Accu en zonneenergie in de tuin?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits van Leeuwen, 6 feb 2018.

  1. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Hallo allemaal,

    Als nieuweling op dit forum wil ik graag vragen stellen om van te leren. En direct toe te passen natuurlijk.

    Ik heb een plan, maar weet vrij weinig van elektronica.
    Ik begin dus maar met een simpele vraag.

    Ik heb een schutting en wil daar een zonne paneel aan monteren voor huisjes op de grond.
    Op de grond wil ik de accu plaatsen. Hoe groot mag die afstand zijn, welke draad moet ik er voor gebruiken dat het niet door vocht beschadigt.

    Voor de afstand is vast wel een reken model. Welk zonnepaneel en welk type accu weet ik nog niet, maar dat zal wel duidelijk worden als ik weet hoe ik er mee kan rekenen. Maar alle tips zijn welkom.

    Ik ga beginnen met 1 huisje, waar 1 led-lampje in gaat. Ook daar heb ik nog geen details voor bedacht. Maar alle tips zijn welkom.

    Ik wil het lampje alleen laten branden als het donker is. Maar dat is even voor latere zorg.
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als je alleen maar 1 ledje per huisje wilt hebben, zou je een "Action" tuinlampje met accu en zonnepaneel(tje) kunnen slopen. Daar zit meteen de schemerschakeling in.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Tsja daar is niet zo simpel op te antwoorden omdat er zo veel mogelijkheden zijn dat ik daar wel een aantal A4tjes over vol kan schrijven.
    Als eerste moet je bepalen met welke spanning je gaat werken. Voor dit soort simpele dingen is 12V voldoende en ruimschoots verkrijgbaar. De accu zal dan het beste een "droge" 12V loodaccu kunnen zijn. Die zijn goedkoop en overal te koop. De levensduur is niet gigantisch maar als de accu goed wordt behandeld is 5 jaar zeker haalbaar.
    Als zonnepaneel moet je een paneel kiezen dat voldoende spanning en stroom kan leveren om de accu op te laden.
    Daarbij moet je natuurlijk een passende lader kopen waarmee je de accu kunt laden. Die lader moet dus bij de accu en het zonnepaneel passen.
    De accu moet je niet buiten zetten. Zet hem in huis of in de schuur als hij daar zeker weten vorstvrij blijft. Accu's vinden bevriezen helemaal niet fijn en gaan daar eigenlijk altijd kapot van.
    Monteer de lader zo dicht mogelijk bij de accu, een meter kabel tussen de accu en de lader is geen probleem maar maak er geen meters van. De kabel van het zonnepaneel naar de lader mag best lang zijn maar hoe langer des te meer verliezen. Die verliezen zijn recht evenredig met de stroom die door de kabels loopt. Hoe meer stroom hoe groter de verliezen zullen zijn.
    Gebruik hiervoor dus altijd zo dik mogelijke kabels, hoe dikker de kabel des te minder de verliezen zullen zijn.
    Als je alleen een Ledje, of zelfs een handvol Ledjes, wilt laten branden dan is een simpel tweelingsnoertje van 0,75mm² van de accu naar die Led(jes) meer dan voldoende. Helaas is tweelingsnoer meestal niet echt bestand tegen gebruik buiten. Het zal best een tijd goed gaan maar de isolatie zal uiteindelijk toch hard en bros worden. Dan ontstaan er barstjes in en kan er vocht in de kabel komen.........
    Ga dus alles voor je zelf op een rijtje zetten en op zoek naar wat je wilt gaan gebruiken. Heb je dan vragen over je keuzes, stel ze dan gerust.
    Succes.
     
  4. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Wow Ernst Grundmann, wat een antwoord. Ik ben blij met wat je vertelt. Ik heb nu al veel van je geleerd.

    Maar ik zie hiermee dan mijn plan in duigen vallen. Als ik de accu binnen moet plaatsen, dan heb ik er niet veel aan. Dan kan ik net zo goed de stroom van thuis naar de tuin brengen en die gaan gebruiken. Want ik dacht juist zonder draden te werken. Nu begrijp ik ook waarom mijn lampjes en de kattenverjager in de tuin het niet meer doen. Die hebben elk een zonnepaneel die een accu voedt.
    Dus als ik de accu daarvan ga vervangen en weer in gebruik ga stellen als.
    Dan heeft het dus geen zin om i.p.v. zonnepanelen met een accu, batterijen te gebruiken.
    Mijn plan kan slagen als ik zeker weet dat het boven 5 graden blijft. En als de kans er is dat het kouder wordt, dan moet ik de accu naar binnen halen en dan maar even geen lampjes.
    De schutting is 180cm hoog en ik dacht aan 2 tot 2,5 meter draad.

    Zijn er speciale draden die voor buiten geschikt zijn? Of is er een coating aan te brengen of in een buis of extra isolatie er om heen.

