accu hlg/dlg

Zoals ik in een ander onderwerp al aan gaf wil ik vanaf volgend jaar serieus mee gaan doen met de F3K wedstrijden dit jaar heb ik wat modellen uitgeprobeert en geoefend met deze modellen. Nu heb ik een eigen ontwerp gemaakt en gebouwd wat lekker vliegt alleen het vlieggewicht ben ik nog niet tevreden mee daarom wil ik bij de Evo versie het gewicht terug dringen van 280 gram naar 260 gram het model heeft een span van 1465 mm en een vleugel oppervlakte van 21,5. In het model kan ik hoog uit een paar gram winnen al het lamineer werk is voor 85 % prepag. Nu gebruik ik een 350 mHa ontvanger accu vier cellen á 12 gram stuk ik heb een nieuwe accu liggen 8 gram per cel dus 16 gram winst echter ik zit te denken ik heb nog een 2 cel kokam accu liggen ook 8 gram stuk wat spanning betreft zou mijn ontvanger het moeten kunnen hebben want de spanning range ligt van 3,5 tot 9,6 volt. Mijn vraag is zijn er al mensen die lipo's gebruiken in hun HLG/DLG en zo ja wat zijn de ervaringen betreft de servo's ik gebruik 4x D 47's kunnen deze het aan.

wat voor ontanger heb je? als deze ook op 1 cell lipo werkt zou ik gewoon hiervoor gaan, maar het heeft geen nut als je ene lipo voorin de neus propt en dan alsnog lood erbij moet doen voor het zwaartepunt,

Ik gebruik de 6200 van spectrum deze ga ik ook uitkleden wat weer 5 gram scheelt.
bij mijn proto type van mijn model heb ik al gekeken wat de acuu betreft servo's 2 cm naar voren en ik hoef geen gram lood toe te voegen dat was ook niet de bedoeling hé.
Ik hoor alleen verhalen over d 47's en 60's die door branden en dat was niet de bedoeling er is wel een oplossing om de spanning van het lipo'pakket naar beneden te brengen dmv een esc te gebruiken alleen dat is ook weer ballast en de bedoeling is gewicht kwijt te raken en dat wou niet met het sonja bakker dieet dus moet ik andere wegen bewandelen.
en 1 cel lipo zie ik niet zitten want dan zit ik tegen de ondergrens aan van het voltage dit vind ik vragen om problemen zekers met vier servo's onboard.

ik weet het niet zeker maar voilgens mij konden 2.4 niet op 3.7. ik zou gewoon nimh gebruiken als dat toch wel goed is voot het zwaartepunt en eerst kijken hoe het vliegt ;)

Robert als je goed leest heb ik me al verdiept in de spanings grens van mijn ontvanger die loopt van 3,5 volt als onder grens tot 9,6 volt boven grens. Het prototype vliegt goed met
nimh echter ik wil gewicht winnen en een optie is twee lipo cellen

Lipo's

Rob,

Volgens mij is 280 gram voor een F3k kist heel mooi....

Ik zelf gebruik een lipo in mijn F3k kisten 2 cellen, 500 mAh.
Ik gebruik een spannings regelaar van Paul Daniels (zie RC Groups)

Voor mijn mini's gebruik ik 1 lipo cell 300 mAh. Ik vond voor F3k 3.7 Volt
te weinig, de servo's worden een stuk trager. Ik zelf gebruik geen NiMh meer, het grote voordeel van Lipo's is dat ze bijn niet leeg lopen, NiMh moeten eigenlijk continue aan de druppellading...

Cheers

Bart

dat is inderdaad wel een voordeel, lipo's gewoon vol wegleggen en niet eerst hoeven te laden als je wilt smijten ;)

hoi bart,
Klopt ik was in het begin blij met 280 gram maar zoals een F3K vlieger op het forum heeft staan (alex :-)) een licht model kun je wel zwaarder maken andersom niet en in mijn evo heb ik een balast buisje aan gebracht. Maar goed een spanningregelaar is dus wel aan te raden ik gebruik nu een 3 grams regelaar van 10A in mijn F3J ik sluit alleen geen motor aan maar ik ga de regelaar van Paul Daniels eens opzoeken misschien ook een idee.

