Accu, 12volt 6,5 Ah.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Polite, 5 sep 2014.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Heren!! En wellicht dames. :D

    Mijn reddingsboot (cornelia clasina) is voorzien van een Sonnenschein accu van 12v 6,5 Ah. Gewicht 2660 gram. Deze staat voor in de boot, echter nu ligt hij van voren iets te diep. Zoek dus een alternatief hiervoor. Nu zag ik een AGM accu 12volt 7 Ah van 1625 gram. Is deze accu geschikt om mijn 12 volt hectoperm aan te drijven??

    Heb de FAQ al doorgelezen, maar kon zo geen antwoord vinden, en ben een leek wat electronica betreft. :???

    Alvast bedankt voor jullie reactie's

    Groet,

    Polite
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het komt mij wat vreemd voor dat lood accus van bijna de zelfde capaciteit zo een groot verschil in gewicht hebben maar misschien speelt de voruitgang in de techniek daar een rol in.
    Ik heb ook eens naar een willekeurige accu van 12V 7Ah gekeken en die wegen ongeveer 2kg.
    In ieder geval draait het om de 12V spanning dus dat is geen probleem.
    De capaciteit is hetzelfde en aangezien een hectoperm maximaal 4A trekt moet deze accu bruikbaar zijn.;)
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een loodvliesaccu is feitelijk een gewone loodaccu. Het enige (grote) verschil is dat er geen accuzuur in vloeibare of gel toestand in zit. Tussen de plus en de min platen zit een glasvezel vlies als isolator. Dat voorkomt kortsluiting tussen die platen. Het toch wel degelijk nodige accuzuur heeft dat glasvlies geabsorbeerd.
    Je moet deze accu's dus op precies de zelfde manier laden als elke andere loodaccu. Het grote voordeel van deze accu's is dat de energie inhoudt groter is. Je hebt dus meer energie bij het zelfde gewicht of een lager gewicht bij de zelfde capaciteit. Dat laatste is dus bij deze accu het geval.
    Deze accu's kunnen vaak ook een hogere stroom leveren zonder dat ze daar schade van ondervinden.
    Dat kleine hectoperm motortje zal zonder problemen door die accu van stroom kunnen worden voorzien. Die motor trekt bij maximale efficiëntie ongeveer 2,5A wat deze accu fluitend en met twee vingers in de neus kan leveren. ;)
    Voor de motor maakt het ook helemaal niets uit waar de stroom die hij nodig heeft vandaan komt. Voor je auto motor maakt het ook niets uit of de benzine uit een plastic of een stalen tank komt.
     
  4. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    mmm, bijna, maar niet helemaal (volgens mijn ctek 5.0 handleiding dan toch).
    best een lader gebruiken die een agm stand heeft.
    agm accu's hebben blijkbaar een iets hogere laadspanning nodig (14,7v).
    op de normale laadspanning (14,4v) zou je hem niet helemaal vol krijgen en zou er schade ontstaan mettertijd.

    edit: die laadspanning staat normaal ook ergens op de accu als het goed is.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2014
  5. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Dan kan je beter overstappen naar een LiFePo4 accu, wel een speciale lader erbij kopen.
    Scheelt bijna de helft aan gewicht bij dezelfde afmetingen.
     
  6. Ally

    Ally

    Lid geworden:
    14 jan 2006
    Berichten:
    205
    Locatie:
    noord-belgie
    als ik mij niet vergis hebben veel boten net wat gewicht nodig om goed in het water te liggen?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nee die hogere spanning is niet nodig maar mogelijk. Met die hogere spanning kan je de accu sneller laden. Dat is overigens ook zo met een "gewone" loodaccu. Het nadeel van snel laden van die accu's is dat de accu's dat meestal niet zo heel fijn vinden. Daarom kan je "gewone" loodaccu's beter niet al te snel laden. Met 0,3C maximaal laden gaat prima.
    Echt waar dit is en blijft een gewone loodaccu met de zelfde spanningen en laadmethode. Behalve dan dat je ze wat sneller mag laden, hoeveel sneller hangt van de fabrikant af maar dat kan wel tot 0,6C zijn.
    De nominale spanning is 13,8V, en maximale eindspanning is 14,7 of 14,8V. Dat laatste dus allen bij snel laden en als de accu vol is moet je die spanning weer terug brengen naar 13,8V of de accu van de lader nemen. Allemaal hetzelfde als een "gewone" loodaccu.
     
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Bedankt tot dusver voor al jullie reacties!!

