Accu auto ombouwen naar RC

Goedendag Allemaal,

Ben bezig met het ombouwen van een accu auto, dat is een auto waar een kind in kan zitten.
Deze auto was alleen te bedienen vanuit de auto zelf.

Nu wil ik graag deze auto kunnen bedienen met een zender.

Alles heb ik inmiddels in de auto gebouwd en alles werkt ook, maar de stuurservo geeft nog wel enige problemen.

Probleem met sturen: wanneer ik bijvoorbeeld tegen een bobbel op moet sturen valt alles uit en even later gaat alles weer aan.
Dus als de stuur servo het wat moeilijk krijg stopt alles.
Als ik voorzichtig rij gaat alles goed.

Wie kan me helpen met dit probleem?

Gegevens:
Zender: Futaba 3PMX 2,4gh
Ontvanger: Futaba R603FF
Accu: Loodaccu 12v
Regelaar: Robbe Rookie 20
Motor: onbekend
Stuurservo: Multiplex tiger MG digi 4

Aansluiting:
Accu naar regelaar, vanuit de regelaar naar ontvanger en stuurservo.

Als de servo zwaar belast wordt, valt de boel uit en even later werkt het weer.

Dat wijst op een stroomvoorzieningsprobleem.

De servo vraagt te veel stroom en de 5 volt voorziening (BEC) van de Rookie kan dat niet leveren. De spanning zakt in elkaar. Dat zorgt er voor dat de ontvanger uitvalt. De servo wordt niet meer aangestuurd en daardoor stopt overbelasting. De spanning stijgt weer en de ontvanger start weer. Als de oorzaak van de overbelasting (b.v. een steen voor het wiel) weg is, dan werkt alles weer.

De 5 volt voorziening van de Rookie kan slechts 1,2 ampère leveren. Dat is voor een sterke digitale servo niet zo veel. De spanning zal bij belasting van de servo snel dalen.

Wat is hier aan te doen. In de eerste plaats een ontvangeraccu gebruiken. Een goede ontvangeraccu kan probleemloos hoge stroomsterkten leveren. Je kan ook een losse BEC gebruiken die meer stroom kan leveren dan de BEC van de Rookie.

In beide gevallen de rode draad in de connector van de Rookie die naar de ontvanger loopt losnemen en isoleren. Zo wordt de BEC van de Rookie uitgeschakeld. In de connector wordt de rode draad door een lipje vastgehouden. Als je dit voorzichtig iets naar optilt met een kleine schroevendraaier of een hobbymes kan je de draad verwijderen.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat de Rookie 20 wel erg licht is voor een dergelijke motor.

Is het ook mogelijk om het stroom van de accu naar ontvanger met iets tussen accu en ontvanger van 12v naar 5a6v?
om zo toch met 1 accu te kunnen werken?

voor het idee.
ik heb in mijn heli een digitale 12 kilo servo zitten, werkt op 6 Volt.
dat ding trekt 2 ampere als hij vol wordt belast...
grappige is dat het de servo weinig uitmaakt of dit belasting is, of gewoon heel snel bewegen.
in beide gevallen moet de motor van de servo veel werk verzetten, en gaat hij stroom zuipen.
al gebeurt dit wel makkelijker en sneller als je hem stevig belast..

en dat is 1 servo. meestal heb je er meer, de ontvanger moet ook nog stroom hebben etc etc.

nu is dit geen heli. is een compleet andere servo.
maar geeft misschien wel een beeld van wat voor dingen je rekening mee moet houden..

Dank je voor de snelle reacties.

Snap het probleem nu.
Als ik de link volg heb ik nog keuze.
Welke regelaar zou het beste zijn? ik zie namelijk alles op Lipo's staan terwijl ik een loodaccu heb.
Of maakt dat niet uit?

Als de BEC geschikt is voor een ingangsspanning van 12 volt dan is het in orde. Het maakt niet uit of die spanning van een Li-Po of een loodaccu komt.

Je weet zeker dat de loodaccu in orde is?

Niet vergeten de rode draad in de kabel van de esc naar de ontvanger los te nemen. Twee BEC's (analoog en schakelend) is iets als twee kapiteins op een schip.

Ben nog even wat aan het testen en begint het in huis enorm te stinken.
Blijkt de een week oude regelaar te zijn die het begeeft.

Wie kan weet hoeveel stroom zo'n regelaar aan kan?
Eerst deed die het wel, maar de accu heeft afgelopen nacht aan de lading gestaan. Ik ga er vanuit dat er teveel stroom op staat.

Op dit moment wil de regelaar nog maar 1 kant op.
achteruit wil die wel, maar als ik vooruit doe dan knippert het rode lampje en geen reactie

Wie kan me helpen?

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan een Robbe rookie maar 20A leveren, lijkt me dat zo'n autotje er toch gauw meer nodig zal zijn. Grote kans dat als jij de accu de gehele nacht aan de lading hebt gehad, en vervolgens van de lading af haalt dat de spanning inderdaad nog hoger zal zijn dan 12 volt... Als dat het geval is geweest zou het inderdaad kunnen zijn dat je de regelaar hebt "opgeblazen"

Een Robbe Rookie kan 20 A constant leveren en pieken van 25 A, en geadviseerde spanning zou van 6 tot 12 volt zijn.

Zet je teveel spanning op de regelaar dan zal deze kapot kunnen gaan. Heb je een te zware motor erachter zitten dan zal deze teveel stroom trekken en ook de regelaar overbelasten.

Misschien een idee om eens een ampère meter te monteren en dan eens te kijken wat de motor daad werkelijk aan stroom trekt? Dat zou je eventueel kunnen helpen bij een keuze voor een andere regelaar.

Tot 10 cellen Nixx, ook een Nixx accu kan vol opgeladen tot 1.5v per cel afgeven. Ik zou mij niet zo druk over maken.

heb vanavond ook nog een 25A zekering er tussen gehouden en deze is er niet uit gebrand. Dus dat lijkt me dan niet een probleem.
Ik ga nu nog even kijken naar een 6V accu. deze wil ik vannacht nog een de lading leggen. En morgen hiermee testen. Mogelijk accu dat de accu niet zo fijn meer is.

andere accu geprobeerd. maar nu reageert de regelaar helemaal niet.
de motor gaat direct 1kant op draaien als ik stroom op regelaar zet.
ontvanger licht niet eens meer op.
Heb nog even motor rechtstreeks op accu aangesloten met een zekering van 8A er tussen. deze brandde er niet uit.

Heb de regelaar even open gedraaid. Daar is 1 punt zwart gebrand, de regelaar is te warm geworden, maar stond maar 5 seconden aan.
Snap niet waarom de regelaar het heeft begeven.

Back