accu 40 of 20 c

hallo ik ben nog niet zo heel erg bekend in het electro vliegen maar ik had een vraag over lipo accu's. ik heb vandaag een lichte crash gemaakt met mijn glider alles is verder heel gebleven alleen de regelaar geeft aan nog maar 2 cellen te herkennen en de ultramat 15 lader ook ik vind dit erg vreemd maar het is niet anders. nu ben ik aan het kijken voor een nieuwe accu. ik had een turnigy 2200 mAh 3s 40 c. nu vraag ik me eigenlijk af wat nou precies het verschil is met een 22 mAh 3s 20 c.. wat ik er uit ophaal is dat c discharge is maar als ik het goed heb hoef je een lipo niet te ontladen want deze zou geen geheugen hebben??
het scheelt namelijk in de prijs ik zou het helemaal verkeerd kunnen hebben maar hoor graag hoe het precies zit.

alvast bedankt.

aantal C * capaciteit in Ah = ontlaadstroom (let op met max en continue hier zit verschil in en velen geven alleen de max op).

dus jouw 2.2Ah accu van 40C kan 88A leveren. een 20C kan maar 44A leveren.

Een 2200 Mah accu (dus 2,2 Ah) met 20C mag dus maximaal 20x2,2 = 44 ampere leveren (en zou dan theoretisch in 3 minuten leeg zijn)
Een 2200 Mah accu met 40C mag 40x2,2= 88 Ampere leveren. (en is dan theoretisch na 1,5 minuut al leeg).

Ik zeg theoretisch want houd er ook rekening mee dat die 20C bij een belasting van 40 Ampere al behoorlijk in spanning zal dalen (je denkt dus dat hij al snel leeg raakt) terwijl een 40C accu bij 40 ampere veel beter zijn spanning vasthoudt.

Ik koop dus altijd een accu die ruimschoots de gewenste stroom kan leveren

Groeten Willem

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro - MBF

E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
-> Electric Power Basics

followed by
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)

1. Six Keys to Success for New Pilots
  2. Important Note About Motor and Propeller Safety
  3. The Mythical Best First Plane
  4. Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  5. What You Need To Know About Receivers
  6. What function goes on which stick?
  7. Battery Basics
  8. Amps Versus Volts Versus C
  9. Lithium Battery Chargers
  10. Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  11. Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  12. he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  13. The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  14. Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  15. Prop Versus Amps
  16. What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  17. Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

ik heb hem altijd in mijn 2.6 glider gebruikt en het verbaast me hoe lang die dit volhoud. heb gister redelijk veel de motor gebruikt en zo rond de 25 min in de lucht kunnen blijven met een Turnigy D3548/6 790KV hij klimt bijna verticaal.

Ik heb vandaag een lichte crash gemaakt met mijn glider alles is verder heel gebleven alleen de regelaar geeft aan nog maar 2 cellen te herkennen en de ultramat 15 lader ook ik vind dit erg vreemd maar het is niet anders.

Heb je de lipo al eens gemeten met een voltmeter, elke cel apart op de balanceraansluiting, en totale pakket? Misschien is het voltage van het volledige pakket iets te laag door te ver ontladen en is hij nog te redden. (Zie links van Ron hoe.)

Wat ik er uit ophaal is dat c discharge is maar als ik het goed heb hoef je een lipo niet te ontladen want deze zou geen geheugen hebben??
alvast bedankt.

Dus jij laadt je lipo's op, en stopt hem in je kist. En die doet er niets mee. Er zit toch een motor in die hem ontlaad? Daarvoor is die C rating.

Back