    Helaas heb ik alleen plaats voor zo'n "grote" accu voor in de boot. En dan ligt hij niet mooi op de waterlijn.

    Geen idee wat dit ,LiFePo4 accu moet zijn. Maar kan wel eens even googelen.

    Groet,

    Polite.
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  10. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Inderdaad wel eens van gehoord!! :D

    Maar als hij van voren al te diep ligt, en ga dat compenseren door ballast achter in de boot, gaat de boot in totaal veels te diep liggen.

    Heb inmiddels LiFePo4 accu bekeken. Zo!! :shock: daar hangt een prijskaartje aan!!

    Groet,

    Polite.
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Wat was het probleem dan met die AGM accu van 1kg minder?
    Je kunt niet altijd alles met een accu compenseren.
    De accu moet iets te licht zijn en de rest met ballast aanvullen op de plaats waar het nodig is.;)
     
  12. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.

    Denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen. :D.

    Nog maar ff weer van voren af aan. Heb NU een Sonnenschein accu van 2660 gram. Zoek een accu die dus wat ligter is. Nu had ik een AGM accu gevonden op internet ( kan hem niet niet weer terug vinden) van 1626 gram. Vandaar mijn vraag of een AGM accu geschikt zou kunnen zijn voor mijn hectoperm .

    Groet,

    Polite.
     
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je hebt een accu gevonden die 1kg lichter is als die er nu in zit.
    Je kunt hem alleen niet meer terug vinden helaas.
    Ik vraag me nu af of je wel goed gekeken hebt want ik vond het verschil wel erg groot.
    Als je die AGM accu weer kunt vinden van 1600 gram dan is dat een optie.
    Een LiFePo4 accu is veel lichter en is ook een optie maar je vind hem te duur en dat kan ik me voor stellen.
    Een lipo accu is ook een optie maar net als bij een LiFePo4 accu heb je dan een andere lader nodig maar je kunt wel veel sneller laden
    Dan is er nog de mogelijkheid van een iets kleinere lood accu die is lichter en goedkoop dus ook een optie tenminste als je dan nog genoeg vaar capaciteit(vaar tijd) hebt maar daar heb je nog niet over verteld.
    Dat zijn de opties die ik bedenken kan.
    Heb ik het zo goed samen gevat?:confused:;)
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2014
  14. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Je hebt het helemaal goed samengevat!! :D

    Ik twijfel nu ook of ik wel goed heb gekeken. :-?

    Wat is het verschil tussen een lipo accu en een LifePo4 accu?? Snap dat voor beide en "speciale" lader nodig is.

    Toen ik de Clasina kocht, stond er een 12V 6,5 Ah accu in. Heb er zelf nooit mee gevaren, dus kan de vaartijd daar niet van zeggen. Maar aangezien ik al geruime tijd met de boot bezig ben, zal de accu inmiddels wel overleden zijn en zoek ik dus iets anders en met name wat lichter.

    Groet,

    Polite.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn heel veel mogelijkheden voor jouw boot. Kijk maar eens naar de lijst hieronder. Daar moet je toch een keuze uit kunnen maken maar als je gaat zoeken zal je zeker nog meer kunnen vinden.
    DEZE weegt 2,05kg.
    DEZE weegt 2,7kg maar is 7,5Ah. Iets meer capaciteit dus.
    DEZE weegt 2,65kg.
    DEZE weegt 2,15kg.
    DEZE weegt 2kg en heeft ook iets meer capaciteit met 7,2Ah.
    DIT is een AGM accu, hij weegt 2,06kg wat niet veel verschilt van die hierboven. Of het dan nodig is om een AGM accu te gebruiken is de vraag.
     
  16. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Bedankt voor het zoeken naar een voor mij, mogelijk passende accu.

    Maar of ik de diepgang aan de voorzijde kan compenseren door een accu, die maximaal 660 gram lichter is, betwijfel ik. Heb dan uiteraard wel iets meer Ah.

    Denk dat ik eerst maar eens met wat gewicht(en) voor in de boot aan het stoeien moet.

    Groet,

    Polite.
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Topic omhoog schoppen. Mijn excuus daarvoor. Met de tijd der jaren is er inmiddels in de machinekamer het een en ander veranderd. We zijn van een Hectoperm naar Een Bühler motor gegaan. De Zonv-03. Deze motor wordt gevoed door twee lood accu’s van 6 Volt 6 Amp in serie geschakeld. Een foto voor een impressie. 65681FA7-924F-4F37-A3A4-283A2DA83C56.jpeg
     

Deel Deze Pagina