Accu aansluiting

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter58, 10 jul 2020.

  1. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.149
    Locatie:
    zaandijk
    maar als je de power in de boot inschakelt is het verbruik niet zo heel hoog zeker als er nog geen randapparatuur is ingeschakeld.
    vandaar waarom dan een relais.
    groet Piet
     
  2. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Daar ik bang ben dat die motoren meer vragen als dat mijn hoofdschakelaar aan kan, en dus de boel verbrand en de boot stil valt. Of nog erger dat er brand van komt. Misschien overkill, maar ik ga voor zeker en ruimte zat in mijn gigant.
    Grt peter
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat gaat niet op..
    Nullaststroom is iets van 3-5% van de maximale stroom.
    Kortsluitstroom kan veel hoger zijn, dat kan eventueel 500A zijn.
    Alles hangt af van de grootte van de schroeven.
    Als relais zou je een startermotor relais kunnen nemen (solenoid) want die kunnen honderden amperes aan.
    Maar als een hoofdschakelaar dicht is dan kan er een vrij grote stroom lopen.
    Pas bij schakelen loop je tegen beperkingen aan.
    Daarom geven ze een maximale stroom aan, dat is de maximale schakelstroom, dus als de belasting er op staat.

    GJ
     
  4. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Iedere motor heeft nu een relais van 70 amp, hoorfd schakelaar aan sluiten de relais (trekken 0,2 amp) en komt de verbinding tussen vaarregelaars en accu tot stand. Gewoon uit zekerheid.
    Grt peter.
     
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.149
    Locatie:
    zaandijk
    Peter, wat ik mis in de discussie, welke regelaar gebruik je?
    als je regelaar voldoende vermogen heeft om de stroom welke de motor nodig heeft te verwerken zie ik nog steeds niet het nut van het relais.
    groet Piet
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.276
    Locatie:
    Betuwe
    Ik begrijp één ding niet. Waarom motoren die deze amperages vragen? In mijn vintage tug (Dikke, diep stekende romp met meer dan 20 kg waterverplaatsing) ligt een ventilatormotor van een auto.
    Het ding weegt bijna een kilo. Slingert een 60mm vierbladsschroef rond.
    Opgenomen vermogen op volle kracht varend: 5,1A.
    Opgenomen vermogen op volle kracht met model tegen de kant: 10.4A.

    De motor kocht ik op een autosloop voor (niet schrikken) 25 euro. (Wél even ter plekke aan de 12V gehangen om te kijken of hij het goed deed)
    Oké, ik moest er diverse onderdelen af sleutelen, maar uiteindelijk had ik een 'kale' motor met een doorsnee van 28cm over.
    Goed schoongemaakt met de compressor op standje "middelmatig' en een paar oude tandenborstels en waar nodig WD-40. Lagers netjes in de olie gezet... Resultaat: een uiterst geruisloze en bijzonder krachtige aandrijving.

    Met een 17A accu in het model is m'n zenderaccu een stuk eerder leeg dan m'n vaar-accu.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roel, het wil niet zeggen dat de motoren ook deze stromen vragen.
    Dit zijn de specs die op papier staan, als ze amper belast worden dan trekken ze helemaal niet zoveel stroom.
    Daarom zeg ik ook, meten als de boot in het water ligt.
    Ik gok ook dat Peter zijn boot niet meer stroom zal trekken als jouw boot.
    De vermogens die in de specs staan zijn meer voor vliegtuigen bedoeld en die draaien dan een 40cm prop rond ipv een 60mm schroef.
    Als de motor echt veel stroom zou trekken dan kan je ook niet met 2,5mm snoer gaan werken, dan moet je meer naar 6mm2 of meer.

