Accu DX7 vervangen door penlight's

• Topicstarter Topicstarter Mondiaan
  • Startdatum Startdatum
M

Mondiaan

Guest
Ik vraag mij af of ik de originele Spektrum accu (Ni-MH AA 1500mAh 9.6v) van de DX7 kan vervangen door een accublok (wat je wel meer tegenkomt in zenders) met 8x 1.2v 2600mAh oplaadbare Ni-MH penlight's.

2287191400_391988dd0e.jpg

Men schrijft namelijk ook ter vervanging, 3S1P 11.1v 2400mAh accu's voor...

Dat is geen probleem.
De zender zal werken tussen 9,6V (8x NiMh of NiCd) en 12V (8x AA batterij)
Als je zwaardere accu's gaat gebruiken, zal de laadtijd en de gebruikstijd toenemen. (bijna 2x zo lang als je 2700mAh ipv 1500mAh gaat gebruiken)
Als je de accu's in de zender gaat opladen, moet je wel controleren of de accu's niet te warm worden.

Ik gebruik graag 3s LiPo's (=11,1V) ter vervanging van 8 AA-accu's omdat LiPo's veel sneller te laden zijn.

Op ebay vindt je vele LiPo accu's voor zenders.
bijvoorbeeld deze:
LiPo RC Transmitter TX Battery Fo Futaba JR Spektrum KO - eBay, Aircraft, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 06-dec-09 02:00:36 CET)

Het is nog sterker, heet pack wat in je zender zit is hetzelfde als je hier laat zien (ander merk en capaciteit). Met een paar goede accu's kan het gebruik zeker flink toenemen. Ik heb een LiPo in bestelling staan ter vervanging van de standaard. De standaard is van bedenkelijke qualiteit. Laatst even een paar keer gecycled aan mijn lader en meer dan 1200mAh kwam er niet uit (ontladen tot 0,8V/c wat je in het echt niet eens doet)

GEEN accubakje in je zender (en model) gebruiken,
alleen netjes gesoldeerde of gepuntlaste accus.

GP rommel.. In camera altijd leeg als je net die foto wilt maken.
Sanyo eneloops zijn erg goed, lopen ook 2 draadjes over, zie zoekfuntie.

Ik heb een 3s800 lipo in mijn zender, tussen de zenderprint en de speakerprint,
waardoor t zwp weer goed op t haakje ligt.

@ evbragt: Bedankt voor de info en tip! Ik ga eens verder neuzen...
@ Burp: Ik deel je mening over die "bedenkelijke" kwaliteit, vandaar mijn zoektocht naar andere mogelijkheden.
@ Niek: Ja, je hebt gelijk, wellicht dat ik het alleen voor zolang als nodig gebruik, ik zie namelijk wel wat in de Ebay-accu van evbracht. Scherpe prijs ook! Maareh kun je mij wat meer vertellen over de accu tussen de zenderprint en speakerunit??? Heb je hem dan helemaal binnen in je zender gestopt zodat hij in evenwicht hangt... Is daar ruimte voor dan?

Heeft overigens iemand enig idee wat voor type stekker er op de Spektrum accu zit, eventueel met een link naar het product waar deze verkrijgbaar is. Ik wil namelijk een contra stekker van dit type ook op mijn multilader zetten om de accu eventueel ook op het veld te kunnen laden.

Niek heeft zijn accu inderdaad in zijn zender gelegd. De ruimte in het originele accubakje gebruikt hij nu als gereedsschapskoffer :mrgreen:

Als je toch bezig bent kan je toch gewoon nog een stekker aan de accu zetten, bij voorkeur eentje die je toch al aan je lader hebt zitten. Hoef je niet te rommelen met die hele kleine stekkers.

Ik heb een Graupner 9,9V 2100mAh LiFePo erin zitten. De spanning is wat lager dan bij een LiPo, om eventuele onnodige warmteontwikkeling (die minimaal is overigens) te voorkomen. ;) Omdat de oude accu toch al gaar was, de steker hiervan overgezet. Als je losse kabeltjes wilt, dan per 5 verlengkabeltjes verkijgbaar bij HobbyCity. 8)

Na het plaatsen van een andere accu, is het verstandig om of een extra LiPo-saver te plaatsen of via het calibratiemenu de spanningscalibratie en alarmspanning opnieuw in te stellen. Let op!!! Met dit menu kun je je zender onklaar maken

Laatst bewerkt:
@Mondiaan:
Ik heb eens wat gegoogled op "dx7 battery connector",
Het schijnt dat deze connector veel gebruikt wordt bij batterijen van draadloze telefoons.(geen gsm's)
Ik las ook dat iemand een male servo stekker heeft gestript.
Ik zelf zou de zender uitrusten met een standaard JST connector...

Nog een vraagje: Hoe doe je het met je accu's van je DX6i?

Ik heb deze 3S 2200 mAh nog gevonden... €19 incl verzendkosten!

@ evbragt: In mijn DX6i gebruik ik 4 losse GP penlights zoals boven omschreven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen negatieve ervaringen zoals Niek omschrijft heb ervaren. Tot nu toe bevallen ze en werken ze naar behoren.

Voor wat betreft die stekkers, ik heb inmiddels het accubakje erin zitten en kan gewoon de stekker ervan gebruiken en heb dus geen aanpassingen hoeven aan te brengen op de DX7. Ik ben benieuwd naar de accu zoals hierboven omschreven, er zit immers ook al een z.g. "JR" stekker op (al ben ik niet overtuigd dat dit de juiste benaming is). Rest alleen nog een female stekker op de lader te zetten (bedankt voor de link Sleurhutje).

Zoals al eerder gezegd worden deze stekertjes gebruikt voor batterijaansluitingen in draadloze telefoons. Op het internet zoeken naar JST-ZH (female) of JST-ZR (male), ook bekend als Micro-JST connectors

Back