Ik heb verledenjaar het hele seizoen met 1 lipo 350 mAh gevlogen met 2x D60 en 2 x DS47. Geen enkel probleem. Ik had daar de neus flink wat langer als ik nu heb maar ik heb toch liever een wat zwaardere kist met een korte neus als een lichte met een lange neus.
Kisten met een korter neus draaien mooier en zijn beter controleerbaar. Gooihoogte is ook beter.
280 gram is een prima gewicht en ondanks dat ik Twisters heb die lichter wegen verzwaar ik ze altijd tot minimaal 285 gram. Ik zou overigens de spanwijdte vergroten met 3 cm. Dat zijn toch een aantal %en die je direkte winst geven.

ik heb in mijn blaster 3x d60 en 1 graupner c261 zitten en dit kistje heeft ook maar 3 cellen nimh in de neus, gaat ook goed

Alex de kist 3 % vergroten is niet echt makkelijk ik heb alu gefreesde malen ik werk met prepag dat is weefsel met hars erin en dit bak je onder vacuum af in een autoclaaf.
eerst maar eens kijken hoe ik mee kom volgend jaar. waar heb jij de D 60's opzitten op ailron?

Alex de kist 3 % vergroten is niet echt makkelijk ik heb alu gefreesde malen ik werk met prepag dat is weefsel met hars erin en dit bak je onder vacuum af in een autoclaaf.
eerst maar eens kijken hoe ik mee kom volgend jaar. waar heb jij de D 60's opzitten op ailron?

Wouw. Jij pakt het echt serieus aan.

D 60 zaten op de ailerons. Was daar niet zo tevreden over aangezien de middenstanden steeds verlopen. De DS281 is wat dat betreft veel beter maar niet echt geschikt om met 1 cel aan te sturen.

Professioneel modelbouwer ???

ik heb alu gefreesde malen ik werk met prepag dat is weefsel met hars erin en dit bak je onder vacuum af in een autoclaaf.

Bloody hell, dat noem ik idd echt serieus, voor de 'normale' modelbouwer
eigenlijk niet te realiseren, Rob, vertel, vertel en vooral fotos
van de mallen en je model, ik ben zeer benieuwd....

Cheers

Bart

Rob,

Een prepreg vleugel is al in 2004 gebouwd door Mike Francies voor een S8E (raket) model.
De huid van zijn vleugel bestond uit twee lagen 20 grams unidirectioneel MTM (uithardings temperatuur tussen 90 en 150 Cel) prepreg, 0.8 mm Rohacell 51 fine en 25 grams glas.
Gebruik van prepregs vereist een andere aanpak en de nodige investeringen (speciale mallen die tegen hoge temperatuur kunnen, een autoclaaf en een koelkast om de prepregs in te bewaren) maar is zeker vanuit constructief oogpunt erg interesant.

Een verslag van de bouw wordt zeer gewaardeerd!!!

Bas

Het is mijn beroep dus de kennis is er.

Ik maak nog geregeld de motorkappen en wielcowlings en de tail cowlings voor de al wel bekende Jodel Robin en zo doende heb ik nog wat connectie's en Robin heeft de mallen ook gefreesd in ruil voor mijn model van de jodel.
Ik maak het bij een groot bedrijf want ik zelf heb niet een stofvrije en geconditioneerde ruimte e.d. en als je het goed wil doen moet je voor het leggen van de weefsel een beamer hebben en thuis doe ik wel natlaminaat en daar gebruik ik een oude dia projector, maar ik beun nog wel eens voor ze en dat heeft ze voordelen ;-).

Als ik mijn nieuwe model ga maken zal ik wel een bouwverslag maken met foto's e.d.
moet ik wel even overleggen want officieel mag er geen camera naar binnen wegens bedrijfs spionage en er worden ook defensie matriaal gemaakt.

Mijn huidige model is een samenstelling uit drie modellen waarvan ik als hlg leek de beste eigenschappen e.d. heb gehaald ik noem hem ook triple X en hij is eigenlijk bedoeld als een expiriment om dadelijk mijn uit eindelijk eigen ontworpen model te bouwen in het verleden heb ik wel een Dash Ultimate van 2200 mm spanwijdte prepreg gebouwd echter deze kwam naar drie vluchten al aan zijn eind door het afbreken van een tip van een houten prop.