    GJ
     
  8. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo heren, ik zal even een aantal dingen verduidelijken, daar ik merk dat jullie een aantal dingen niet weten.
    Geeft nix, je kan niet alle topics bij houden.
    Ik ben 34 jaar geleden op de smit Enterprice geweest, deze vond ik zo mooi en zo ben ik aan modelbouwen begonnen.
    Maar in die tijd had je alleen tekeningen schaal 1 op 25, geen benul hoe groot dit wel niet zou worden.
    Hij is 183 cm lang en 42 cm breed, een gigant dus.
    Ledig kon ik er met mijn 73 kg in staan terwijl hij in het water lag zonder dat hij zonk. Na 2 jaar door omstandigheden mee gestopt en is op zolder verdwenen, nu verhuist vanuit de randstad naar friesland, maar kon het niet over mn hart verkrijgen om hem weg te gooien bij de verhuizing. Hier heb ik een eigen kamertje waar ik de hobby weer kon oppakken. Dit is dus mijn 1e boot en in die tijd is er veel verandert qua zender en technieken. En dus een hoop bij te leren hier in, ik ben nog een old techneut uit de tijd van robbe met 40 hrz zenders. Dus alles moet ik hier van het forum halen om bij te scholen hier in.
    Er liggen nu 2 g32 bruchles motoren in voor mij totaal onbekend, dus maar wat zwaardere motoren genomen en 2 zwaardere vaar regelaars. Dit zal wel overkill zijn maar ik bouw graag op save. Deze motoren drijven 2 110mm 4 blads schroeven aan dus geen kleine jongens. Dze draaien onbelast zo,n 2000 rpm. Om er zeker van te zijn dat dit geen overbelasting van draden en schakelaars ben ik terug gevallen op mijn oude ervaringen met accu,s en motoren.
    Dus vandaar de 2 relais om het idioot proef te maken, zo ook de bekabeling.
    20200712_115532.jpg 20200703_195745.jpg 20200712_115556.jpg


    Grt peter
     
    jellezz vindt dit leuk.
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.149
    Locatie:
    zaandijk
    Peter, dat zijn flinke regelaars maar ik denk dat je daar voldoende aan hebt voor die motoren.
    en zolang je boot in het water ligt en niet vaart verbruik je geen stroom, zodra je gaat varen ga je ampere's trekken maar hoeveel is alleen met een ampere meter te meten.
    groet Piet
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik het bereken dan heb je een vertraging van 4,5 op 1 (ongeveer).
    Even een beetje jip en janneke idee, dan zouden de schroeven als ze direct drive zouden zijn ongeveer 25mm zijn (110/4,5).
    Makkie voor die motoren, die trekken echt nog geen 5A per stuk.
    Je kan je 10A ampere tang er wel tussen zetten, sowiezo zijn die afgezekerd als de stroom hoger is...

    GJ
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.276
    Locatie:
    Betuwe
    Oké... een goede vertraging. Scheelt veel opgenomen vermogen.
    Ik denk dat je motoren niet eens lauw worden.

    De eerste vraag die nu bij mij opkomt is:
    hoe krijg je haar uit je hobbykamer en veilig op de begane grond?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Die vraag is me al eerder gesteld :p boven is ze ook gekomen met 2 man. Dus zelfde manier terug, aleen de romp dus, daarna de rest in gedeeltes. Is hij beneden, blijft ie beneden. Draai kunnen we net maken de trap af :)
    Grt peter.
     
  14. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.442
    Locatie:
    Gouda
    Mijn broer heeft ooit (zo'n 58 jaar geleden) een hechthouten kano op zolder gebouwd.
    Toen hij bijna klaar was had mijn moeder de zelfde vraag.
    Zonder dat mijn broer en vader het er ooit over hadden gehad, was de logische oplossing:
    Een boel pannen van het dak, een gat in het beschot zagen en de boot erdoor.
    Heeft toen de krant nog gehaald.

    Ik denk trouwens dat de boot van Peter best zwaarder zou kunnen zijn.
     
  15. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Vol beladen en op de waterlijn schat ik hem op de 85 kg vaarklaar, vandaar dat ik hem zo maak dat hij in gedeeltes in en uit elkaar genomen kan worden.
    Grt peter.
     
  16. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.384
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Vrees dat de berekening van Gert Jan niet opgaat. Je kunt niet de ene diameter delen door de andere. Oppervlakte van een schroef gaat kwadratisch omhoog en de spoed neemt ook toe. In wezen zijn het wel de schroeven in combinatie met het toerental die de stroomsterkte bepalen. Helaas ben ik niet in staat om het te berekenen, maar schat dat je per motor op 5 tot 10 ampère moet rekenen. Maar de tijd zal het leren. Gr. Klaas.
     
  17. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.411
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank voor de berekeningen, maar de tijd zal het leren.
    Daarom zekerheid voor alles, beter te veel beveiliging wat stoom aan gaat dan te weinig.
    Je moet er niet aan denken dat je boot in vlammen opgaat :eek:
    Wil kijken of ik iets kan vinden wat ik bij de proefvaarten er in kan leggen om vast te stellen hoe of wat.
    Grt peter
     

Deel Deze Pagina