    Zijn accu's altijd kwetsbaar bij kou of zijn er accu's die dit wel aankunnen? Of zijn er truckjes om de accu bij koude temperaturen goed te laten? Ik denk aan een soort verwarmingselement dat bij lage tempraturen aan gaat en dan misschien en doosje binnen (bij de accu) verwarmt Die zal dan ook wel geïsoleerd moeten zijn om dit lang warm te houden. Dat zou dan ook uit die zelfde accu gevoed kunnen worden.

    Maar als ik je goed volg, raad jij aan om met 12V te gaan werken. En dat als uitgangspunt te gebruiken.
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    In jou geval zou ik kiezen voor een goed systeem voor in een camper of caravan, je kan daar dan enkele dikke accu's aan hangen en je hebt voor jaren stroom mits je de accu's goed behandeld. Je hebt dan 1 of 2 kleiner zonnepanelen die met een goede laadadapter 1 of 2 loodaccu's kan laden en kan regelen. https://nl.aliexpress.com/cheap/cheap-solar-controler-duo-battery.html
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de accu's in een bak ingraaft in de tuin blijven ze redelijk vorstvrij.
    Alleen vanaf een graad of 7 leveren ze minder vermogen maar aangezien je dat niet echt vraagt is dat minder belangrijk.
    Er zijn accu's die je zelfs onder het vriespunt kan gebruiken en dan vrijwel hun volle vermogen kunnen leveren alleen vraag ik me af of je die kan kopen.
    Op mijn werk, voor noodstroom langs de snelweg, gebruikten we natte ni-cads.
    Bij belastingtesten in de vrieskou kwam daar 80 a 90% van de normale capaciteit uit en dan waren sommige accu's al 15 a 20 jaar oud.
    Voor weinig (of misschien zelfs gratis) zou je eens kunnen vragen bij Vialis of een Cofely.
    Die vervangen nu al die accu's voor loodaccu's en andere systemen.
    Het kost hun geld om die dingen af te voeren dus ze zijn ze liever kwijt als rijk.

    Ik heb ook wel eens wat kleintjes zien staan bij BACO
    https://www.baco-army-goods.nl/
    Je kan ze even bellen of ze iets hebben.
    Je hebt 10 stuks nodig (1,2 Volt per cel).

    En een andere (duurdere) optie is Intercel
    http://www.intercel.nl/accu-producten/nicd-accus.html
    Als je zegt voor modelbouw of hobby zijn ze misschien wat coulanter.

    Wat kabel betreft kan je XMVK of YMVK gebruiken.
    YMVK is eigenlijk voor onder de grond en is stugger.
    Voor solarsystemen gebruikten we we bij de grote solarsystemen in Duitsland speciale solarkabel.
    Het leek op siliconenkabel maar was weerbestendig,

    Voor jouw toepassing zou ik me niet te veel zorgen maken over kabels, accu's en dergelijke.
    Het is allemaal 12 Volt, zeer klein vermogen, je zou zelfs met gewoon 0,2 mm installatiedraad aan de gang kunnen.

    GJ
     
  7. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    GJ, wat mooi dat er toch oplossingen voor zijn.
    Hiermee ga ik een heel eind komen.

    Bedankt allemaal.
     
    oebele vindt dit leuk.
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Eigenlijk moet je eerst beginnen met de vraag hoeveel ledjes van hoeveel watt ga ik gebruiken?
    Aan de hand daar van kan je bepalen welk zonnepaneel en accu je nodig heb.
    Er zijn zonnepaneeltjes de je gelijk op een (eventuele oude) auto accu kunt aansluiten.
    Deze levert echter weinig watt.
    Maar als het om enkele leds gaat misschien al voldoende.
    Alles is mogelijk maar overal zit een prijskaartje aan.
    Stroom vanuit huis is meestal goedkoper.
    Maar als dat te ver weg is kan je overwegen door een auto accu te gebruiken en de regelmatig thuis op te laden.
    Maar beter is een deep cycle accu met het juiste zonnepaneel en bijbehorende lader.

    Mocht je een zonnepaneel uit het milieu oogpunt willen gebruiken dan kan je het beter op je 230 volt net aansluiten.
    Dan heb je er het hele jaar de vruchten van.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lijkt me toch het simpelst Frits. En draden hoeven niet diep in de grond te liggen.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je onder de 50 Volt blijft is vocht niet echt een probleem dus de draden kunnen dun en simpel zijn, eventueel door een stuk tuinslang leiden.

    Wat betreft milieu oogpunt heb ik nog steeds mijn twijfels of (goedkope) zonnepanelen en AGM accu's wel zo goed zijn.
    Als je ziet en berekent hoeveel energie en materiaal het kost om een paneel te maken.
    En hetzelfde geldt voor de accu's.
    Na 6 a 7 jaar moeten de accu's vernietigd worden met alle zooi die er in zit en na een jaar of 8-10 zijn de panelen ook aan vervanging toe.
    We hebben het bij AEG eens berekend en als je onderaan de streep kijkt dan kunnen panelen alleen bestaan door de toegekende subsidies, net als windenergie.
    Sterker nog, ik had een systeem ontwikkeld dat als noodstroom verkocht werd, het leverde niets aan vermogen op maar het stempel "groen" stond erop dus kregen de gebruikers subsidie, wat voor hun interessant was.
    Dat zeiden ze ook, het hoeft niet te werken, als het maar "groen " is.

