Accu Dx 8 G2

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tom 1234, 18 aug 2022.

  1. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg
    Weet iemand hoe je de accu van eem spektrum DX 8 g2 zender goed kan houden.

    De originele accu houd niet meer zijn volle lading vast.

    Is het beter de accu vol weg te leggen of om de zender tot 7.4 volt leeg te maken voor je hem opbergt.

    Alvast bedankt,
    Tom
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    De standaard accu in de DX8 is een 4 cellen NiMH accu. Deze accu's kan je volgens de gebruiksaanwijzing in elke ladingstoestand bewaren. Mijn ervaring is echter dat de accu's beter blijven als je ze geladen bewaard. Dat hoeft niet 100% geladen maar het liefst wel meer dan 50% geladen.
    Optioneel kan er ook een 2 cellen LiPo accu gebruikt worden. Je moet daartoe wel de instelling in het menu veranderen van NiMH naar LiPo. Volgens de handleiding is dat nodig om het (bijna) lege accu alarm op de juiste spanning in te stellen. Ik neem aan dat de lader daarmee ook wordt ingesteld want je kan een LiPo niet veilig laden met een NiMH lader. De LiPo zal vrijwel gegarandeerd overladen worden door de NiMH lader met alle mogelijke gevolgen van dien.
    LiPo's bewaar je het beste opgeladen tot de bewaarspanning. Die spanning is tussen de 3,6V en 3,9V per cel, 3,8V is een heel veel gebruikte spanning. Zo gaat een LiPo het langste mee.

    Des al niet te min is het een vaststaand feit dat alle accu's verouderen of je ze gebruikt of niet. Dus ook een NiMH zal na iets van 5 jaar behoorlijk verouderd zijn en een merkbaar deel van z'n capaciteit kwijt zijn. LiPo's lijken wat langer mee te gaan maar ook die verouderen en worden minder na verloop van tijd. Je zal dus je accu's altijd met enige regelmaat moeten vervangen.
     
  3. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg

    De accu welke meegeleverd was is de
    Spektrum SPMA 9602 2000mAh DxE, 6e, DX6 Gen2&3, DX7 & DX8 Gen2
    Maar deze was al na 1.5 jaar slecht geworden.
    De nieuwe accu werd geleverd met een lading van 7,4 volt.
    Moet ik dan de zender leeg laten lopen na gebruik?


     
  4. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Hoevaak gebruik je hem? 1x per week of 3x per jaar..... wekelijks zou ik mij er niet druk om maken... en dan vind ik 1.5 jaar niet eens zo slecht voor een nimh voordat hij wat capaciteit verliest.
    Als je hem maar 3x per jaar gebruikt word het een ander verhaal. Dan zou ik de accu ook er uit halen bij het weg leggen.
     
  5. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg
    Meestal 2x per maand, na verkoop huis verhuizen even niet kunnen gebruiken.
    Het was geen nimh maar een lipo welke standaard geleverd was
     
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wat ik kan vinden is dat het een LiIon is, of het dan specifiek een LiPo is staat er niet bij. Wanneer het gewone LiIon cellen zijn zouden deze minder gevoelig moeten zijn voor leegloop en ook niet zo bewerkelijk wat opslagspanning betreft.

    Beter is wel als de accu langer niet gebruikt wordt om deze halfvol weg te leggen en liefst koel. In de schuur of garage is perfect als je hem niet direct nodig hebt. Alle Lithium accu’s hebben last van veroudering, ook gaat dit sneller als ze warm liggen. Vorst is geen probleem, mijn Makita accu’s liggen ook in de onverwarmde garage en daar hebben ze niks van, alleen beter eerst op kamertemperatuur voordat je ze gaat gebruiken, en dat is gelijk voor jou zenderaccu.

    Vervelend is dat je ingebouwde laad-electronica hebt, typisch Speckdrum, je zit met nagel en schroef aan ze vast. Die 1,5 jaar was wel snel, maar hoe lang heeft die in de winkel gelegen en hoe heb je hem zelf opgeslagen, dat kan stevige invloed op de levensduur hebben gehad?
     
  7. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg

    Hoelang in de winkel weet ik niet.

    Bij mij lag die opgeladen in de zender koffer binnen altijd.

    Nu ik 2 nieuwe accus heb zit er 1 half opgeladen in de dx 8 en de andere als backup.
     

Deel Deze Pagina