Accu beveiliging

Ik heb wat vraagjes.

1*
Om te zorgen dat je accu niet te ver ontlaad monteren sommigge een lipo saver met buzzer of lampje.

Maar op een vliegtuig is dit toch onnodig?
Want een goede regelaar stopt de stroom toevoer naar de motor bij te verre ontlading?
Dus alleen handig voor heli,s?

2*
En is de regelaar beveiliging genoeg?
Om je accu,s te beschermen?

3*
Stel je vliegt langere tijd niet wat dan?
Je accu,s tussendoor een keer bij laden of lopen lipo,s bijna niet leeg?

4*
Een lader tot max 80€.
Is een Ultramat 14 dan een goede?
Kun je met zon lader ook snel laden dan een simpel stock ladertje dat je bij een esky heli krijgt?

Op de meeste vragen is een eenvoudig antwoord mogelijk.

1. Een voor Lipo's geschikte regelaar (eventueel juist ingesteld) biedt voldoende bescherming tegen diepontladen, hoewel het verstandiger is het door de regelaar uitschakelen van de motor niet af te wachten, maar de motor iets eerder zelf uit te schakelen. Li'Po's houden er niet van om ver ontladen te worden. Hoe voorzichtiger je hier mee omgaat, hoe langer je LiPo meegaat.

2. Verstandig gebruik en de uitschakeling van door de regelaar is dus voldoende.

3. LiPo's hebben een zeer geringe zelfontlading. Zelfs al de LiPo weken volledig geladen op de plank heeft gelegen en je sluit deze aan op de lader, wordt de LiPo vrijwel direct als "vol" herkend.

4. Over de Ultramat 14 en de Esky lader heb ik geen mening omdat ik deze apparaten niet ken.

1) Een goede regelaar stopt inderdaad de stroomtoevoer naar de motor als de spanning te laag wordt. Maar het niet altijd handig als je motor tijdens het vliegen ineens stopt. Bij een zwever is het niet zo erg, bij andere vliegtuigen kan het minder prettig zijn. Daarom kun je ook na een bepaalde tijd stoppen zodat je niet zonder motor komt te zitten. Bij een heli is een spontaan stoppende motor natuurlijk helemaal uit den boze.

2) De afslag spanning van een goede regelaar is in te stellen op een paar verschillende waarden. Dit is goed genoeg om je accu te beschermen, zeker als je hem instelt op een wat hoger percentage (3V oid). Absolute minimum spanning voor een lipo is 2,5V/cel.

3) Lipo's lopen heel weinig leeg. Het beste is om ze weg te leggen met ongeveer de nominale spanning (ca 3,7V/cel). Helemaal vol of bijna helemaal leeg is minder goed. Maar het luistert wat minder kritisch dan de oude Ni accu's.

4) Ik heb hele goede ervaringen met de Ultramat14. Prima lader voor het geld. Laadstroom is in te stellen, dus je kan helemaal kiezen of je snel of langzaam wilt laden.

Oke bedankt.

Nog 1 vraagje.

Om je regelaar in te stellen.
Moet je daar zon programmeer kaart voor bij nemen of zijn simpele dingen met een schakelaartje op de regelaar te doen?

Lipo's leeg vliegen todat iets je motor uit schakeld is zeeeeeeeer onverstandig. Beter op timer vliegen zodat je nooit meer dan 80% uit je accu haalt. Alleen zo blijven ze het langste heel.

En als we praten over hoeveel je op mag verbruiken.

80% mag je verbruiken....

Dus bij een 3cell @ 2500Mah moet er dus minimaal 500Mah in blijven zitten?

Regelaars zijn het makkelijkst in te stellen via een programmeerkaart. De meeste kun je ook via de zender instellen (dus niet via een knopje/schakelaartje op de regelaar). Je hangt de regelaar (met motor!) aan een ontvanger. Meestal is de procedure dat je de stroom aansluit terwijl de gashandel helemaal vol open staat. Daardoor komt de regelaar in een 'programmeermodus'. De regelaar laat door middel van piepjes horen waar hij in het programmeerproces is. Door op de juiste momenten de gashandel naar beneden en weer omhoog te bewegen kan je instellingen wijzigen. Hoe het precies werkt staat wel in de handleiding vermeld.

Lipo's leeg vliegen todat iets je motor uit schakeld is zeeeeeeeer onverstandig. Beter op timer vliegen zodat je nooit meer dan 80% uit je accu haalt. Alleen zo blijven ze het langste heel.

Volgens mij is dat juist het moment dat een fatsoenlijke regelaar ingrijpt. Ik heb hier nooit een probleem mee gehad. De meeste regelaars bieden je wel de gelegenheid na de eerste "afslag" door het gas een keer helemaal dicht te doen nog een poosje door te vliegen, dat kun je dus het best enkel gebruiken om je landing iets te corrigeren, niet om nog een poosje door te vliegen.

Als je veel zweeft tussendoor (elektrozwevers) is een timer ook niet echt handig.

Een timer is dan misschien nog wel riskanter, omdat je dan nooit zeker weet of je niet per ongeluk door wild te vliegen méér hebt verbruikt dan normaal en je dus per ongeluk je accu verder leegtrekt dan de bedoeling is. Of dat je per ongeluk een onvolledig geladen accu gebruikt die je naar de Filistijnen vliegt met je timer.
Zelf gebruik ik een timer zodat ik weet wanneer de accu bijna leeg is, dan blijf ik in de buurt op circuithoogte vliegen, en áls de regelaar dan ingrijpt kan ik veilig landen.

En Ultramat 14 is een prima lader voor een zeer schappelijke prijs. Zelf heb ik de Ultramat 12 die vrijwel gelijk is maar geen interne voeding heeft (omdat ik al een losse voeding had en ook omdat ik op het veld geen 220 heb, scheelt dus wat sjouwen).

Laatst bewerkt:
Ik doe dat door steeds te noteren hoeveel er bij gaat aan de lader. Zeker bij Lipo's heb je niet echt veel aan het meten van de spanning omdat een Lipo zijn spanning heel lang vast houdt, veel meer dan NiMh/NiCd accu's doen.

Het apparaatje wat je aangaf is bedoeld om te controleren of alle cellen nog wel dezelfde spanning leveren (zoals een balancer ook doet), niet om te bepalen hoe vol de accu nog is. Dit is nodig omdat Lipo's heel slecht tegen onderlinge spanningsverschillen in de cellen kunnen.

Laatst bewerkt:
Back