De huidige mallen zijn direct gefreesd uit autocad echter ik vond dat de mallen meer nabewerking nodig hadden in vergelijk met kopieerfrezen, dus dat houd in dat ik naast een prototype voor de test vluchten ook een model moet bouwen.

dus eigenlijk ik mijn hobby ook een beetje mijn beroep of andersom.

en om zoiets te realiseren is een goed netwerk niet weg ;-).

Nou Loet ik denk dat het een HLG kennis beperking van mij is.
Ik deed tot zover alleen electro jets en schaalkisten alleen ik had de lol er een beetje af van het vliegen, en een jaar of vijf zes had ik al eens geroken aan HLG echter niks mee gedaan. Nu kreeg ik de kans om via een klanten relatie van mij in ruil voor mijn vol GFK Jodel DR 400 een mal van model naar keuze te laten maken en ik was tussen neus en lippen door al bezig met een F3K model idee op papier te zetten. alleen ik dacht dit is een uitgelezen kans om eens een top prepreg mal te laten maken en ik heb toen gekozen voor F3K in plaats van de A10 Thubderbold waar ik al 3,5 jaar bezig mee ben. Het model is eigenlijk een "ontwerp" uit drie modellen en in een dag op papier gezet, en die maat al sla je me dood ik weet niet meer hoe ik daar op ben gekomen. Zal op dat moment wel onder invloed van sterine en aceton zijn geweest. maar het resultaat ben ik tevreden mee en ik niet alleen want ik heb zelfs een koper voor de mal dus mijn uit eindelijke eigen F3K ontwerp is gefinanciert. Mijn eigen ontwerp is wel 1495 mm net na gemeten

Nou Loet ik denk dat het een HLG kennis beperking van mij is.
Ik deed tot zover alleen electro jets en schaalkisten alleen ik had de lol er een beetje af van het vliegen, en een jaar of vijf zes had ik al eens geroken aan HLG echter niks mee gedaan. Nu kreeg ik de kans om via een klanten relatie van mij in ruil voor mijn vol GFK Jodel DR 400 een mal van model naar keuze te laten maken en ik was tussen neus en lippen door al bezig met een F3K model idee op papier te zetten. alleen ik dacht dit is een uitgelezen kans om eens een top prepreg mal te laten maken en ik heb toen gekozen voor F3K in plaats van de A10 Thubderbold waar ik al 3,5 jaar bezig mee ben. Het model is eigenlijk een "ontwerp" uit drie modellen en in een dag op papier gezet, en die maat al sla je me dood ik weet niet meer hoe ik daar op ben gekomen. Zal op dat moment wel onder invloed van sterine en aceton zijn geweest. maar het resultaat ben ik tevreden mee en ik niet alleen want ik heb zelfs een koper voor de mal dus mijn uit eindelijke eigen F3K ontwerp is gefinanciert. Mijn eigen ontwerp is wel 1495 mm net na gemeten

Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Ik denk dat het Nederlandse DLG-wereldje flink zit te speculeren wie die mal gekocht heeft.:confused::confused:

Loet

Rob, helemaal aan het begin las ik dat je een Spektrum 6200 ontvanger gebruikt - ik neem aan AR6200. Dat is dat dubbele ding, met een satellietontvanger.
Volgens mij kan je nog wel wat gewicht winnen (nee verliezen dus) door een andere ontvanger te nemen. De Spektrum single ontvangers zijn over het algemeeen voor parkflyers etc., maar sinds kort heeft Spektrum ook een vijfkanaals full range ontvanger uit één stuk, de AR5500. Lijkt me lichter dan de AR6200, toch? Maar ik heb geen idee hoeveel het scheelt.
Hij is nog maar op een paar adressen te krijgen, het is de standaard ontvanger bij de nieuwe basic zender DX5e. Kijk hier:
Robot Birds

Het klopt dat ik de AR 6200 ontvanger gebruik deze weegt 10 gram en als ik de behuizing er om weg haal nog maar vijf gram. De nieuwe weegt 7 gram dus veel scheelt het niet.

Loet de mal gaat naar Tjechië naar Valenta zij willen het model eind 2009 op de markt brengen wel als handlaminaat en niet als Prepeg.

Back