    GJ
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Panelen gaan langer mee.
    Alleen de omvormer gaat na een jaar of tien kapot
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een goede omvormer kan langer meegaan maar dan alleen als je je aan de specs van de componenten houdt.
    In Belecke bij AEG staat het hele dak van het parkeerterrein en het gebouw vol met allerlei systemen die daar getest worden.
    Ik heb er ruim 9 jaar gewerkt, nooit iets stuk gegaan behalve de panelen.
    De noodstroomsystemen die wij leverden gingen makkelijk 20 jaar mee, halverwege de levensduur werden de condensatoren vervangen en elke 2 jjaar de fans.
    In de grote solarsystemen werden ook de condensatoren en fans elke 5 jaar vervangen
    Dat is gewoon onderhoud.

    GJ
     
  13. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Laatst bewerkt: 7 feb 2018
  14. Frits van Leeuwen

    Frits van Leeuwen

    Lid geworden:
    5 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Delft
    Wow... weer een hoop antwoorden op mijn vraag en de reeds gegeven antwoorden... leuk... leerzaam.
    Het aantal Leds weet ik nog niet. En als ik dat wel weet is dat tijdelijk. Ik wil eerst 1 huisje voorzien van verlichting. Later wil ik het gaan uitbreiden met op dit moment nog niet aan te geven hoeveelheid huisjes.

    Een auto accu was ik niet van plan om te gebruiken. Ik heb immers na mijn vraag ook een paar interessante accu's gevonden. (niet al te duur)

    Als ik de stroom uit huis haal. moet ik in de gevel een gaatje maken. Maar daar zit ook het nodige aan asbest. Daar blijf ik van af.

    Bedankt voor de tip van een deep cycle accu met het juiste zonnepaneel en bijbehorende lader.

    Ik denk dat ik voor 12 volt ga, dan heb ik dat vochtprobleem niet.

    Allemaal wederom bedankt voor de reacties.
    Frits van Leeuwen
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even op zijn boerenfluitjes uitgelegd.
    Het aantal ledjes maakt voor de stroom niet zo heel veel uit (als het normale ledjes zijn).
    Een ledje trekt ongeveer 20 milli ampere.
    Dus je kan heel veel ledjes achter elkaar zetten (4 a 500) voor je 1 ampere trekt.
    1 Ampere is 1000 mA.
    Ledjes hebben een voorschakelweerstand nodig want ze werken met stroom en niet met spanning.
    Kort door de bocht, een ledje werkt op 4 volt maar ook op 100 volt, het gaat erom hoeveel stroom er doorheen gaat
    Die weerstand zal je dus moeten berekenen.
    Per kleur led is de stroom anders, bij een 5mm witte led is het ongeveer 30 mA.
    Als je vanaf ongeveer 12 Volt gaat werken dan heb je een weerstand nodig van 330 Ohm.
    Die moet je ook meebestelllen (ali express heeft soms leds met weerstandje erbij geleverd, ik zag 1000 witte leds voor 2 euro of zo)
    En een ledje heeft een plus en een min (anode en kathode).
    Dus niet in paniek raken als hij het niet doet, gewoon even omdraaien.

    Dan de accu.
    Een deepcycle is gewoon een tractie accu, een loodaccu.
    Zoals je ziet zal je stroom heel laag zijn dus neem een accu die niet te groot is want een accu gaat stuk als ie niet of nauwelijks belast wordt.
    Zelf zou ik gewoon (als je echt lood neemt) een 12 Volt 7Ah nemen.
    Die dingen kan je gratis ophalen bij een bedrijf dat beveiligingssystemen levert, ze worden preventief vervangen na 2 jaar en dan kunnen ze nog een jaar of 4 mee.
    Op een 7Ah accu kan je 1 ledje maanden continu laten branden.

    Bij vragen, gewoon stellen.

    GJ
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alleen nog een accu en ledjes erbij kopen en je bent klaar.
    Voor 10 euro heb je een 18V paneeltje en een controller tot 10A.
    (onderop de pagina zie je "Frequently bought together).
    https://www.banggood.com/6V12V-10A-...-p-1062178.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

    Als de opbrengst van het paneeltje te laag is kan je er altijd een grotere aanknopen.
    Zoals deze:
    https://www.banggood.com/18V-5W-220...l-p-999055.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

    In ieder geval kan je met zo'n setje alvast wat experimenteren.

    GJ
     
  20. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    500x20mA = 10.000mA = 10A en geen 1 A
     

Deel Deze Pagina