Accu helemaal plat ?(laad niet meer)

Hallo,
ik heb het volgende probleem :
Ik ben waarschijnlijk zo lomp geweest men zender aan te laten en nu is men batterij van men zender helemaal plat. Dus "opladen maar" denk je, dat was ook mijn idee, maar mijn lader(ultramat 8) ging daar duidelijk niet mee akkoord.
Als ik men zender aansluit op mijn lader, dan begint de lader na 5 seconden te piepen en de led's knipperen 3 keer PAUSE 3x knipperen PAUSE .... Volgens de handleiding wil 3 x knipperen zeggen dat er geen batterij is aangelsoten...
Kan het zijn dat mijn batterij ZO plat is dat hij geen enkel signaal meer geeft, en dat de lader daarom denkt dat hij niet is aangesloten ? En hoe moet ik mijn batterij dan opladen ?:p

alvast bedankt,

niels

beste niels,
ik heb zoiets ook een keer met een auto accu gehad,
ik heb hem toen een paar keer snel agter elkaar in en uit de lader gedaan en toen deed ie het na een aantal keer wel.. naar mijn idee gaf die dan steeds een beetje stroom dat ie hem dan in ene wel detecteerde...

Wat voor een zender heb je? Zit daar een zekering in?

Heb je niets anders om accu's mee te laden? Volgens jou is de accu volledig tot 0 Volt ontladen. Dat is niet best, maar als je 'm zo snel mogelijk weer aan de praat krijgt zal de schade wel meevallen.
Het probleem met de Ultramat 8 is, dat-ie eerst meet en dan pas wat gaat doen. Misschien als je het een heleboel keer probeert, dat ie dan een cel vindt, die er aan wil beginnen. Anders zul je de accu ergens anders mee op gang moeten helpen.

Ik had hetzelfde probeelm met een oude accu van mij ook al eens. de laadcomputer zag geen accu. ik heb de accu toen even met een labvoeding (op 2volt of zo) een paar seconden 'opgeladen' en daarnaa zag de laadcomputer de cellen dus wel. (zal wel niet de beste mannier zijn, maar het heeft iig gewerkt. )

Gr.
Tim:bye:

Zender => mx-12
Zekering gecontroleerd, en is ok.
Geen andere lader ...
Accu is trouwens de standaar 8 cellen 1800mah die ze bij de mx verkopen
Zal nog eens verschillende keren na elkaar proberen ...

nog mogelijkheden/tips ?

alvast bedankt,

niels

Ik had hetzelfde probeelm met een oude accu van mij ook al eens. de laadcomputer zag geen accu. ik heb de accu toen even met een labvoeding (op 2volt of zo) een paar seconden 'opgeladen' en daarnaa zag de laadcomputer de cellen dus wel. (zal wel niet de beste mannier zijn, maar het heeft iig gewerkt. )

Gr.
Tim:bye:

wat is een labvoeding ?

niels

Tja, als je geen hulpmiddelen hebt is het lastig. Is er geen collega-modelbouwer in de buurt met een simpele universeellader?

Je zou een 1,5 Volt batterijtje kunnen nemen en het laadsnoer daar een seconde of 10 op aansluiten. Niet langer, dat heeft geen zin. De accu wordt dan door dit batterijtje opgeladen, of liever gezegd één cel zal weer wat gaan doen. Dit is niet zo best voor het batterijtje, maar daarover niet getreurd. Dit zal vervolgens voor de lader vermoedelijk genoeg zijn om weer wat te gaan doen.

Zit er geen collega modelbouwer bij je in de buurt?? Kun je daar misschien een universeellader lenen en daarmee de accu met 0,1C laden.

Allen bedankt voor jullie reacties !

Het probleem is opgelost...
Ik heb heel de boel mee gedaan naar het indoor vliegen, en daar heeft iemand me een kabeltje gegeven om rechtsstreeks op de accu aan te sluiten, toen wou die wel laden :)
Maar toen men batterij opgeladen was, en ik men zender probeerde aan te steken ging die nog niet :( Dan de zender opengevezen en het zekerinske er uit gehaald, en als je met een vergrootglas in het licht keek dan zag je dat hij doorgebrand was. En toen we keken wat voor een zekering het was, om een andere er in te steken stond er 3.15A op :p Dit was blijkbaar veel te zwaar, gelukkig dat het nog een fast was. 'K heb toen een zekeringske gekregen van iemand, en toen lukte het wel weer :)
Wat was ik content dat het dat zekeringske was die niet meer werkte, anders moest ik mss een nieuwe zender kopen.
Eind goed al goed:)

nog eens bedankt voor jullie reacties,

niels

De zekering in een MX12 behoort 3,15 A te zijn!
Aah oei, in de indoor vond iedereen dat zeer zwaar :p, dan zal ik in de komende dagen eens een f3.15A zekeringske gaan halen :p. Niet dat ik je niet geloof, maar waar vind je dat van die zekering ?? :)

niels

Als je in de handleiding kijkt bij 'laden' zie je, dat je een MX12 accu met maximaal 1,5 Ampere mag laden. Uiteraard moet de zekering in de zender dan een beduidend hogere waarde hebben, vandaar 3,15 Ampere.
Tevens kun je in de handleiding helemaal achterin mijn naam en adres vinden, dus als je het opschrift op de zekering niet gelooft mag je mij geloven.

De zekering gaat stuk als je per ongeluk de banaanstekers van het laadsnoer tegen elkaar houdt of verkeerdom in de lader steekt. In beide gevallen ontstaat er kortsluiting. Uiteraard gaat-ie ook stuk als je met meer dan 3 Ampere probeert te laden.

Als er nu een zekering is gemonteerd van 300 mA of meer mag je 'm laten zitten. Wel oppassen, dat je dan met hooguit 250 mA laadt. Als de zekering een lagere waarde heeft werkt de zender niet betrouwbaar.
Nieuwe zekeringen zijn verkrijgbaar bij elektronica-zaken en meestal ook bij elektrowinkels. Als die niet te vinden zijn, kun je ook bij je modelbouwwinkelier aankloppen. In Kortrijk zijn op z'n minst twee Graupner dealers te vinden en in de rest van West-Vlaanderen zijn er nog veel meer.

Back