accu bewaker

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Op internet vond ik het volgende schema voor een accubewaker voor je ontvangeraccu: (hoe je een plaatje toe moet voegen lukt me nog steeds niet, dus dan maar even zo):
[url]http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=57 [/url]
Is dit iets en zou het werken, of zou het een storingsbron zijn? Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, (als me dit lukt...zo moeilijk kan het toch niet zijn) maar misschien vinden andere modelbouwers dit ook wel handig. :rolling:

De schakeling is niet geschikt want hij meet de spanning onbelast (stroom voor ontvanger en ruststromen van servo's zijn verwaarloosbaar). Als je hem wilt gebruiken, moet je alle servo's sturen om een belaste meting te doen.

dus als je hem wilt gebruiken zou ja alle knuppels moeten bewegen en dan pas naar de uitslag van de led kunnen kijken. Of is dit schema misschien aan te passen zodat het wel goed werkt?

Rogier,

Je kan deze schakeling zo maken dat hij "onder belasting" meet. Het is heel simpel. Je moet dan gewoon een weerstand van ongveer 10 Ohm 5 Watt paralel aan deze schakeling zetten. Door die weerstand loopt dan een stroom van ongveer 0,5Amp. Je kan die weerstand natuurlijk niet konstant laten zitten want dan is je accu snel leeg.
Als je de schakeling konstand wil gebruiken dan moet je de weerstand via een drukknopje verbinden dan loopt de stroom alleen als je het knopje indrukt.
Je moet je echter wel bedenken dat de spanning die een Nicad of NiMh accu afgeeft geen goede maat is voor de ladingstoestand van die accu! :( Als de led aan gaat is de accu eigenlijk al vrijwel leeg en moet je echt NIET meer gaan vliegen met die accu :!:

Succes,
Ernst Grundmann

Back