Accu 12v 18Ah opladen

Hallo iedereen,

Ik heb zelf geen verstand van accu's enz. vandaar dat ik jullie te hulp vraag.

Ik heb een accu van 12v 18Ah en ik heb een Frame voeding van 12vdc 13A.
Is het mogelijk om een accu op te laden door middel van een normale framevoeding?

Ik hoop van jullie te horen.

Groetjes,
Job

Simpel antwoord: Nee. Om een accu te laden heb je een lader nodig. Geen voeding. Een willekeurige lader kan ook niet. Je hebt een lader nodig voor het betreffende accutype.

Een universele computerlader zoals veel gebruikt in de modelbouw en voorzien van het laadprogramma voor je accu is goed bruikbaar. Als die lader een ingang heeft voor 12 volt kan je die aansluiten op je voeding.

Nee, tenzij je voeding regelbaar is in spanning en stroom zou je hem op 14v of 14.4 volt kunnen laden met een stroombegrenzing van een 2 tot 5A (afhankelijk wat die accu mag hebben).

Je kunt op zoek naar een (2e hands) modelbouw lader zoals een B6 of een B6AC, die zijn al voor een paar tientjes te vinden.

Je kan het beste een echte loodaccu lader kopen en gebruiken. Dat is veiliger voor zowel jouw als de accu. Een goed voorbeeld is DEZE lader. Dit is precies wat je nodig hebt.

In theorie kan je die voeding wel gebruiken, je zal de voeding dan op precies 13,8V moeten afstellen. Om de laadstroom binnen veilige grenzen te houden kan je een simpele weerstand van 0,56 Ohm / 20 Watt gewoon in serie opnemen. Als je alles goed doet en vooral de voeding echt goed afstelt kan je de accu daarmee ook goed laden. Is de spanning te laag dan is er niet veel aan de hand maar de accu komt niet helemaal vol. Is de spanning te hoog dan kan je de accu gaan overladen wat nooit goed is voor een accu, geen enkele accu!
Als je meer wilt weten over het laden en gebruik van een loodaccu lees dan DIT stukje bij de modelbouw FAQ eens door.
Succes.

Back