dat ze warm worden. Zolang je de cellen nog gewoon in je handen kunt pakken zonder dat het te heet wordt om vast te houden is er weinig aan de hand.
 
Ik heb het gevoel dat die accu’s meer hitte kunnen hebben!
40 graden is dus het hoogste bot zal ik maar tikken.
Ik zal eens meten hoe heet/warm ze bij mij worden tijdens het laden.
Nog meer mensen die er iets over kunnen/durven te tikken?

Vr Gr Rob.
 
rob007 zei:
Ik heb het gevoel dat die accu’s meer hitte kunnen hebben!
40 graden is dus het hoogste bot zal ik maar tikken.
Ik zal eens meten hoe heet/warm ze bij mij worden tijdens het laden.
Nog meer mensen die er iets over kunnen/durven te tikken?

Vr Gr Rob.
35-40*C is een goede indicatie. Als je cellen oververhit (temp. afhankelijk van kwaliteit van de cellen) kan een chemisch proces ontstaan waarbij de samenstelling in de cel verandert. In het gunstigste geval gaan de cellen een beetje stuk en doen ze niet veel meer. In het ongunstigste geval ontstaat een soort kettingreactie die kan resulteren in gasvorming en zelfs exploderen van de cellen. Bekendste voorbeeld hiervan is momenteel de ploffende LiPo's. Maar ook de eerste NiCd en NiMH cellen hadden dit probleem (die gaan tegenwoordig gewoon wat borrelen en pruttelen en zijn daarna rijp voor de chemokar, maar vroeger...).
 
Bij d e modelbouw FAQ staan twee stukjes over de NiCad en NiMH accu's. Lees deze eens door dan weet je een boel meer.
Het stukje over de NiCad's vindt je HIER.
Het stukje over de NiMH vindt je HIER.
 
Back
Top