Accu alarm ...

Een half uurtje op je batterijen? Zou ik de zender eens goed na laten kijken hoor. Een sanwa moet je met gemak een hele dag wedstrijd mee kunnen rijden, voordat de batterijen leeg zijn.
En als je de oplaadbare niet vertrouwd, kun je eerst eens met gewone penlights kijken of het aan de oplaadbare batterijen ligt.
een half uur op een setje batterijen pffff..
 
Volgens mij is het allang uitgelegd door diverse mensen.
Het heeft waarschijnlijk niets met de cellen te maken, maar door de manier van hoe ze in de zender zitten.
Vaak heb je door vocht slechte contacten.
En is hier al erg veel over geschreven op het forum ook door Corien.(ons allen bekend als reparatie dienst)
 
Een half uur met 2000mAh??? Dat zou betekenen dat je zender 4A uit dat pakket trekt, daar geloof ik helemaal niets van! 8O Als dat waar zou zijn dan zou je zender ergens heel erg heet moeten worden en de magische rook laten ontsnappen. En als die magische rook eenmaal uit de elektronica weg is werkt het niet meer. :oops:
Naar mijn idee zijn de cellen eerder de oorzaak. Zijn ze wel echt 100% opgeladen? Zo ja dan zijn ze waarschijnlijk gewoon verrot. Sorry dat ik het zo hard zeg. Slecht contact doordat het losse cellen zijn die via veercontacten verbonden zijn kan ook meespelen maar dat is meestal meer de oorzaak van (ver)storingen.

Heb de resolutie van mijn display al super laag gezet om accu te sparen.
Dat helpt helemaal totaal niets! De resolutie van je scherm heeft 0,0 invloed op het stroomgebruik. Alleen als er achtergrondverlichting in zit zal dat wel uitmaken. Met de achtergrondverlichting aan zal de zender meer stroom uit de accu trekken. Toch niet zo veel meer dat je dan nog maar 30 minuten met die zender kan werken!

Dus eerst je accu eens goed testen en echt tot 100% opladen. Dat doe je het beste door hem eerst te ontladen tot niet verder dan 0,9V per cel (6 cellen = 5,4V!). Dan de accu langzaam gaan laden met 200mA gedurende 12 tot maximaal 14 uur!
Doe het aub op deze manier want dan kan je er zeker van zijn dat de accu echt helemaal vol komt. Ga daarna je zender gebruiken en houdt de tijd dat hij aan staat goed bij. Zit er een timer in je zender? Gebruik die dan! Zo weet je precies hoe lang je met een echt volle accu kunt rijden. Is het toch maar 30 minuten? Dan is de accu, of enkele cellen, verrot en zal je een nieuwe moeten aanschaffen. Koop dan direct een compleet pakket dan ben je in ieder geval van die veercontacten af.

Het ontladen en daarna laden is alleen voor de test "nodig". Tijdens normaal gebruik hoef je de accu niet te ontladen voor je gaat laden. Wanneer je dat één of twee keer in een jaar doet is dat voldoende.
 
Langzaam laden met een snellader is niet de bedoeling. Dit resulteert er over het algemeen in, dat de lader vroegtijdig afslaat en zo te lezen gebeurt dat hier dan ook. Met volgeladen 2000 mAh cellen mag je verwachten, dat de bedrijfstijd met deze zender meer dan 6 uur bedraagt, dus een half uurtje is een beetje heel erg aan de te krappe kant.

Sowieso kun je niet snelladen via de laadplug van de zender. Dit staat ook in de handleiding. Buiten de zender laden kan, maar bij losse cellen in een batterijhouder moet dan wel de stroom beperkt blijven tot 0,5 x C (dus bij 2000 mAh cellen met 1000 mA, oftewel 1 Ampere). Zie ook: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
losse cellen.. toch niet die cellen van de aldi lidl he??? die hebben een interne weerstand van hier tot tokio maar wel eerst langs de maan ;). deze kun je alleen goed laden met die ouderwetse laders. die lekker 200mA pompen niet afslaan en door blijven laden. leg ze daar maar is 12 uur op... zien wat ze daarna doen ;). goede accus zijn van levensbelang in de modelbouw.
 
Misschien is het eens wijs om na 2 pagina's vol langs elkaar heen praten eens wijs om een foto te plaatsen.

Wat een forum vervuiling zeg.:confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
 
Allemaal super bedankt voor je reacties en hulp.
Ga hier afronden , want we zijn op bertus zijn systeem aant werken :p
Ik heb mijn cellen (Eneloop van Sanyo) in een gewone standaard lader geladen.
Mijn zender geeft 8.7 volt aan , de tijd staat nu op 7u46 min , en heb nog 7.8 volt in mijn cellen zitten.
Als je weet dat ik op 6.7 alarm ga krijgen , kan je die 7u46min ongeveer maal twee doen , en dan zou ik over de 15 uur zitten.
Ruim genoeg denk ik :D

btw Bertus , da was om te lachen he , merci voor de hulp man !
 
Zo eenvoudig is het rekensommetje voor de bedrijfstijd niet. De accuspanning daalt namelijk niet in een rechte lijn, dus die 15 uur ga je niet halen. Dat maakt uiteraard niet zo veel uit, zo lang je maar een hele (wedstrijd)dag met de zender kunt doen. Je zit nu al aan 8 uur en daar komt nog wel wat tijd bij, dus dat is meer dan voldoende.

Het accu-alarm lijkt met 6,7 Volt aan de hoge kant, maar dat is niet zo. Je mag NiMH-cellen ontladen tot 0,9 Volt per cel, dus dat zou bij deze accu 5,4 Volt zijn. Onder de 7,2 Volt (= ongeveer 20% van de capaciteit nog over) gaat de spanning echter snel naar beneden. Aangezien het ook wel prettig is om rustig de tijd te hebben om het model binnen te halen gaat het accu-alarm dan ook al af als er nog zoiets als een half uur bedrijfstijd over is. Hoe lang dit precies is, is afhankelijk van de kwaliteit van de cellen.
 
Back
Top